m0g1e Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Har nylig kjøpt et : Msi Mainboard S-AM2 nForce 550 ATX Audio GbLAN SATA Raid MSI Mainboard S-AM2 nForce 550 ATX GbLAN SATA Raid Den passive kjøleløsningen på Chipset-brikken på hovedkortet er så varm at jeg fikk forbrenning på fingeren når jeg prøve å ta oppå ribba. Er nå i mins store tvil om hvorvidt jeg bør sende tilbake hk på angrefrist, og skaffe meg et annet et. - Eller bruke det så lenge det holder, retur, og dermed få det samme hk igjen..? vet at chipset kan klare ganske høye temperaturer, men jeg synest dette blir litt ekstremt(?) vet heller ikke hvor varmt det skal være før man brenner seg på noe hehe. Testa ny bedre PSU'n for å utelukke den - akkurat samme steikeplata likevel. En annen rar ting er "sys-temp" som viser rundt 30-40C i både Speedfan, MSI CORE og BIOS. Er sys-temp den sensoren som hører til Chipset'et? Er ikke het stødig på hva de forskjellige tingene er.. Noen tips? Endret 30. juni 2006 av nollie Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 En passiv kjøler er avhengig av en viss luftstrøm rundt seg for å transportere vekk varmen. Det er det kabinettviften som skal ta seg av. Så hvis du bare sørger for at du har kabinettvifter som fungerer, da skal en passiv kjøleribbe være bra nok. Husk at det er mye bedre med et par store kabinettvifter enn flere småvifter, det er mer stillegående og driftsikkert. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 hehe. Vifter er det nok av! Har 3stk 120mm vifter i PCn som blåser ganske bra over brikken. Likevel hadde nok ikke en vanlig liten vifte til chipset fikset dette engang. Det er rett og slett uforståelig at det skal en passiv kjøler på noe så hot! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Så lenge alt er stabilt er det bare til å la det rusle og gå. Hvis det mot formodning skulle skjære seg etter hvert, er det bare til å la det gå på garantien (så lenge du ikke har overklokket det). Husk at man får vondt når man går inn i en dusj på 50°C også. Kanskje brikken er omtrent 50-60°C? Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 Så lenge alt er stabilt er det bare til å la det rusle og gå.Hvis det mot formodning skulle skjære seg etter hvert, er det bare til å la det gå på garantien (så lenge du ikke har overklokket det). Husk at man får vondt når man går inn i en dusj på 50°C også. Kanskje brikken er omtrent 50-60°C? 6418601[/snapback] hehe Sitter å lurer litt på hvor varmt det egentlig er jeg og... har tenkt å demontere ribba og se hvorvidt jeg kan sette en ny chipsetvifte på den. Har satt en svær bordvifte inn i kabinettet nå.. Tempen er faktisk så lav at jeg fint kan ta på den nå. Tror rett og slett det er ribba som ikke duger! Virker nesten som om den samler opp varmen likesågodt... Noe off-topic: (vil gjerne lære!) Hva prosesser er det som foregår inni Chipsetbrikken? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Noe off-topic: (vil gjerne lære!) Hva prosesser er det som foregår inni Chipsetbrikken? 6419307[/snapback] På AMD64 er det kommunikasjon mellom CPU, PCIe, PCI, harddisker, USB, lyd og nettverk.På Intel er det kommunikasjon mellom CPU, minne, PCIe, PCI, harddisker, USB, lyd og nettverk. Diagrammer for nForce 500-serien på AMD. Diagram for nForce 590 SLi på AMD. Endret 1. juli 2006 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Viss du har annledning så ville eg byttet. Hadde og asus-hovedkort med passiv kjølebrikke,og dn blei aldri så varm at eg ikke kunne ta på dn. Hadde heller ikke noe spesielt med luftsirkulasjon i kabinettet så det skal ikke bli så varmt uansett.... Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Satte på en chipsetvifte oppå den passive kjøleribba. Funker fett! Den er nesten lunken (37C?) Ble meget overrasket! Endret 3. juli 2006 av nollie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå