Gå til innhold

Hva er best av merom og turion x2?


Anbefalte innlegg

Hva er "best" av den beste merom prosessoren og den beste turion x2 prosessoren for bærbare pc'er?

 

Jeg blir litt usikker siden turion x2 modellen som er best (er dette for bærbar?) er TL-60 og har bare 2 GHz, mens den beste merom modellen er T7600 med 2,33 GHz. Når jeg ser på tallene ser jo intels prosessor mye bedre ut (den har jo mye mer l2 cache også) enn amd sin.

 

Men siden jeg har skjønt at disse prosessorene er ca. like gode lurer jeg på hvordan jeg skal sammenligne dem for å vite hvilken som er best (f.eks hvorfor amd sin prosessor trenger mindre GHz og l2 cache)

Endret av Zelziuz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er "best" av den beste merom prosessoren og den beste turion x2 prosessoren for bærbare pc'er?

 

Jeg blir litt usikker siden turion x2 modellen som er best (er dette for bærbar?) er TL-60 og har bare 2 GHz, mens den beste merom modellen er T7600 med 2,33 GHz. Når jeg ser på tallene ser jo intels prosessor mye bedre ut (den har jo mye mer l2 cache også) enn amd sin.

 

Men siden jeg har skjønt at disse prosessorene er ca. like gode lurer jeg på hvordan jeg skal sammenligne dem for å vite hvilken som er best (f.eks hvorfor amd sin prosessor trenger mindre GHz og l2 cache)

6418036[/snapback]

 

I dette tilfellet er det ikke tvil. Merom vasker gulvet med x2.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så er det bare Turion 64-X2 som er tilgjengelig, mens det fortsatt er en stund til at "Merom" blir tilgjengelig. Jeg ville vært forsiktig med å utrope noen vinner før skikkelige tester er blitt gjort tilgjengelige, spesielt når vi vet at alle disse preview-testene nødvendigvis ikke er representativ for ytelsen i en bærbar.

Lenke til kommentar
Såvidt jeg vet så er det bare Turion 64-X2 som er tilgjengelig, mens det fortsatt er en stund til at "Merom" blir tilgjengelig.  Jeg ville vært forsiktig med å utrope noen vinner før skikkelige tester er blitt gjort tilgjengelige, spesielt når vi vet at alle disse preview-testene nødvendigvis ikke er representativ for ytelsen i en bærbar.

6431249[/snapback]

 

Absolutt, min uttalelse er basert på at Yonah i de real life testene jeg har sett har ytt bedre enn Turion X2. Derfor er det i mitt hode sannsynlig at Merom er enda bedre enn Yonah og dermed enda bedre enn Turion X2.

 

Vi kan jo dra paralellen til generasjonsoverganger i GPU's. Vil ikke du si det er sannsynlig at Nvidia G80 er bedre enn ATI X1900 serien?

Lenke til kommentar
Ettersom Core Duo for det meste banker en X2 Turion på både batteri og ytelse, så vil nok Merom gå lett vinnende ut av duellen. Da den skulle øke ytelsen 20% over Core Duo, og beholde samme forbruk.

6434704[/snapback]

Nei, det stemmer ikke. Både med hensyn til strømforbruk og ytelse så ligger Turion 64-X2 ganske likt med Core Duo så ingenting er gitt for sikkert med hensyn til "Merom". Det ryktes om at "Merom" skal ha betydelig høyere strømforbruk pga. høyere FSB-hastighet.

Lenke til kommentar
Ettersom Core Duo for det meste banker en X2 Turion på både batteri og ytelse, så vil nok Merom gå lett vinnende ut av duellen. Da den skulle øke ytelsen 20% over Core Duo, og beholde samme forbruk.

6434704[/snapback]

Nei, det stemmer ikke. Både med hensyn til strømforbruk og ytelse så ligger Turion 64-X2 ganske likt med Core Duo så ingenting er gitt for sikkert med hensyn til "Merom". Det ryktes om at "Merom" skal ha betydelig høyere strømforbruk pga. høyere FSB-hastighet.

6435083[/snapback]

 

Vel, fleste tester jeg har sett av respekterte nettsteder finner annen konklusjon enn deg. Dvs, de finner Core Duo som en "vinner". Gidder ikke finne linker, det er kjedelig og tidkrevende. Men google er fint.

 

Rykter? :roll: VEL, ryktene som Intel gir sier at Merom vil forbruke like mye som en Yonah. Og det kan vel ikke være så galskap å tenke, siden Merom er en FORBEDRING av arkitekturen til Yonah. Hvorfor skal den forbruke "mer" enn Yonah da, selv om den har en litt forbedret bus.

Lenke til kommentar
Ettersom Core Duo for det meste banker en X2 Turion på både batteri og ytelse, så vil nok Merom gå lett vinnende ut av duellen. Da den skulle øke ytelsen 20% over Core Duo, og beholde samme forbruk.

6434704[/snapback]

Nei, det stemmer ikke. Både med hensyn til strømforbruk og ytelse så ligger Turion 64-X2 ganske likt med Core Duo så ingenting er gitt for sikkert med hensyn til "Merom". Det ryktes om at "Merom" skal ha betydelig høyere strømforbruk pga. høyere FSB-hastighet.

6435083[/snapback]

 

Vel, fleste tester jeg har sett av respekterte nettsteder finner annen konklusjon enn deg. Dvs, de finner Core Duo som en "vinner". Gidder ikke finne linker, det er kjedelig og tidkrevende. Men google er fint.

6435153[/snapback]

Neppe særlige respekterte nettsteder for jeg har ennå til gode å se en skikkelig test av Turion 64-X2 vs. Core Duo. Av det jeg har sett så ligger de ganske likt, der ingen av dem banker den andre totalt sett. Jeg vil tørre å påstå at jeg er en god del bedre informert om dette en deg, så du kan spare deg for linkene ;)

 

Rykter?  :roll:  VEL, ryktene som Intel gir sier at Merom vil forbruke like mye som en Yonah. Og det kan vel ikke være så galskap å tenke, siden Merom er en FORBEDRING av arkitekturen til Yonah. Hvorfor skal den forbruke "mer" enn Yonah da, selv om den har en litt forbedret bus.

6435153[/snapback]

Jeg tar aldri Intel sine uttalelser for god fisk av historiske grunner. Hver gang Intel har økt FSB-hastigheten på sine mobile prosessorer så har også strømforbruket gått opp, og jeg tror derfor ikke at "Merom" blir noe unntak fra denne regelen. Hvorvidt "Merom" blir noen særlig forbedring over "Yonah" på bærbare gjenstår det fortsatt å se, og det vil nok bli ganske tydelig i skikkelige benchmarker av Core Duo vs. Core 2 Duo med 2MB cache på samme klokkefrekvens.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Ettersom Core Duo for det meste banker en X2 Turion på både batteri og ytelse, så vil nok Merom gå lett vinnende ut av duellen. Da den skulle øke ytelsen 20% over Core Duo, og beholde samme forbruk.

6434704[/snapback]

Nei, det stemmer ikke. Både med hensyn til strømforbruk og ytelse så ligger Turion 64-X2 ganske likt med Core Duo så ingenting er gitt for sikkert med hensyn til "Merom". Det ryktes om at "Merom" skal ha betydelig høyere strømforbruk pga. høyere FSB-hastighet.

6435083[/snapback]

 

Hmm, høyere strømforbruk er jo ensbetydende med at prosessoren vil utvikle mere varme. Så det du hevder her blir jo helt feil om intel påstår at merom utvikler 20% mindre varme enn yonah prosessor ved samme klokkefrekvens. Så logisk sett så vil merom prosessor derimot bruke mindre strøm. Er ikke det logisk da ? :hmm:

Lenke til kommentar
Ettersom Core Duo for det meste banker en X2 Turion på både batteri og ytelse, så vil nok Merom gå lett vinnende ut av duellen. Da den skulle øke ytelsen 20% over Core Duo, og beholde samme forbruk.

6434704[/snapback]

Nei, det stemmer ikke. Både med hensyn til strømforbruk og ytelse så ligger Turion 64-X2 ganske likt med Core Duo så ingenting er gitt for sikkert med hensyn til "Merom". Det ryktes om at "Merom" skal ha betydelig høyere strømforbruk pga. høyere FSB-hastighet.

