Gå til innhold

Objektiv til 30D

Anbefalte innlegg

Hei igjen..

Jeg maser fælt..:p

Fått tilbud på en EF 28-70mm f/2.8L USM

til 6500 kroner.. Dette er vel en god linse, men er den gammel? Har EF 24-70mm f/2.8L USM Tatt over for denne?

B

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei igjen..

Jeg maser fælt..:p

Fått tilbud på en EF 28-70mm f/2.8L USM

til 6500 kroner.. Dette er vel en god linse, men er den gammel? Har EF 24-70mm f/2.8L USM Tatt over for denne?

B

6420115[/snapback]

EF 28-70mm f/2,8L USM har vist seg å være meget populært blant profesjonelle og avanserte amatørfotografer siden det ble introdusert i 1995.

Dette objektivet er ikke laget for digitale kameraer og iflg. eksperten på Canon hos Foto&Video så vigneterer dette litt for mye. Minimums fokuseringsavstand på 50cm. Jeg har ingen erfaring med dette selv, men synes prisen du nevner er i drøyeste laget om denne er gammel.

S

Lenke til kommentar
Men du: Pingla..  :p

Du som har det EF17-40 f/4L Objektivet.. funker det greit inne? Jeg skal bare ta noen bilder under et bryllup

Lysforholdene vil ha mye å si, bl.a siden det er ett f/4 objektiv. Har selv en Speedlite 580EX hengende på kameraet nesten hele tiden, mulig at blitsen på 30D'n er bra nok til ditt bruk.

Ta for all del av solblenderen på objektivet ved bruk av blitsen på kameraet, hvis ikke så vil denne lage skygge ved 17-20mm brennvidde. Mulig den gjør det alikevel, men det kan jeg godt sjekke for deg i morgen.

Utendørs så finner jeg nesten hindringer med objektivet. Men det har ikke en velegnet macro-funksjon slik du ønsker, nærbilder er helt greit. Har også byttet ut den orginale solblender med en litt smalere og lengre utgave, dette går greit siden objektivet brukes på ett kamera med 1.6x cropfaktor. Har byttet til EW-83D-II solblender: http://www.vahonen.com/photo/equipment/lenses/Canon17-40F4L/

Lenke til kommentar

Jeg har 17-40 jeg også, og finner det ikke som noe problem å bruke det inne.. Lurer også på å kjøpe 24-105, men uansett.

med blender 2.8 på objektivet får du jo høyere lukkertider, eller du kan få samme resultatet med en blits + en reflektor muligens..

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bruke ekstern blitz ja, kjøper nok en 430 EX, det burde holde til mitt bruk trur jeg, de innebygde blitzene er jo ikke noe å skryta av akkuratt..

Jeg falt liksom helt for dette objektivett med en gang, men litt kjedelig hvis det er vanskelig inne.. Ikke så kult å se en blitz som går hele tiden heller kanskje, hmm.. :hmm:

Takk for all hjelpen.. :D

Lenke til kommentar

Jeg har hatt et Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS på mitt 20D i et par uker nå. Hadde tidligere et 24-70 f/2.8 L. Overgangen har vært enorm! Bildekvaliteten på 17-55 er utrolig bra. Sylskarpe bilder, glimrende farger osv. Det eneste som er merkbart dårligere er den såkalte "flare'en". Du må tenke deg litt mer om når du tar bilder mot sola der sola er rett utenfor utsnittet.

Når det gjelder teknisk kvalitet på bildene så er nesten samtlige av bildene nå "keepers". Mot tidligere laaangt færre. Det nok IS'en som er årsaken til dette. Selvsagt så er det fremdeles mange "søppelbilder" men det dreier seg mer om komposisjon o.l. og ikke teknisk kvalitet.

Min konklusjon er iallefall at 17-55 på et 1.6 crop kamera er en perfekt kombinasjon. 24mm som beste vidvinkel var ikke til å leve med for min del. Og f/2.8 i kombinasjon med IS og et kamera som med så bra støyegenskaper som 20D gjør iallefall meg fornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...