Gå til innhold

Kraftig pc, støyfri!


Anbefalte innlegg

Jeg er om ikke lenge ute etter en PC som jeg kan bruke hovedsaklig til arbeid, men og litt spilling.

 

Arbeidet krever ganske mye minne, da arbeidet består av design (trykk, web, foto o.l) og jeg merker at pcen min blir utrolig treg når jeg nærmer meg et filer på 50mb i photoshop, da knekker den nesten sammen. Jeg har idag et skjermkort 6660GT AGP som jeg sikkert kan beholde, og skjerm, harddisker, mus, tastatur og slik har jeg fra før.

 

Jeg har ingen spesiell prisgrense, men hold det under 10, om mulig. Ellers er det viktig at den er stillegående!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hovedkort - ASRock 939Dual-SATA2 - viftelløst hovedkort med mulighet for både PCI-E og AGP

CPU - AMD 3800+ - Dobbelkjerneprossessor

Minne - Geil 2GB (1*2) - mye minne til videoredigering

PSU - Mist 500W - Stille og god strømforsyning

CPU-kjøler - Noctua NH-U9 - m/ denne vifta skulle det bli så og si lydløst

GPU-kjøler - Arctic cooling 6

 

Da har du en maskin som er stille som graven til en fornuftig sum av:

~6000

Lenke til kommentar

Jøss - ante ikke at det kunne bli så billig. Harddiskene mine er på 7200 RPM med 8mb cache, er dette egnet for videoredigern og arbeiding med veldig store grafiske dokumenter?

 

Er det mulig å finne fram et godt kabinett - så lite som mulig?

Endret av sparks
Lenke til kommentar
Jøss - ante ikke at det kunne bli så billig. Harddiskene mine er på 7200 RPM med 8mb cache, er dette egnet for videoredigern og arbeiding med veldig store grafiske dokumenter?

 

Er det mulig å finne fram et godt kabinett - så lite som mulig?

6416894[/snapback]

 

7200rpm holder lenge til videoredigering.. Hvis du derimot vil at alt skal gå mye fortere kan du kjøpe en raptor HDD som du kan bruke som systemdisk.

Hvis du trenger en liten pc så er vel ikke ATX hovedkort veien å gå.. Men du kan jo eventuelt sjekke her eller her

Lenke til kommentar

Hardisken har svært lite å si på video redigering, Jo den har jo noe å si. Men jeg har aldri vært borti noe FW kamera som klarer å kjøre data raskt nok inn på maskinen slik at dette kneler maskinen. Har heller ikke vært borti noe video redigerings program som genererer data raskt nok til at HDen blir en flaskehals.

 

Derimot, minne og CPU kan man aldri få nok av.

 

Kjører selv en Shuttel maskin her, fyllt opp med to HDer, DVD-brenner og det som er. Lufta holder ca 37graders, mens grafikk kortet (samme som trådstarter) holder ca 47grader, desverre har jeg ikke noe oversikt over hvor varm CPUen egentlig er. Dette er med stock oppsett.

 

Frankie

Lenke til kommentar
Hardisken har svært lite å si på video redigering, Jo den har jo noe å si.

6420267[/snapback]

Det stemmer det. Det er i oppstarten og under lasting av DLL-filer at rask harddisk påvirker ytelsen i stor grad. Under jobbingen er det cpu, minne og skjermkort som avgjør ytelsen.
Lenke til kommentar

Zalman resterator skal vel vere godt egna til støysvake PCer, dersom du kan leve med ekstern radiator, funker vel også fint til vannnkjøling.

 

Edit: siste setningen skulle vore funker vel også fint til shuttle.. hehe

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar
Zalman resterator skal vel vere godt egna til støysvake PCer, dersom du kan leve med ekstern radiator, funker vel også fint til vannnkjøling.

6420312[/snapback]

Vannkjøling blir vel unødvenig dyrt. Men dette får kjøper vurdére. Boxed vil nok være godt nok for de aller fleste, men Zalman sine vifter er et godt alternativ. :)
Lenke til kommentar
Zalman resterator skal vel vere godt egna til støysvake PCer, dersom du kan leve med ekstern radiator, funker vel også fint til vannnkjøling.

6420312[/snapback]

Vannkjøling blir vel unødvenig dyrt. Men dette får kjøper vurdére. Boxed vil nok være godt nok for de aller fleste, men Zalman sine vifter er et godt alternativ. :)

6420360[/snapback]

 

Ja, han får vurdère det, men det står i topic at den skal vere støyfri, og reseratoren fjerner støyen frå CPU og GPU viftane.

 

Får å dempe støyen så kan det vere lurt med slike O-ringer, i denne tråden virkar det som om det gjer underverk for å fjerne støy frå HDD.

 

Ellers så har eg tru på at Mist 500W er betre enn Hiper 580W, men har kun erfaringar frå Hiperen.

Endret av Zimmen
Lenke til kommentar
Eg også, men eg vil kalle den ganske stillegående, ca like bråkete som min F\S 350W.

 

edit: Innlegg 200, woohoo

6420450[/snapback]

 

Det ble mye frem og tilbake nå og jeg har store problemer med å bestemme meg, men forstår at det må til en del tiltak fra å fjerne støy fra pcen, og dette er noe jeg antar vi kan ta senere etter jeg har funnet et fint oppsett sånn spesifikasjonsmessig!

 

Jeg har ingenting imot hverken AMD eller Intel så det har ingenting å si, men vil gjerne ha så lite kabinett som mulig for å ta med det rundt o.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...