bjokys Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Jeg har både PSP og DS Lite, og til spilling, foretrekker jeg helt klart DS'en. PSP'en har ett helt fantastisk potensiale, med en stykk nydelig skjerm, kraftig maskinvare, etc. Dessverre har jeg enda ikke funnet ett bra spill til den konsollen. Joda, de har noen greie spill, blant annet Lumines, Wipeout og GTA. Hovedproblemet med spillene er likevel lastetider, og batteritiden. Poenget er at PSP er mer en slepbar PS2 enn en håndholdt spillkonsoll, og spillene passer dermed ikke (etter mitt syn). Når man må vente to minutter på å laste inn ett spill, og det er mangfoldige lasteskjermer underveis, mens konsollen slokner etter 4 timer, holder jeg meg til DS. Det som har reddet PSP'en, i mitt syn, er homebrews. Her har du alt fra a til å, emulatorer til alle tenkelige plattformer, programmer til nettradio, osv. DS har også mulighet til homebrews, men med en langt mindre "scene", og en mer komplisert, og kostbar prossess. Uansett, konklusjonen min blir, vil du ha en slepbar PS2, med middelmådige spill, lastetider, middemådig MP3-avspilling, se på filmer gjennom nøkkelhullet, ha en nettleser som går tom for minne etter 2 sider, kjøper du en PSP. Om du vil ha en konsoll som nærmest utelukkende kun egner seg til spilling, men som til gjengjeld har ett "bibliotek" med ett par fantastiske, innovative titler, en nettleser som jeg tror blir bedre enn PSP sin (ikke at det skal så mye til), produsert av Opera, og lang batteritid, kjøper du en DS. Edit: og til slutt vil jeg nok en gang minne fanboysene om at dere ikke er betalt av hverken sony eller nintendo for å "evangelisere", og jeg anvefaler dere å trykke hodet ut av anus, prøve begge konsollene, og så vurdere hvilken som er best, før dere bastand hevder at det andre er dårlig Endret 18. juli 2006 av bK_Coder Lenke til kommentar
ranger1 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Har ikke prøvd PSP, men jeg må si meg enig med bK_Coder i at spillene til Nintendo DS er meget bra! Jeg har selv en DS lite og er storfornøyd med den. Kan legge til at jeg er noen år eldre enn deg som startet denne tråden... så nintendo spillene og ds maskinen er langt fra bare for barn. Positivt om DS Lite: - Fantastisk gode skjermer - Trykkfølsom skjerm - Utrolig mange gode og morsomme spill (Mario Kart, Advance wars, New super mario +++) - Forholdsvis bra batterikapasitet (i alle fall greit om man skal fly langt ) - Veldig korte lastetider på spillene - Sammenleggbar (lettere å unngå skader på skjerm) - Trådløst nettkobling (wi-fi) - kan bl.a. spille Mario kart mot andre rundt om i verden - Mulighet for å spille multiplayer vha trådløs forbindelse - Det går faktisk også å spille multiplayer i f.eks. mario kart bare ved å ha et eksemplar av spillet (men flere ds maskiner selvfølgelig) Negativt om DS: - Kan ikke brukes til så mye mer enn spill Dersom du vektlegger spilling mest, blir du nok i alle fall kjempefornøyd med en DS lite tror jeg Endret 18. juli 2006 av ranger1 Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Dette spørsmålet har blitt besvart en rekke ganger tidligere, men vi kan godt ta det én gang til: PSP og DS er begge svært gode håndholdte spillmaskiner. Det er tilgjengelig mange gode spill på begge maskinene. DS-en er god på FPS, plattform, gåteaction, eventyr og strategi. Toppspillene er blant annet - Advance Wars DS (Fantastisk, stort strategispill med omfattende flerspiller) - Metroid Prime Hunters (FPS med digg enspiller og omfattende flerspiller, med støtte for onlinespill) - New Super Mario Bros. ("Vanlig" Mario i 2D for første gang på et tiår) - Super Mario 64 DS (Plattformklassiker) - Phoenix Wright: Ace Attorney (Rettsalskomediekrim) - Another Code: Two Memories (Øde øy-eventyr) - Mario & Luigi: Partners in Time (Humoristisk og langt rollespill) - Meteos (Intelligent gåteaction à la Tetris) - Tony Hawk's American Sk8land (Digg skating) - Tetris DS (Uhm ... du kjenner vel dette? Bra er det i hvert fall) - Mario Kart DS (Enkel og lettfattelig racing. Blir kjedelig i lengden, når du har rundet enspillerdelen, men