Kenneth Dammyr Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Heisann Her har jeg en liten nøtt til dere: Vi har en Yamaha 01V96 i studioet vårt. Denne har vi koblet til PC via ADAT til et RME HDSP 9632. Både headsett til vokalboksen og monitorer til der vi andre sitter er koblet i mikseren. Akkurat nå kan vi justere master-nivå på alt(rød fader) og volum i headsett. Men hvordan kan vi justere de to uavhengig av hverandre? Hvis jeg for eksempel ønsker å mute monitorene, men pumpe skikkelig i headsettet. Takker for alle innspill! Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hei! Først og fremst vil jeg bare si at jeg ikke har testet en 01v96 mikser (det skulle dog ikke være meg i mot å ha en slik ). Dette blir derfor bare en tanke ut av løse lufta, men siden ingen andre svarer så Studerte noen store bilder av mikseren - og da ser jeg at det er en stereoutgang på XLR. Denne styres sikkert av masterfaderen? Og så finnes det en "monitorutgang" på jack, og en "phones"-utgang. Oppe i høyre hjørne på mikseren er det jo volumkontroll for både monitorutgangen og hodetelefonutgangen. Hvis dere har koblet høyttalerne til XLR-utgangen, så styres volumet her med masterfaderen. Hvis så headsettet er koblet til "Phones"-utgangen så skulle vel volumkontrollen til den utgangen kun gå på hodetelefonene? Gjør den ikke det? I så fall: Har dere koblet på en annen måte, eller? Mvh Vegard Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 6. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2006 Hei, ja nå er du ganske langt ute på jordet Masterfaderen justerer, som navnet sier, master. Dvs. hovedvolumet, uansett om det er på headsett, monitorer eller hva som helst. Men jeg har funnet ut en del siden sist. Det er to volumjustering oppe til høyre, den ene justerer hodesett-volum, den andre monitorvolum. Men vi har lyst til å koble monitorene våre via XLR. Denne kontakten heter ikke "monitor ut", men "stereo ut". Det finnes enda en utgang som heter "monitor ut" og den kan bli styrt av den nevnte volumjusteringen. Så akkurat nå har vi måttet "nedgradere" til å koble monitorene via jack til "monitor ut" og det fungerer slik jeg vil teknisk sett. Derimot har jeg merket meg at det er forskjell på lyden som kommer ut av de to. Fra "stereo ut" er lyden en god del kraftigere, og jeg lurer på om den rett og slett gir mer bass også. Sistnenvte er jeg dog litt usikker på. Med andre ord, problemet er løst, men ikke slik jeg hadde lyst. Så hvis noen vet om en måte jeg kan styre "stereo ut" via monitor-volum-justeringen så hadde det vært fint. Dog tviler jeg på at det går. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 8. juli 2006 Del Skrevet 8. juli 2006 Okey. Da er det litt forskjellig fra min mikser. Der styrer masteren kun det som går ut på "hovedutgangene" (kalt MIX Out på min mikser), og så styrer volumkontrollen til hodetelefonene kun det som går ut i hodetelefonene. Dvs at jeg kan ha masteren helt nede, men ha full musikk i hodetelefonene dersom hodetelefonvolumet, samt at volumet på den kanalen/de kanalene jeg skal høre er oppe. Men nå er ikke min mikser en digitalmikser. Den er nok også beregnet mer for live-bruk enn for studio. Men sånn er nå det.. Anbefaler for øvrig at du legger fram problemstillingen for f.eks. Procom eller lignende. Mvh Vegard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå