Gå til innhold

Datafilmer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
På amerikansk het den Disclosure, med Demi Moore & Michael Douglas.

Husker ikke norsk tittel.

"Hun er sjefen, han blir beskyldt for ha det gøy sammen-trakassering"

 

Selvfølgelig vinner de gode til slutt (husk det er Amerikansk film!)

Avsløringen heter den på norsk. :wink:

Lenke til kommentar
ringenes herre er jo datarelatert i den forstand at hele sjiten er lagd på data omtrent... i likhet med maaange andre nyere filmer! :wink:

 

*hark*

 

Det er en sannhet med litt modifikasjoner. Mange av stedene i Ringenes herre ble faktisk bygget, og jeg satt igjen med ett inntrykk av at de hadde strukket seg ganske langt for å unngå datagenererte effekter der det var rimelig og/eller praktisk mulig å bygge kulisser.

Lenke til kommentar

tror dette falt litt av lasset nå når folk begynner og nevne Ringenes Herre og slikt no........

Den er lagd ved hjelp av data, men det er jo alle filmer nå til dags, og det er en RING ikke en bærbar Dell Frodo går rundt med.........

 

Sikkert bare gamle B-filmer fra 60tallet som ikke ble brukt data til og lage.

 

Så fortsett heller på det som omhandler data som forfatteren sa og ikke de som ble lagd ved hjelp av data, for jeg er redd denne tråden da kan bli veeeeeeeeeeeldig lang :)

Lenke til kommentar
Den første filmen som benyttet datagenererte effekter var såvidt jeg vet Tron, som ble laget i 1982...

 

Egentlig ikke helt riktig. Det var datagenererte effekter både i Star Wars 1977, og Alien 1979, men da veldig begrenset. Blandt annet i Star Wars vises det en 3d modell av deler av Dødstjernen. Så kom Tron, som jo har veldig mye og dermed har blitt stående som den "første". Deretter The Wrath of Kahn 1982. Den første filmen som brukte fotorealistisk cg var forøvrig The Last Starfighter i 1984.

Lenke til kommentar
Egentlig ikke helt riktig. Det var datagenererte effekter både i Star Wars 1977, og Alien 1979, men da veldig begrenset. Blandt annet i Star Wars vises det en 3d modell av deler av Dødstjernen. Så kom Tron, som jo har veldig mye og dermed har blitt stående som den "første". Deretter The Wrath of Kahn 1982. Den første filmen som brukte fotorealistisk cg var forøvrig The Last Starfighter i 1984.

 

Heh... Grubla leeeenge på den der, men kom til at du antagelig mener sekvensen der de forteller Luke hvor han skal droppe raketten for å sprenge Dødsstjernen, samt siktet han trekker fram mens han flyr gjennom den kløfta. Alien skal jeg ikke si noe om, for den har jeg ikke sett på flere år :roll:

 

Og "fotorealistisk"...? Njaaa... Syns det har litt for mye "datagrafikk" over seg til at jeg er -helt- enig i det, men jeg skal innrømme at det ser j.... bra ut :D Men nå skal jeg holde kjeft får en eller annen kommer og denger meg :wink:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Tar opp denne tråden igjen da jeg har "grunnet" lenge på en film som er nogenlunde innen denne sjangeren. Problemet er at jeg ikke husker navnet ! Den er fra 80-tallet, kanskje ca. 1989 eller kanskje til og med begynnelsen av 90-tallet (husker nemlig at de spiller "New Kids On The Block" i bakgrunnen... Hi-hi.)

 

Den handler om noen brødre som driver og spiller "Super Mario Bros 3" (på den gamle Nintendo 8 bits). De reiser til California for å delta i en konkurranse med dette spillet. Lurer på om den heter noe med California, men jeg er ikke helt sikker. En av guttene som spilte i filmen har mørkt, kort hår og jeg tror han spilte i en amerikansk TV-serie på 80-tallet.

 

Han minste gutten i brødreflokken er litt snål og sier ikke så mye. Lurer på om han er fosterbarn eller noe sånt, for jeg tror han vil til California og finne de biologiske foreldrene.

 

Jeg skulle gjerne visst navnet på denne filmen da jeg likte den så godt da jeg var mindre. *mimre-mimre*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...