Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Øverføre med 20mbit

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Javell. Noen som ikke har peiling på konsepter.

20Mbits regner jeg med du mener. Noe som betyr 20megabit pr sekund.

20GigaByte = 20 *8 Gigabit. Så får du bare regne selv. Gidder ikke trykke inn for deg.

6416438[/snapback]

Tusen takk for det svaret. Så da kan jeg bare ta XX GB * 8 og så får jeg XX minutt. Takk igjen mister :D

Lenke til kommentar

erm... XXGB*8 /20 tipper jeg :p

Men husk at du aldri får full utnyttelse av linja til dataoverføring. jeg ville regnet med at du aldri får mer enn75% utnyttelse, sånn for å være på den sikre siden. Det går endel trafikk med til Overhead i TCP/IP protokollen og slikt.

Lenke til kommentar
Hvor lenge vil det ta å overføre 20GB i et nettverk på 20mbit, noen som vet ?

Finnes det noen matematiske formler for dette ?

6416437[/snapback]

1Mbyte (MB) = 8Mbit

altså tar det 1 sekund for å overføre 2.5Mbyte på en 20Mbit forbindelse.

Følgelig tar det 8192 (det er 1024Mbit i en Gbyte) sekunder for 20Gig. Altså 136 minutter.

Dette estimatet gjelder selvfølgleig bare under perfekte teoretiske forhold. DU bør regne med 70-80% effektivitetsgrad under normale forhold pga. overhead osv. Altså nærmere 3 timer i realiteten.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
erm... XXGB*8 /20 tipper jeg :p

Men husk at du aldri får full utnyttelse av linja til dataoverføring. jeg ville regnet med at du aldri får mer enn75% utnyttelse, sånn for å være på den sikre siden. Det går endel trafikk med til Overhead i TCP/IP protokollen og slikt.

6416536[/snapback]

Du må også inkludere header og tail i ethernet-rammen i tillegg til overheaden i både TCP, IP og eventuelt andre protokoller som benyttes. Er ikke superekspert på de forskjellige teknologiene, men vil tro hastighetene som oppgis på DSL er antallet bits overført per sekund av ethernetrammer.

Dersom man bruker samtlige 1500 bytene i MTU (Maximum Transfer Units) vil utslagene bli små, men kan få betydning i det (veldig) lange løp.

Men med full MTU nekter jeg å tro all overheaden utgjør hele 25% av bitene overført over et medium!

Jeg vi gjerne ha bevis! :)

Edit: Jeg antar da at det er ethernet man benytter over DSL, og ikke en egen spesialisert DSL-ramme..?

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Nei, men han oppgir her ikke hva slags overføring han snakker om. Ethernet? DSL? Trådløst? Vi vet ikke.

Det blir uansett et estimat.

For DSL er det som en tommelfingerregel ca 8% tap pga. overhead på TCP. (det gjelder forøvrig for alle typer TCP overføringer).

Men i tillegg har du alltid noen pakker som må sendes på nytt osv, så å regne med 80% eller så er ofte realistisk (om noe pessemistisk).

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Joda, men nå tenker jeg på optimale pakker med TCP, IPv4 og Ethernet med full TMU.

Jeg er for lat til å finne fram størrelsen på alle headere og footere for protokollene.

Men dersom noen gidder å regner sammen antallet bytes med overhead i samtlige protokoller, og sammenligner med antall bytes med TCP data, så hadde det vært morsomt å sett hvor mye overhead man får under optimale forhold med disse protokollene. :)

Bruker Telenor enda PPPoE/SLIP på sine ADSL-løsninger? I såfall, så er ethernet den laveste protokollen over en slik ADSL-løsning ifølge Wikipedia. Så forhåpentligvis vil ikke noen komme og torpedere mine antagelser om at man bruker en annen protokoll over ADSL :tease:

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...