Gå til innhold

Anbefalte innlegg

aner ikke hva som er galt.

jeg har brukt notepad og skrev følgende

print "hello world"

print "godbye world"

jeg lagrer dokumentet som:

navn.py

da kommer den søte slangen som ikon på programet, og jeg prøver å åpne det for å se hvordan det har blitt.

når jeg åpner det kommer det opp en liten svart bok (dos bok antar jeg) som lukker seg igjen på under sekundet.

hvorfor får jeg ikke sett på programet mitt? (ikke mye program da) har også prøvd å regne ut areal av rektangel (fått beskjed før om at det er for vanskelig for nybegynnere , men input funksjon.) men det samme skjer da.

noen som kan hjelpe?

bruker python 2.43

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aner ikke hva som er galt.

jeg har brukt notepad og skrev følgende

print "hello world"

print "godbye world"

jeg lagrer dokumentet som:

navn.py

da kommer den søte slangen som ikon på programet, og jeg prøver å åpne det for å se hvordan det har blitt.

når jeg åpner det kommer det opp en liten svart bok (dos bok antar jeg) som lukker seg igjen på under sekundet.

hvorfor får jeg ikke sett på programet mitt? (ikke mye program da) har også prøvd å regne ut areal av rektangel (fått beskjed før om at det er for vanskelig for nybegynnere , men input funksjon.) men det samme skjer da.

noen som kan hjelpe?

bruker python 2.43

6416729[/snapback]

Programmet virker helt fint det, men konsollet lukker seg når programmet er ferdig.

Det kan du endre i Windows. Husker ikke hvordan.

En kjapp løsning er å legge input() eller raw_input() nederst i scriptet. Da vil python vente på input fra deg.

Selv bruker jeg aldri ikonene, men gjøre alt fra konsollet.

Lenke til kommentar

Programmet virker helt fint det, men konsollet lukker seg når programmet er ferdig.

Det kan du endre i Windows. Husker ikke hvordan.

En kjapp løsning er å legge input() eller raw_input() nederst i scriptet. Da vil python vente på input fra deg.

Selv bruker jeg aldri ikonene, men gjøre alt fra konsollet.

6416762[/snapback]

:hmm: kk. skal huske det.

er det noen som vet hvordan man endrer det i windows?

men skjønner ikke at det skal funke. hadde jo inputs en gang før mener jeg. :hmm: kanskje jeg ikke hadde python programet da.

Lenke til kommentar

Programmet er slik at alt skal skje samtidig. Du har bare skrevet print "hello world" og print "godbye world". Da vil det komme opp i programvindut og programmet vil lukkes automatisk med en gang etter. Hvis du derimot gjør sånn som dette vil det ta 2 sekunder fra skriften vises til programmet lukkes.

import time
print "hello world"
print "godbye world"
time.sleep(2)

Har du spørsmål om det så er det bare å spørre :)

Etter all den hjelpen jeg har fått føles det endelig deilig å hjelpe noen andre :innocent:

Endret av chipmann
Lenke til kommentar

Vel, det skjer ikke samtidig, men det skjer så fort. De to print-setningene utføres etter hverandre fortløpende, og programmet slutter med en gang. Du kan bruke input til å stoppe dette, ved å vente på en inntasting, som foreslått.

Lenke til kommentar

Jepp, det går ikke akkurat samtidig, men så raskt at du ikke klarer å oppfatte ordene. Skjønte først ikke hva dere mente med input, men nå lyser det opp :)

Du har altså to alternativer som er enkle for deg nå i starten:

1. Du kan skrive inn input() eller raw_input for at programmet ikke skal lukkes før det får en "kommando" fra deg.

2. Du kan bruke time modulen som vil lukke programmet etter den angitte tiden som DU har bestemt.

Endret av chipmann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...