Kosmo Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hei, jeg skal kjøpe meg nytt speilrefleks kamera. Har ikke så mye peiling så jeg trenger litt hjelp. Har sett på de to mest "vanlige" modellene Canon 350D og Nikon D50. Jeg har også et analogt Canan kamera fra før av typen AV-1, med optikk FD 50mm 1:1.8 samt ekstern blitz Vivitar Auto 2600. Jeg har skjønt såpass at jeg kan bruke den optikken jeg allerede har, hvis jeg kjøper et annet Canon kamera, men kan jeg bruke det til Nikon? Er den optikken jeg har i det hele tatt brukbar? Hvilke optikk bør jeg velge evt. hvis jeg kjøper meg kamera, 18-55mm eller 17-85mm og hva er forskjellen. Kan jeg bruke denne samme eksterne blitzen til et digitalt kamera? Håper svar! mvh Kosmo Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Hei, jeg skal kjøpe meg nytt speilrefleks kamera. Har ikke så mye peiling så jeg trenger litt hjelp. Har sett på de to mest "vanlige" modellene Canon 350D og Nikon D50. Jeg har også et analogt Canan kamera fra før av typen AV-1, med optikk FD 50mm 1:1.8 samt ekstern blitz Vivitar Auto 2600. Jeg har skjønt såpass at jeg kan bruke den optikken jeg allerede har, hvis jeg kjøper et annet Canon kamera, men kan jeg bruke det til Nikon? Er den optikken jeg har i det hele tatt brukbar? Hvilke optikk bør jeg velge evt. hvis jeg kjøper meg kamera, 18-55mm eller 17-85mm og hva er forskjellen. Kan jeg bruke denne samme eksterne blitzen til et digitalt kamera? Håper svar! mvh Kosmo 6415730[/snapback] Du kan ikke bruke optikken du har til AV-1, dette kamera kom i 1979 og bruker FD-fatningen. På dagens digitale Canon kameraer går det kun ann å bruke EF & EF-S fatningen... S Endret 30. juni 2006 av Snakenor Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) for at overføre mm fra analog skal du gange mm med 1,6 for 350D og 1,5 for D50 pga billedechippen er mindre en et nagativ, og man derfor kun får et udsnit. for at få vidvinkel skal du ned i noget der ligner 18 mm (ikke 28 mm som på analog) 18-55 optikkerne får man næsten kastet i nakken, mens 17-85 koster noget mere. en mellemting kunne være sigmas 17-70 til rundt 3000kr. Skal du have mere tele men stadig vidvinkel har sigma og Tamron 18-200 mm til nogenlunde samme pris (men ikke helt så lysstærk eller skarp - jeg har sigmas, og til fest, ferie og fjeld er den fin) nikon laver en 18-200 i en bedre kvalitet med stabilisering (vr) men den koster så vidt jeg husker over 5000 kr. og er i restordre over det meste af scandinavien. Endret 1. juli 2006 av Kigulu Lenke til kommentar
Kosmo Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Vel, ok ser at AV-1 er avleggs. :-) takk for svar. Har lest gjennom endel poster, og det virker som at de fleste heller mot D50. Har sett litt på priser/kit og funnet følgende: http://www.fotomagasinet.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=32466 Denne har Sigma 18-200mm. Regner med at den er bedre enn 18-55. Prisen ligger på ca. 7600, men i og med at det skal bestilles til Svalbard så får jeg skrevet av merverdiavgiften. Da blir prisen på rundt 6000. Endret 1. juli 2006 av Kosmo Lenke til kommentar
sNx Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) FD opptikk er ganske bra på film synest jeg, og jeg har endel av det. Men bruker du konverter på 350D mister du endel av skarpheten. (har ikke sett FD fatning til nikon). Jeg trur du ville blitt fornøyd med et kit-objektiv til å begynne med. Det koster nesten ingenting å ha med på kjøpet. Endret 1. juli 2006 av sNx Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 FD-optikken er glimrende, spesiellt fastoptikken. Desverre er verdien av en slik 50mm så lav, at det er bedre å kjøpe en ny med AF til det systemet du velger. Du står med andre ord fritt til å velge det du ønsker. Det er litt ironisk at FD er den eneste optikken for småformat slr som i praksis ikke er brukbar på Eos. Det finnes en konverter, men den inneholder et linseelement for at man skal kunne får uendelig fokus på objektivet. Den linsen er desverre ikke verdens beste, og slører bildet litt. Hvis det hadde vært et makroobjektiv så hadde det fungert ok, fordi man da kan ofre uendelig fokus ved å fjerne det glasset. Det var en liten digresjon, og ikke noe av betydning for trådstarter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå