Gå til innhold

sorte og hvite bilder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noe poeng i det? Et fargebilde kan gjøres om til svart/hvitt, men ikke motsatt. Fiks det på PCen!

Pentax er forsåvidt genialt i dette tilfelle. Der kan du gjøre bildene om til svart/hvitt, samt en del andre ting etter at de er tatt. Det tror jeg ikke konkurrentene kan.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg mener all redigering bør skje på pcen.

Det å endre farger; sepia, sort/hvitt og andre farger på kameraet er unødvendig.

Før heller bildene over på pcen, lag to kopier, og endre den ene.

Det samme gjelder digital zoom. Bare noe tull.

Eneste kameraet gjør er å dra pixlene utover - mye bedre å gjøre dette selv på pcen.

Lenke til kommentar

Siden raw gir det beste utgangspunktet for alle bilder, så er egentlig diskusjonene unødvendig. Ta bildene i raw, for da lagrer bare kamera all informasjonen fra sensoren uforandret. Hvis ikke hele universet forandrer seg, og fargene rett og slett forsvinner, så hører fargene med i originalbildet. Dette er det enkelt å konkludere med, fordi du trenger fargekanalene for å få tweaket kontrastene skikkelig.

Jeg leste forresten et intervju med en avansert fotoamatør som tar modellbilder i et engelsk blad. Han brukte 20D og filterfunksjonene på alle bildene sine. Det finnes altså dyktige fotografer som foretrekker å bruke den innebygde s/h-moden også. Har som sagt selv brukt funksjonen med godt hell, men har sluttet med det nå.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...