gizmo45 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Hei, Skal kjøpe digitalt videokamera og har lett litt rundt på nettet etter tester og omtaler. Pris bør ligge på 3000-5000. Har til nå kommet frem til følgende modeller som kan være noe å satse på: - Panasonic NV-GS37 - Panasonic NV-GS180E-S - Sony DCR DVD-205E Hvilke av disse bør jeg velge og hvorfor? Panasonic kameraene har fått bra omtale i tester og her på forumet, Sony kameraet har visstnok vunnet TV2 Hjelper Deg test. Ellers vet jeg svært lite om videokameraer og hva som er bra/dårlig Stusset litt over at GS180E-S hadde bare 10x optisk zoom ifht. GS37's 30x, samtidig som den er dyrere.. Så av spesifikasjonene at Sony'en ikke hadde mikrofoninngang. Vil det si at det ikke tar opp lyd (noe som virker merkelig), eller er det bare ingen egen inngang for ekstern mic? Setter pris på alle tilbakemeldinger! Endret 1. juli 2006 av gizmo45 Lenke til kommentar
BMP Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg ville valgt Panasonic NV-GS180E-S som førstvalg og Sony DCR DVD-205E som andrevalg. Selv om jeg mener det ikke er så sinnsykt stor forskjell på billedkvaliteten for vanlige forbrukere. Men Panasonicen har 3CCD sensorer og vil funker utrolig bra for deg i flere år fremover. Når det gjelder Panasonic NV-GS37 så er vel det den eneste med DV-i slik at du kan spille over redigert materiale inn på tape igjen eller hvis du har gamle VHSfilmer du vil redigere så kan du bruke videokameraet til å spille fra en VHSmaskin til PCen. Så det beste ville jo være et kamera med 3CCDsensorer, DV-I etc. kansje man må litt opp i pris da.... Lenke til kommentar
gizmo45 Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Jeg ville valgt Panasonic NV-GS180E-S som førstvalg og Sony DCR DVD-205E som andrevalg. Selv om jeg mener det ikke er så sinnsykt stor forskjell på billedkvaliteten for vanlige forbrukere. Men Panasonicen har 3CCD sensorer og vil funker utrolig bra for deg i flere år fremover. Når det gjelder Panasonic NV-GS37 så er vel det den eneste med DV-i slik at du kan spille over redigert materiale inn på tape igjen eller hvis du har gamle VHSfilmer du vil redigere så kan du bruke videokameraet til å spille fra en VHSmaskin til PCen. Så det beste ville jo være et kamera med 3CCDsensorer, DV-I etc. kansje man må litt opp i pris da.... 6417454[/snapback] Takk for bra svar! 3CCD sensorer, hva betyr det? Bedre bildekvalitet eller? DV-I tror jeg ikke jeg har bruk for. Skal ikke ta opp fra VHS og redigering vil eventuelt bli lagt på DVD hvis ikke bare beholde det på PC. Skal bare filme og legge inn på PC. Zoom er kjekt, derfor så jeg på GS37, men 10x holder kanskje? Også har vel ikke Sony kameraet USB tilkobling. Sony DCR DVD-205E lagrer vel på DVD i motsetning til mini-DV. Vet ikke hva som er best jeg? Andre med synspunkter? Endret 1. juli 2006 av gizmo45 Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Takk for bra svar! 3CCD sensorer, hva betyr det? Bedre bildekvalitet eller? 3CCD tyder at kameraet har tre separate biletbrikker, som registrerer kvar sin primærfarge (raud, grøn, blå). Dette fører til betre fargegjengiving.DV-I tror jeg ikke jeg har bruk for. Skal ikke ta opp fra VHS og redigering vil eventuelt bli lagt på DVD hvis ikke bare beholde det på PC.DV-inn vert ikkje brukt til å spele over frå VHS, men frå PC (redigeringsprogrammet) til kameraet. Kjekt å ha om ein vil bruke tape som backup. Skulle du spelt over frå VHS måtte du ha hatt analog inngang.Skal bare filme og legge inn på PC. Zoom er kjekt, derfor så jeg på GS37, men 10x holder kanskje? Også har vel ikke Sony kameraet USB tilkobling.Vil tru at 10x held i dei alle fleste tilfella. Sony-kameraet har garantert USB-tilkopling, trur det er det som vert brukt for overføring av videoen.Sony DCR DVD-205E lagrer vel på DVD i motsetning til mini-DV. Vet ikke hva som er best jeg?Det lagrer på DVD ja, og er av den grunn kanskje ikkje å anbefale. Det vil seie, det kjem litt an på kva bruk det er. Skal du berre filme, og sjå på det du har filma, utan å redigere noko, er sikkert DVD-kamera veldig greie, då det berre er å leggje plata i DVD-spelaren. Skal ein derimot ha opptaka inn på PC for redigering, stiller miniDV mykje sterkare. DV-formatet er mykje betre eigna for redigering, og er støtta av stort sett alle redigeringsprogram på marknaden, medan støtta for filer frå DVD er heller dårleg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Ang. "bare" 10x optisk zoom. De fleste dyrere kamera har nettopp kun 10x optisk zoom fordi mye zoom setter ned den optiske kvaliteten/skarpheten. Billige kamera rettes gjerne mot forbrukere som vektlegger spesifikasjoner når de skal kjøpe, og derfor slås 30x optisk zoom stort opp. Du klarer ikke holde et kamera tilfredsstillende stødig over 10x optisk zoom uansett. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 10x zoom er mer en nok, en skal ikke filme ting som er over fjorden alikevel Lenke til kommentar
BMP Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Du klarer ikke holde et kamera tilfredsstillende stødig over 10x optisk zoom uansett. 6419014[/snapback] Helt riktig! Det du kan lære deg med en gang er å gå så nerme objektet som bare mulig og zoom så lite du bare kan. Ikke zoom så mye mens du filmer heller det blir bare tungt å se på når det redigeres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå