Gå til innhold

Øl - Pils kva er forskjellen?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

øl er vel egentlig en fellesbetegnelse for alle typer øl som finnes. Pils er en spesiell type øl. les mer her om mange av de forskjellige type ølene som fines...

edit: om en omtaler det som bayer, pils, øl osv tror jeg er ganske bestemt av sosiale regler....

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Pils - vestkant

Øl - østkant

:green:

6419108[/snapback]

her på vestlandet sier ALLE eg kjenner øl.

6419261[/snapback]

Merk deg at østkant-vestkant-begrepet ikke eksisterer i småbyer. ;) Jeg bor i Oslo, btw.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

Begynner å lure på om østkant-vestkant-opplegget bare eksisterer rundt hovedstaden.

Når jeg sier "vestkanten" mener jeg vest og nord i Oslo, "østkanten" er øst og sør. Vestkanten er kjent som sossestrøk, mens østkanten er mer wangsterområde med 66% innvandrere og slikt.

Selvsagt er det jo ikke helt sant, men det stemmer til tider. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Pils - vestkant

Øl - østkant

:green:

6419108[/snapback]

Tviler på at det er noko med kor du er i fra, trur heller det er noko med kva du er vant med å sei..

6419519[/snapback]

Vel, her i Oslo (FFS!) er det en østkant-vestkant-situasjon og det forskjell på slæng og moter på østkanten og vestkanten. Jeg har fått et inntrykk av at "pils" er vanligst på vestkanten, mens "øl" er vanligst her i øst.

Lenke til kommentar
Hva er det norske ordet på "ale" ? Det tilsvarer mørkt øl, men er det et spesielt ord?

6423110[/snapback]

såvidt jeg vet er det ikke noe eget ord for det. synes det egentlig bare er bra... ale er ale uansett hvor en er i verden...

(ifølge Clue er Ale oversatt til "øl" men synes det er litt missvisende da det er snakk om en spesiell type øl)

Lenke til kommentar
Hva kjennetegner da øl? at det enten er brygget på humle, malt eller hvete?

6423165[/snapback]

tenker du på pils eller alt øl som lages?

såvidt jeg vet lages nesten alle typer øl med humle og malt. det finnes imidlertid Weissbier som lages av hvete (ganske grumsete øl som en drikker med en sitronskive i) og maisøl men den siste typen har jeg ikke smakt....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...