Goliath Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Til dere som har fotografering som hobby: tror dere at mobil og kamera en dag kan fusjoneres til den grad hvor man bare trenger èn enhet til både fotografering og telefonsamtaler? Hva syntes dere om denne utviklingen? Spesielt med tanke på at Sony Ericsson K800i merkes med Cybershot logoen. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Mulig: Ja. Praktisk: Nei. For å få tilfredsstillende kvalitet _må_ man opp i en helt annen størrelse enn hva dagens mobiltelefoner viser til. Sensor og optikk tar en del plass, og hvis disse blir for små, blir ikke bildekvaliteten god nok, enkelt og greit. Å ringe med noe som er like stort som mitt (forholdsvis lille) speilreflekskamera er det ikke snakk om. Det vil alltid være et kompromiss, og for de som virkelig bryr seg om foto vil det ikke være godt nok med den bildekvaliteten en 1/10" sensor og optikk på størrelse med halve lillefinger-neglen kan gi. Lenke til kommentar
hean Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Mulig: Ja.Praktisk: Nei. For å få tilfredsstillende kvalitet _må_ man opp i en helt annen størrelse enn hva dagens mobiltelefoner viser til. Sensor og optikk tar en del plass, og hvis disse blir for små, blir ikke bildekvaliteten god nok, enkelt og greit. Å ringe med noe som er like stort som mitt (forholdsvis lille) speilreflekskamera er det ikke snakk om. Det vil alltid være et kompromiss, og for de som virkelig bryr seg om foto vil det ikke være godt nok med den bildekvaliteten en 1/10" sensor og optikk på størrelse med halve lillefinger-neglen kan gi. 6417881[/snapback] Ikke enig med deg her, trådstarter spør om det en dag kan bli tilfelle? Mobilkamera vil nok ALDRI bli like gode som dedikerte kamera men de blir bedre og bedre og med tiden vil nok mobilkamera komme til Norge med både blitz og optisk Zoom, tror dette allerede eksisterer men ikke kommet ut i Norge. Samsung er visst en pioneer på dette området. Og når optikken i mobilkameraene kommer etter og klarer å utnytte gode oppløsninger, kommer med god automatikk, rask autofokus, etc. vil nok mobilbilder bli mer enn bra nok til å printe ut i 20 x 30 og mer. Spørsmåler er ikke om men når. Vil vi slutte å kjøpe kamera av den grunn, neppe...... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 På hjemmemarkedet har Samsung en telefon der de har tatt motsatt utgangspunkt. De har puttet en telefon i et kamera, i steden for et kamera i en mobil. Den er basert på en av deres kompaktkameramodeller. Det er altså mulig i dag å finne en slik telefon. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Og når optikken i mobilkameraene kommer etter og klarer å utnytte gode oppløsninger, kommer med god automatikk, rask autofokus, etc. vil nok mobilbilder bli mer enn bra nok til å printe ut i 20 x 30 og mer.Da må mobiltelefonene først bli mye større. Er optikken og bildesensor fysisk liten, blir bildene dårlig. Spesielt optikk kan ikke utvikles til å bli bedre så lenge den er liten. I tillegg tar optisk zoom mye plass. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Hvorfor ikke heller snu problemstillingen på hodet? Altså, er det mulig å implementere fullt funksjonell telefon i et profesjonellt kamera? Såklart. Sikkert ikke spesielt praktisk men. http://cache.gizmodo.com/gadgets/images/Ca...l-Rebel-XCP.jpg Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg tror at vanlige kompaktkameraer under 3.000 kr. forsvinner helt etterhvert og kommer kun i billige utgaver og i mobiler. Dyre kompaktkameraet som Canon Ixus 800 kan nok overleve, men ellers så er det mobil og speilrefleks som overlever, tror jeg da. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg tror at vanlige kompaktkameraer under 3.000 kr. forsvinner helt etterhvert og kommer kun i billige utgaver og i mobiler. Dyre kompaktkameraet som Canon Ixus 800 kan nok overleve, men ellers så er det mobil og speilrefleks som overlever, tror jeg da. 6419373[/snapback] Selv om mobilkameraene blir bedre og bedre, så er det flere og flere (gjerne de som har gode mobilkamera) som kjøper digitale kamera til 2-3000 kroner. Hvorfor? Fordi de ikke gidder å drasse med seg et relativt stort kamera når de kun trenger mobilen, og de små kameraene man får plass til i en mobiltelefon vil aldri bli like bra som kamera til 2-3000 kroner er i dag bl.a. pga. optikk. Det blir fysisk umulig. Derfor tror jeg ikke kamera opp til 3000 kommer til å forsvinne. Jeg vil heller tro at kamera med mer enn 3x optisk zoom og optisk bildestabilisator kommer til å synke i pris for å utkonkurrere mobilkamera også på spesifikasjoner. Samtidig vil kamera med like spesifikasjoner som "billige" kamera i dag synke til en pris som gjør at folk kjøper de kun fordi det er kjekt å ha mobil og kamera hver for seg. For alt jeg vet, kan digitale stillbildekamera bli så billige, at mobilprodusentene kutter ut mobilkamera. På den annen side, så er det ikke dyrt å implementere et middelmådig kamera i en mobiltelefon. Ca. 50 kroner tror jeg den totale merkostnaden er for en mobil med kamera enn for en uten. Prepare to be fooled Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det jeg ville like å se var en mobil med innebygd universalfjernkontroll. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Det jeg ville like å se var en mobil med innebygd universalfjernkontroll. 6424393[/snapback] Og det er jo fullt mulig... det hadde jeg for flere år siden med Nokia 3650. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå