ary Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Kan man ta sort/hvite bilder med nikon D50 eller er det først på pcen en kan gjøre de om til sort/hvit? Lenke til kommentar
ttd Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Det er først på pcen man kan gjøre de om til sorte og hvite bilder. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Er det noe poeng i det? Et fargebilde kan gjøres om til svart/hvitt, men ikke motsatt. Fiks det på PCen! Pentax er forsåvidt genialt i dette tilfelle. Der kan du gjøre bildene om til svart/hvitt, samt en del andre ting etter at de er tatt. Det tror jeg ikke konkurrentene kan. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Canon har s/h-mode, med mulighet for digital simulering av gul, oransje, rød og grønnfilter. Jeg brukte det i starten, før jeg lærte å gjøre det samme i PS. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 På mitt kamera blir sorthvitt bildene rett fra kamera veldig bra, men alikevel er det som oftest best å ta bilder med farger. For da har du muligheten til å ha det i farger og sort hvitt istedenfor bare en av mulighetene. Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Jeg mener all redigering bør skje på pcen. Det å endre farger; sepia, sort/hvitt og andre farger på kameraet er unødvendig. Før heller bildene over på pcen, lag to kopier, og endre den ene. Det samme gjelder digital zoom. Bare noe tull. Eneste kameraet gjør er å dra pixlene utover - mye bedre å gjøre dette selv på pcen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 (endret) Siden raw gir det beste utgangspunktet for alle bilder, så er egentlig diskusjonene unødvendig. Ta bildene i raw, for da lagrer bare kamera all informasjonen fra sensoren uforandret. Hvis ikke hele universet forandrer seg, og fargene rett og slett forsvinner, så hører fargene med i originalbildet. Dette er det enkelt å konkludere med, fordi du trenger fargekanalene for å få tweaket kontrastene skikkelig. Jeg leste forresten et intervju med en avansert fotoamatør som tar modellbilder i et engelsk blad. Han brukte 20D og filterfunksjonene på alle bildene sine. Det finnes altså dyktige fotografer som foretrekker å bruke den innebygde s/h-moden også. Har som sagt selv brukt funksjonen med godt hell, men har sluttet med det nå. Endret 15. juli 2006 av PMnormal Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 (Nikon D50 har ikke muligheten til b&w så vidt jeg vet. Canon har). Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 (Nikon D50 har ikke muligheten til b&w så vidt jeg vet. Canon har). 6498008[/snapback] Det gjelder i alle fall for D70, så jeg regner med at du rett mht D50 også. Uansett så viser denne tråden at spørsmålet i utgangspunktet er unødvendig. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 tror mitt oly e500 også har b/w, og simulering av r/b/g kanalene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå