Gå til innhold

Øl - Pils kva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pils - vestkant

Øl - østkant

:green:

6419108[/snapback]

Tviler på at det er noko med kor du er i fra, trur heller det er noko med kva du er vant med å sei..

6419519[/snapback]

Vel, her i Oslo (FFS!) er det en østkant-vestkant-situasjon og det forskjell på slæng og moter på østkanten og vestkanten. Jeg har fått et inntrykk av at "pils" er vanligst på vestkanten, mens "øl" er vanligst her i øst.

6419547[/snapback]

Dummeste jeg har hørt. Hvis du derimot letter på en latterlig ending og sier pilsninge flytter du deg bort mot Oslo Vest. Og ja, jeg er fra Oslo (FFS! :roll: )

Lenke til kommentar
Kva er forskjellen på pils og øl? Satt og søkte litt på nette og fant ut at Pilsen var fra Polen og er ein slags Lager type.

Men er det nokon som veit kva som er forskjellen på Øl og Pils? :hmm:

6419099[/snapback]

Nei, nei Pilsen kommer fra byen Plzeň (Pilsen på Engelsk). Denne byen ligger i Tsjekkia.

Lenke til kommentar

Kort summert:

Øl og Pils er i Norge "dessverre" samme sak. Folk bruker det ukritisk på alle betegnelser av denne herlige drikken.

Øl derimot helt korrekt er mørkt og kraftig. Guiness, Newcastle og Kilkenny er alle kategori "øl". Fargen er brun/svart, skal serveres lunka. De britiske øyer er så vidt meg bekjent de som kjører hardest på dette stoffet. Ale og Stout er de engelske begrepene på det som korrekt kan omtales som Øl.

Pils er den lyse pissfargede drikken. Hansa, Dahls og alle de andre. Lager og Beer er de korrekte begrepene på pils. Lys gulish farge, serveres helst kaldt. Amerika og østeuropa er de store på pils.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...