6435083[/snapback]

Hmm, høyere strømforbruk er jo ensbetydende med at prosessoren vil utvikle mere varme. Så det du hevder her blir jo helt feil om intel påstår at merom utvikler 20% mindre varme enn yonah prosessor ved samme klokkefrekvens. Så logisk sett så vil merom prosessor derimot bruke mindre strøm. Er ikke det logisk da ? :hmm:

6442356[/snapback]

Nei, for med mindre FSB er fullstendig redesignet på "Merom" - noe den ikke er - så vil strømforbruket gå opp når man klokker denne opp. FSB er den mest strømkrevende komponenten i Intel sitt design, og de pleier derfor å klokke denne så lavt som mulig for minst mulig strømforbruk på sine mobile prosessorer. På "Yonah" så kjører FSB på 667MHz, mens "Merom" så skal FSB kjøre på 800MHz såvidt jeg vet. Det er en 20% økning det - ellers er de ganske like, iallefall 2MB-versjonene.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Jeg blir litt usikker siden turion x2 modellen som er best (er dette for bærbar?) er TL-60 og har bare 2 GHz, mens den beste merom modellen er T7600 med 2,33 GHz. Når jeg ser på tallene ser jo intels prosessor mye bedre ut (den har jo mye mer l2 cache også) enn amd sin.

 

Men siden jeg har skjønt at disse prosessorene er ca. like gode lurer jeg på hvordan jeg skal sammenligne dem for å vite hvilken som er best (f.eks hvorfor amd sin prosessor trenger mindre GHz og l2 cache)

6418036[/snapback]

du må ikke sammenligne cache-størrelsen når du skal bestemme det for om du skal velge Intel eller AMD i din bærbare.

Turion prosessorene trenger betraktelig mindre cache enn Merom på samme ytelse, så du må ikke ta det med i beregningen.

 

Akkurat hvorfor de gjør det, er jeg ikke helt sikker på, må vel "være i bransjen" for å forstå det fullt ut.

kanskje det har noe å gjøre med den integrerte minnekontrolleren? (bare gjetter)

Lenke til kommentar
noen som vet når bærbare med merom blir å få kjøpt?

6445605[/snapback]

Slutten av August eller tidlig september.

 

er en stund til med andre ord.

Intel har allerede gode prosessorer i det bærbare segmentet, så har ikke samme presset på seg der som de har i desktop-systemer, der de fortsatt bruker Netburst (P4).

Endret av O.J
Lenke til kommentar
du må ikke sammenligne cache-størrelsen når du skal bestemme det for om du skal velge Intel eller AMD i din bærbare.

Turion prosessorene trenger betraktelig mindre cache enn Merom på samme ytelse, så du må ikke ta det med i beregningen.

 

Akkurat hvorfor de gjør det, er jeg ikke helt sikker på, må vel "være i bransjen" for å forstå det fullt ut.

kanskje det har noe å gjøre med den integrerte minnekontrolleren? (bare gjetter)

6446657[/snapback]

Det er ganske enkelt ettersom AMD og Intel har forskjellige filosofier bak sine design der begge prøver å løse samme problem. Det handler om å minske tilgangstiden til minnet, altså hvor raskt prosessoren kan få tilgang til data.

 

AMD løser dette problemet ved å integrere minnekontrolleren direkte på prosessoren slik at prosessoren dermed får direkte tilgang til minnet. Denne løsningen betyr at behovet for en cache, eller hurtigminne som det heter på norsk, blir vesentlig mindre og det er også hovedgrunnen til at AMD-prosessorer er utstyrt med mindre cache enn Intel -prosessorer.

 

Ettersom minnekontrolleren i et Intel-system befinner seg eksternt i brikkesettet, vil prosessoren nødvendigvis få større tilgangstid til minnet enn på AMD-prosessorer. Intel løser dette problemet med å integrere en så stor og rask cache (hurtigminne) som mulig på sine prosessorer, ettersom det vil minske tilgangen til minnet.

 

Disse forskjellene gjenspeiler seg i tester, der AMD-prosessorer vanligvis er overlegne i minne-intensive ting mens Intel-prosessorer er overlegne i mindre syntetiske ting som passer 100% i hurtigminnet. Jeg håper dette oppklarer litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...