holdes oppe av underholdende flerspiller) I tillegg kommer alle de flotte GBA-spillene, som med hell lar seg nyte på DS. DS er ikke spesielt god på racing eller sport. PSP-en er god på racing, gåteaction og sport. Toppspillene er blant annet - Lumines (Verdens beste gåteactionspill? Kanskje) - Metal Gear Ac!d 1 og 2 (Stemningsfullt og håndholdt-tilpasset taktisk spionasje) - Ridge Racer (Presist, tilfredsstillende og raskt bilspill) - Outrun 2006: Coast 2 Coast (Presist, tilfredsstillende og raskt bilspill, med en småsprø stil og utrolig tacky musikk) - Virtua Tennis: World Tour (Tennis på håndholdt har aldri vært bedre) - Wipeout Pure (Nydelig framtidsracing som kun hindres i å være enda bedre av litt for mye våpenbruk) I tillegg tror jeg spill som Pro Evolution Soccer 5, Everybody's Golf og World Tour Soccer, for å nevne noen, er fornuftige eksempler på god håndholdt sport. Disse har jeg imidlertid ikke spilt alt for meget selv, så jeg skal være litt forsiktig med å uttale meg. I tillegg til dette kommer naturligvis det at DS-en har en trykksensitiv skjerm og mikrofon, noe som mange synes er tøft. I et spill som f.eks. Nintendogs bringer dette helt nye måter å samhandle med maskinen på. Både DS og PSP støtter teknologi som lar deg spille i flerspiller uten at alle behøver å ha spillet (den som eier spillet sender over data til de andre maskinene) -- men i praksis er det DS som er flerspillermaskinen av de to. Grafikken er mindre imponerende, men som en følge av dette tar det kort tid å sende over det som trengs av data, og dermed tar det kort tid å komme i gang. PSP på sin side har innebygget mulighet for å fungere som MP3-spiller, filmspiller og fotoframviser. I tillegg kommer man ikke utenom at mange tradisjonelle spilltyper (som sport og racing for eksempel) fungerer bedre med én enkelt, stor skjerm, enn de gjør på to vertikalt stilte små skjermer slik som på DS. -- Hvis jeg skulle gitt deg ett tips, og det du ønsker er å kose deg mens du sitter på flyet, ville jeg gått for en DS, Phoenix Wright, Advance Wars DS og ... New Super Mario Bros., for eksempel. En PSP, Lumines, Outrun 2006 og Virtua Tennis er imidlertid et like godt valg. Alt avhenger av hva slags spill du har mest lyst på. Det som imidlertid er helt sikkert, er at ingenting bør hindre deg i å vurdere DS-en som en reell kandidat. Lenke til kommentar
Eddie81 Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Tror jeg ville gått for Psp med Loco Roco som er et av de kuleste spillene som finnes på håndholdt. En flytur med GTA Liberty ciry stories, Daxter, Lumines og Loco Roco vil være flott så lenge batteriet i pspen holder stand i 5t30min. I den senere tid har Psp kommet ganske så nær DS når det kommer til spillene, og Psp tilbyr egentlig spill i samme kategori som konsoller for hjemmebruk. Spillene føles lengre og mer som spill enn spillene til DS som føles enkle og korte. DS Lite er heller ikke et dårlig valg, men du må nesten like Nintendo sine spill for at dette skal være en seriøs kandidat. Grafikken er simpel, og mange spill ser ut som om de like godt kunne vært på Gameboy advance. Advance wars DS, Mario kart DS, New Super Mario bros og en del andre stortitler er veldig bra spill, men de føles litt korte så lenge du ikke er veldig interressert i å utforkse absolutt alle spillmoduser. DS er en bedre flerspillerkonsoll enn Psp, i og med at mange spill har mulighet for å spille flerspiller med bare et spill. Greit disse flerspiller spillene som regel er enkle, men de er morsomme. DS er ypperlig for småspill hvor du bruker trykkfølsomskjerm, og er mye mer en busskonsoll en Psp er, siden mange spill er laget mer rettet mot håndholdt markedet (ikke veldig lange oppdrag uten mulighet for å lagre osv). Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Hva med sånn reise-kinasjakk med magnet under? Lenke til kommentar
