Neophus Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Jeg blir fortsatt litt småredd når jeg tenker tilbake på den gangen jeg så en enorm svart og hvit(muliges lyse-lyse-lyse-beige) humle, når jeg var mindre. :/ Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Humler er morsomme insekter. Tror ikke de slutter å vokse før de dør. En humle kan leve ganske lenge, og som andre insekter går den i dvale. Svært få insekter overlever vinterdvalen, men de humlene som gjør det, er gedigne! Har til og med sett humler som nesten må ha overlevd flere vintre, for de var på størrelse med litt store druer! Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Usj, disse skapningene mine er mitt verste mareritt Jeg er allergisk. Så om jeg blir stukket,må jeg få i meg motgift innen en halvtime, ellers kan jeg gå inn i koma og verste fall dø. Fucking bewinged creeps. Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Humler er bare koslige! Men veps er noe annet.... Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 jeg har aldrig blitt stukket av veps, bie eller humle. så jeg gruer meg til den dagen jeg blir, for alt ejg vet kan jeg være alergisk. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 jeg har aldrig blitt stukket av veps, bie eller humle. så jeg gruer meg til den dagen jeg blir, for alt ejg vet kan jeg være alergisk. 6421426[/snapback] De fleste jeg kjenner som er allergiske mot veps/bie/humle/mygg/klegg osv. er allergiske fordi de ble stukket mye som barn, eller noe liknende. Tror det er få som har medfødt humleallergi. Lenke til kommentar
blla Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Etter mine erfaringer er bier klart de sinteste. De kan finne på å stikke bare du er 30 meter fra bi-kuba, eller har en gressklipper som lager vibrasjoner. Men det er bare "vaktbiene" som stikker. Honningsamlerne som samler nektar stikker ikke med mindre du tråkker på dem eller fanger dem med hendene. veps stikker somregel ikke før du begynner å kødde med bolet deres, og humler har jeg aldri blitt stukket av. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Fant noe info om veps på ei webside igår. Sto at de utskiller et feromon når de stikker eller blir drept, som gjør andre veps i nærheten på hugget og kommer til. Det er deres naturlige forsvarsmekanisme. Så det anbefales ikke å swatte en veps i nærheten av et vepsebol for å si det sånn Det som gjør sånne afrikanske morderbier så farlige. Når den første stikker, går resten av flokken amok i en slags feromonrus og tar fort livet av en voksen person. Endret 2. juli 2006 av Bitex Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Visste ikke at humler stakk i det hele tatt... ? Jeg har klappet på humler, og de er myke. Lenke til kommentar
monodonk Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Mulig at jeg har misforstått, men... Antihistaminer skulle vel kunne kurere eventuelle smerter etter insektsstikk og brennenestler og lign. Siden smertene i huden stortsett skyldes allergi mot giften. Antihstaminer får finner du i produkter som Reactine og Syrteck som du får kjøpt på apoteket reseptfritt. Eller i vanlige reisesyketabletter. Alle burde ha antihistaminer liggende i huset for en vet jo aldri når man trenger dem. Allergier kan oppstå plutselig uten forvarsel hos hvem som helst. Ps det sies også at Reactine og Syrteck kan kurere fyllesjukhet Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Litt OT men jeg så det var nevnt tidligere at "killer bees" var et problem for en tid tilbake? Dette stemmer ikke helt. Såvidt jeg har forstått er det et stadig voksende problem. Her er litt skremmendes lesestoff fra wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Africanized_bee Lenke til kommentar
tradhtare Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 jeg har aldrig blitt stukket av veps, bie eller humle. så jeg gruer meg til den dagen jeg blir, for alt ejg vet kan jeg være alergisk. 6421426[/snapback] De fleste jeg kjenner som er allergiske mot veps/bie/humle/mygg/klegg osv. er allergiske fordi de ble stukket mye som barn, eller noe liknende. Tror det er få som har medfødt humleallergi. 6421471[/snapback] Rett det jeg har lest det du påstår her, og det var også sånn med meg. Var stukket fire ganger før den gangen jeg fikk allergisk reaksjon. Da ble jeg i tillegg stukket i halsen, som er ekstra farlig. :/ Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Rett det jeg har lest det du påstår her, og det var også sånn med meg. Var stukket fire ganger før den gangen jeg fikk allergisk reaksjon. Da ble jeg i tillegg stukket i halsen, som er ekstra farlig. :/ 6422030[/snapback] Huff, ikke bra. :/ Kjenner en som fikk vepsestikk på pungen en dag han var på stranda for mange år siden. Vet ikke om han er allergisk nå, men historien er jo der. Lenke til kommentar
x871kx6167ss7 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Uffa meg. Nå som det er sommer blir det mye spising ute. Og da kommer de jævla vespene / biene og skal ha en del av kaken :< Men hummler Har aldri gjort meg noe vondt, uten om den gangen da jeg ved en feiltagelse greide å klemme en mellom armen og siden av magen. Da stakk den >.< Lenke til kommentar
Lil-H Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Humler er søte små flyskapninger ^^ Myggen derimot, den er bare på jakt etter meg. Hvorfor er den det egentlig? går den etter en spesiellt blodtype, eller kan det være at jeg har søtt blod eller lignende? Jeg håper hvertfall trådstarter har blitt litt klokere, og at han hvertfall ikke døde av denne ikke-så-koselige-hendelsen Lenke til kommentar
MadsFN Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 humler stikker ikke.. isåfall er jeg hjernedød.. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 humler stikker ikke.. isåfall er jeg hjernedød.. 6424232[/snapback] Beklager å måtte si det, men du er hjernedød. Alltid leit når noen går bort på denne måten. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 humler stikker ikke.. isåfall er jeg hjernedød.. 6424232[/snapback] http://no.wikipedia.org/wiki/Humler Bare hunnene (dronninger og arbeidere) har en giftig stikkebrodd, som er «omdannet» fra eggleggningsrøret. Den er normalt trukket inn i bakkroppen. Brodden er glatt, uten mothaker, derfor kan samme humle stikke flere ganger. Så du er jo bare delvis hjernedød da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå