Gå til innhold

Forskjell mellom OEM og Fullversjon?

Anbefalte innlegg

Jeg ville uansett kjøpt en OEM lisens. Det er tross alt bare et halvt år til Vista kommer, og jeg tipper de fleste vil gå over til den etterhvert. De færreste vil bytte så mye hardware på et halvt år at en XP OEM lisens vil by på problemer.

Personlig har jeg aldri kjøpt Windows lisenser bortsett fra at det fulgte med en Windows Home OEM lisens på den bærbare jeg har. På den stasjonære har jeg en av XP Pro lisensene jeg fikk etter å betateste. Vista har jeg som betatester, og jeg håper Microsoft er så snille at de gir meg et par Vista lisenser som takk for jobben om et halvt år :)

Jeg liker Vista såpass godt at jeg vil kjøpe det til neste år om jeg ikke får et par lisenser av Microsoft.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler å kontakte kjøpe lisensnøkkel dirkete fra MS. Dette gjelder spesielt for de som kjører piratkopi av XP Pro.

Jeg har skal være ærlig å innræmme at jeg har kjørt Win2k og Win XP i alle år, men etter at oppdateringene på hos MS ble vanskeligere, så kjøpte jeg lisensen.

Der jo et fenomen at man bruker tusenvis av kroner på hardware, men ikke fem øre på det som er "motoren" som holder det hele i gang. Jeg vet at det finnes crack og patcher ute på nettet som glatt fjerner valideringsproblematikken, men det ble for slitsomt å spore opp disse hver gang. MS kjærer mottiltak på hvert eneste crack/patch de kommer over. Så er det på'n igjen.

Jeg fulgte veiviseren på MS sine sider "Valider nå" Resten går av seg selv. Hvis det viser seg at du ikke har en ekte versjon, får du tilbud om å kjøpe en komplett versjon av WinXP pro for ca kr. 1.550,- Du betaler med kreditkort, og mottar lisensnøkkelen i lpet av 48 timer pr. e-post. Da følger du instruksene i mailen, og dermed er du oppe å går med fullt lovlig versjon.

Prisen som står opplyst på MS sine sidere viste seg og ikke stemme. Da jeg 5 dager senere mottok original disken (levert på døra av DHL uten ekstra kostnad) viste seg at den reelle prisen faktisk "bare" var kr. 1.155,- Det beste er at dette er en ekte versjon (ikke OEM), som jeg kan installere på hvilken som helst maskin hvis jeg kjøper ny, eller skifter hovedkort. MEN HUSK: Du kan kun bruke denne lisensen på en maskin av gangen. Ikke forsøk deg på en "spansk" en, da blir lisensen din sperret, og du er like langt. Hvis jeg har forstått tingene riktig.

P.S. Jeg jobber ikke for MS eller i databransjen forøvrig.

Lenke til kommentar
MS har endret OEM reglene det siste året så bytter du hovedkort har du bytta maskin og må kjøpe ny lisens.

6416435[/snapback]

Kan da ikke stemme helt, jeg byttet nyling HK.

Jeg fikk fint benyttet min OEM KEY etter byttet, samme når jeg satte i mer RAM, da måtte jeg bare skrive in KEY engang til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...