Gå til innhold

Server og Linux

Anbefalte innlegg

Jeg kjører nå en win2k server, men lurer på å endre til linux.

Hvilken distro burde jeg velge siden jeg har lite eller ingen peiling på linux(helst så windows venlig som mulig) trenger ikke gui(hvet ikke om det er vanli med gui server)

Linux er vel mer driftssikkert og virus sp og si eksister vel ikke

Noen som kan være til hjelp?

0 erfaring med linux svært villig til å lære...

Tips om linux distro som er enkel å som kan brukes til læring tas også imot med åpne armer

Driiiit lei win!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke helt slik at Linux er så mye mer driftsikkert enn Windows, om det er problemer med at den er ustabil så kan det ha hardware feil slik at du får akuratt de samme feilene om du bruker Linux.

Det er virus i Linux verden, men det er ikke like utbredt.

Jeg antar at den serveren er kun for leiking/testing, for du bytter ikke OS på en server som du må ha oppe og til en hver tid.

Det å sette seg inn i et nytt OS når du bare har brukt Win kan være litt av en utfording, men du får det sikkert til.

Bruk av GUI på server er mest vanlig når du setter den opp (om du trenger det), og når den er oppe å går så tar du det vekk for å spare resurser. Om du skal gjøre noe instillinger så må du vite hva komandoer du skal bruke, som tar seg en tid å lære seg. Så det enkleste er vel å bruke GUI en stund, og bruke CLI mer og mer til du får til det du trenger med det, så kand du gå over til å bare bruke CLI.

Hva distro som er enkel å bruke så er det Ubuntu eller Mandrake, som er noen av de enkleste å sette seg inn i. Men de fleste er forholdsvis like, og i mange tilfeller har det mest med hva programmer du får med for skiller distroene.

Håper dette har svart på noen av det du lurer på. Lykke til.

Lenke til kommentar

Prøv clarkconnect

skambra serveros som totalt fernstyres via webinterface fra en annen pc så du trenger ingen skjerm.

du kan og bruke ssh og fjernstyre console visst det trengs, men innebygged og styrt via

webdisplayer ligger,webserver, ftp, samba, email, branmur, router funksjoner, mysql osv..

er "plug and play" med hardware så og si..

eg stappa i mitt GB kort i serveren og alt funka fint uten å røre noe...

Lenke til kommentar

Har akkurat satt opp en hjemmeserver med Ubuntu, det gikk temmelig smertefritt. Så lenge du kun skal bruke den til enkle oppgaver hjemme eller ha en server å leke deg med, så vil nok alle distroer løse oppgaven, hvilken man velger er nok mye smak og behag, en dose religion og hva man liker best selv. Jeg valgte Ubuntu fordi jeg kjenner en som har stålpeiling på den distroen, og følgelig lett kan få hjelp når jeg trenger det.

Eneste jeg hadde litt problemer med var det trådløse USB-kortet mitt (Dlink G122 rev B1). Om du har WLAN, sjekk om det er støttet i Linux først, Linux har svært dårlig støtte for en del vanlige kort sammenlignet med Windows. Du finner ca en halv million poster ang. dette temaet om du søker litt på nettet. For å illustrere problemene, kan jeg ta mitt eget kort som eksempel. Det finnes i A1, B1 og C1 - varianter. A1 funker om man bruker noe som heter ndiswrapper som lar deg bruke Windows-driverene, B1 funker smertefritt om man kompilerer driverene selv og mikker litt med oppsettet i etc/network/interfaces. C1 funker svært dårlig, er ustabilt og man kan ikke bruke noen form for kryptering.

Lenke til kommentar

ubuntu ja, testa d jeg å...

har pppoe og klarte å sette d opp med pppoeconf men når jeg reboota og kjørte:

pon dsl-provider

kom jeg ikkje på nett

plog viste en timeout

allt var nøyakti likt som før

og pppoeconf vil ikkje kjøres fordi noe annet da prøve å bruke pppoe

hjelp(litt feil plass kanskje men sorry)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...