Suburbian Hero Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Hva med sånn reise-kinasjakk med magnet under? 6511518[/snapback] Eller gode gamle tetris! Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Jesus christ, Tetris; ENIG! Hva er vel kulere enn det? Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Ville valgt PSP, selv om DS også har voksne spill, er det en større prosentandel av PSP-spillene som er voksne. Batteritiden på PSP er 5 timer ved spilling, noe som er greit nok. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Dhack, du bør vel slutte å uttale deg noe mer. For det første, har DS lite 2 MYE bedre skjermer enn PSP i tillegg til att den ene er trykkfølsom. UMD formatet Sony har sluppet har blitt en ny formatflopp på lista til sony i tillegg til at kvaliteten + lyden på filmen er ganske dårlig. Og lettere styresystem? Jaok. Er ikke uten grunn att hele redaksjonen til IGN og itavisen nå bare spiller på DS'n og ikke på PSP. I begynnelsen såg det ut til at sony skulle "vinne" den håndholdte spillkrigen, men etter at nintendo har sluppet mange fler + nytenkende og geniale spill var det nok nintendo som trakk det lengste strået i denne omgang. Joda PSP er nok ei fin spillmaskin og kan nok kanskje hevde seg i fremtida, men akuratt nå og en god til tid fremover kommer nok nintendo til å dominere det håndholdte spillmarkedet. 6495611[/snapback] To mye bedre skjermer? For det første: En ekstra skjerm er mer i veien enn til nytte. For det andre: DS-skjermene er ikke widescreen, og klarer bare halvparten av oppløsningen til PSP-skjermen. Er styresystemet lettere? PSP har styrespak, som er uunværlig i bilspill (som knapt finnes på DS). PSP-spillene blir også flottere med tiden, om 4-5 år har vi spill på nivå med f.eks. Black på PSP. Pga. at Nintendo klamrer seg til kasetter, er også DS-spillene like dyre (noen ganger dyrere) enn PSP-spill. God HW, spillformat, etc., muliggjør mer enn bare grafikk, PSP-spillene har både filmklipp, skuespill, og musikk over MIDI-nivå. Endret 18. juli 2006 av superseven Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) To mye bedre skjermer? For det første: En ekstra skjerm er mer i veien enn til nytte. For det andre: DS-skjermene er ikke widescreen, og klarer bare halvparten av oppløsningen til PSP-skjermen. Har du prøvd en DS i mer enn to minutter? Den ekstra skjermen er i de fleste spillene uvurdelig. Gode eksempler her er Advance Wars, som viser statistikk, uvurdelig i ett tur-basert strategispill, og Castlevania, her kan du velge om den skal vise ett kart over brettet, eller stats'ene dine (og til monsteret du sist drepte). Er styresystemet lettere? PSP har styrespak, som er uunværlig i bilspill (som knapt finnes på DS). Dette varierer fra sjanger til sjanger. Jeg kunne ikke tenkt meg å spille ett strategispill på PSP, mens i DS er det genialt. PSP-spillene blir også flottere med tiden, om 4-5 år har vi spill på nivå med f.eks. Black på PSP. Og grafikk er det eneste som definerer spillopplevelsen? Pga. at Nintendo klamrer seg til kasetter, er også DS-spillene like dyre (noen ganger dyrere) enn PSP-spill. Det at de bruker "kassetter" (egentlig propritære minnekort, som er billige å produsere), gir spillene minimal lastetid, og konsollen bedre batteritid. Som igjen fører til en bedre spillopplevelse. God HW, spillformat, etc., muliggjør mer enn bare grafikk, PSP-spillene har både filmklipp, skuespill, og musikk over MIDI-nivå. Og for meg gir de fleste spillene jeg har prøvd til PSP hakket bedre opplevelse enn å slå meg selv i hodet med en hammer (selv om det finnes ett par unntak, f.eks lumines er fantastisk, Untold Legends er... fæææææælt). PSP er ett fantastisk stykke maskinvare, men for meg er den redusert til en homebrew-maskin. Og da kunne jeg like greit kjøpt en GP2x. Endret 18. juli 2006 av bK_Coder Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Det er like enkelt å trykke på en knapp slik at man får opp kart, o.l., hadde en ekstra skjerm vært en genistrek, hadde vi sett det tidligere. Det er mange gode spill til PSP. Endret 18. juli 2006 av superseven Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Det er like enkelt å trykke på en knapp slik at man får opp kart, o.l., hadde en ekstra skjerm vært en genistrek, hadde vi sett det tidligere. 6512241[/snapback] Okei, hva er enklest? Tykke på en knapp for å få opp en meny, studere kartet, og lukke det igjen, eller bevege blikket 2 cm opp, for å få en full oversikt? Ekstra-skjermer er en genistrek, jeg har 2 skjermer tilkoblet PC'en min, genialt når jeg programmerer, surfer, redigerer film, etc. Det kan være genialt til spill også, men fordi det er så lite vanlig, finnes det bortimot ingen spill som støtter 2 eller flere skjermer uten å gjøre annet enn å strekke bildet, som er stygt. En av grunnene til at flere ikke har gjort det, er blant annet på grunn av produksjonskostnader. I de gode gamle GameBoy (Color/Advance)-dagene, var LCD-skjermer så dyre, store, og kompliserte, at det ville økt prisen dramatisk. En annen grunn er de som fortsatt tror at dobbel-skjermer kun er ett gimmick, Nintendo tok en sjanse, og det lønte seg, og de har produsert en av de beste (og artigste) konsollene jeg har prøvd. Endret 18. juli 2006 av bK_Coder Lenke til kommentar
oerhört Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 Det er like enkelt å trykke på en knapp slik at man får opp kart, o.l., hadde en ekstra skjerm vært en genistrek, hadde vi sett det tidligere.6512241[/snapback] Nei, det er slett ikke like enkelt å trykke på en knapp som det er å bare kaste et blikk på den nedre/øvre skjermen. Det som imidlertid ville vært like enkelt, og som gjør at argumentet til bK_Coder faller litt i fisk, er å dele PSP-skjermen i to, og la den ene delen håndtere nettopp den typen informasjon som den øvre/nedre skjermen gjør på Advance Wars eller Castlevania. Det at DS-en har to skjermer i stedet for en er sannsynligvis allermest grunnet i at det gjorde produksjonen av maskinen rimeligere (sammenliknet med om Nintendo hadde laget én enkelt stor skjerm, som på PSP), og ikke av at to skjermer i seg selv er en spesielt stor fordel. Det er mange gode spill til PSP.6512241[/snapback] Naturligvis er det det. Både PSP og DS er i dag gode håndholdte alternativer med forholdsvis varierte spillbibliotek. Jeg vil foreslå at DS-tilhengerne setter seg litt inn i hva slags gode spill som finnes på PSP, og at PSP-fansen gjør det samme i forhold til DS. Verden er ikke sort-hvit. Lenke til kommentar
bjokys Skrevet 18. juli 2006 Del Skrevet 18. juli 2006 (endret) Det er like enkelt å trykke på en knapp slik at man får opp kart, o.l., hadde en ekstra skjerm vært en genistrek, hadde vi sett det tidligere.6512241[/snapback] Nei, det er slett ikke like enkelt å trykke på en knapp som det er å bare kaste et blikk på den nedre/øvre skjermen. Det som imidlertid ville vært like enkelt, og som gjør at argumentet til bK_Coder faller litt i fisk, er å dele PSP-skjermen i to, og la den ene delen håndtere nettopp den typen informasjon som den øvre/nedre skjermen gjør på Advance Wars eller Castlevania. Det er selvfølgelig også sant jeg ville bare motsi det utsagnet om at 2 skjermer er upraktisk, eller en unyttig ting. Det at DS-en har to skjermer i stedet for en er sannsynligvis allermest grunnet i at det gjorde produksjonen av maskinen rimeligere (sammenliknet med om Nintendo hadde laget én enkelt stor skjerm, som på PSP), og ikke av at to skjermer i seg selv er en spesielt stor fordel.Dette har du garantert rett i, men uansett ser jeg på det som en fordel ovenfor PSP, ettersom jeg synes det er praktisk med to ulike skjermer i sysnsfeltet mitt, selv om du helt klart ikke fungerer like bra i alle spill.Naturligvis er det det. Både PSP og DS er i dag gode håndholdte alternativer med forholdsvis varierte spillbibliotek. Jeg vil foreslå at DS-tilhengerne setter seg litt inn i hva slags gode spill som finnes på PSP, og at PSP-fansen gjør det samme i forhold til DS. Verden er ikke sort-hvit. 6512296[/snapback] Dette er ett veldig godt poeng, men av de spillene jeg har prøvd til de to, synes jeg at trenden har vært at PSP egner seg veldig godt til bil- og sportspill, mens DS egner seg veldig bra til plattform- og strategispill. Uansett er det viktig å prøve ett bredt utvalg spill fra begge sider av gjerdet, før men klager på gresset på den andre siden. Endret 18. juli 2006 av bK_Coder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå