Gå til innhold

Stile min. rpm i bios på SYS vifte

sKRud

Anbefalte innlegg

Hei

Har problem med min SYS vifte. I utgangspunket er det jo vanlig å ha en 50mm vifter i pcen. Jeg har derimot motert en 80mm vifte i pcen...Dette fordi den går saktere og derfor støyer mindre.. Problemet er at i biosen min e minste vifte hastighet oppgitt til 1000RPM.. Men min vifte går ofte ned til 950RPM, da får jeg BIOS alarm gjennom pc høytaleren.. ER det noen mulighet til å stile denne ned? Jeg har tittet litt i biosen min, men dette uten noe hell..

noen som har noen tips`?

Slik jeg ser det nå har jeg bare 3 muligheter:

- Få stilt ned RPM i bios

- Stille opp vifte hastigheten

- Eller rett og slett å bare rive ut pc speakern..:p

Håper dere kan hjelpe meg.

mvh

morten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan se om det er kommet noen nye BIOS-ROM-er, og om disse har en fix som løser problemet.

Hvis ikke så er det eneste jeg kan tenke meg å gi tacho-pinnen på viftekontakten et konstant signal, er ikke sikker på hvilken spenning den skal ha (trolig 12v, eller kanskje til og med bare jord), men det kan du måle med et multimeter. Denne løsningen kan nok også føre til problemer, men det skader nok neppe noe permanent.

Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned den nyeste biosen, men problemet vedvarer. Det er ingne endringer i muligheten til å endre nedre grense til SYS-vifte hastigheten..:( Tror jeg går for en løsning hvor jeg fjerner pc speakern..:p enkelt og greit.. Så får jeg heller sette grensen til CPU shutdown lavere..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...