Gå til innhold

Objektiv til 30D

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjøpe meg et objektiv til Eos 30D som jeg kjøper meg etter sommeren, jeg skal kjøpe bare kamerahuset og kjøpe en linse ved siden av..

Jeg skal ikke ha en tele linse, men vil gjerne ha noe zoom.

Er veldig glad i å ta nærbilder evt/Makro, og ønsker å ha et objektiv til fungerer til dette..

Har sett mye rundt, men finner ikke et objektiv som passer meg, med god kritikk..

Hadde funnet et fast objektiv, men det er kanskje ikke kult som førstegangs objektiv.. Objektivet skal også brukes i bryllup..

Pris: Rundt 4 Tusen..

Kan noen hjelpe meg.. Stersser litt med dette nå.. Litt frustrert..

Please..

B

Endret av bgrot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal bruke ca. kr. 14500 på ett topp kamerahus og ett "middelmådig" objektiv som det kamerahuset ikke fortjener?

Hvorfor heller ikke se på kombinasjonen EOS 350D og EF24-105mm f/4L IS til samme pris? Dette er ett tilnærmet likeverdig kamera (noe simplere bygd mener noen) og ett veldig bra objektiv. Hvis du finner begrensninger med EOS 350D så kan du senere oppgradere kamerahuset, men har alikevel ett veldig bra objektiv.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tanken din, men har jobbet med Begge to og er utrolig mye mer fornøyd med 30D, og huset i det hele tatt er bedre å jobbe med, selvom du kan få batterigrep til 350D...

Men så du får ikke noe alright objektiv til 4500 kroner liksom?

HMM...

Jeg er virkelig ute etter 30D, men trenger et objektiv i den prisklassen pga. egen økonomi..

Høres kanskje litt ironisk ut, men ja....

B

Lenke til kommentar
Men så du får ikke noe alright objektiv til 4500 kroner liksom?
Joda, på ingen måte. Men om man blir like fornøyd som med L-objektiver fra Canon vet jeg ikke.

Her er f.eks ett alternativ: https://prisguiden.no/product.php?productId=2823

Videre så kan du jo bruke prisguiden.no og lete litt selv og sammenligne med bilder tatt med objektivene her: http://www.photosig.com/go/photos/browsecategories?typeId=7

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

http://www.photozone.de/8Reviews/index.html kan også give et fingerpeg vedr. hvad du skal vælge.

18 mm er den "normale" vidvinkel til 30D mens 28 mm syntes jeg er for lidt. Evt. start med 18-55, og køb så noget bedre når du har fundet et mere specifikt behov og tiden (eller pengene)

evt. kig på sigmas 17-70 der får gode anmeldelser, er mere lysstærkt og har en god nærgrænse.

L optik er prof serien, og sikkert lækre ... men jeg syntes det går fint med mindre når man ikke har et firma og sende regningerne til.

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Jeg imøtekommer ønsket om et 30D med et objektiv i 4k-klassen. Jeg synes det blir litt snobbete å hevde at bare L-optikk er godt nok for 30D. Jeg vil hevde at 17-70 holder klasse nok til å ikke gjøre skam på kamera. Hvis man ønsker Canon, er man nødt til å ta til takke med et lite hus i plast, bare fordi man ikke vil bruke 10k på en normalzoom? Dette blir litt tøys.

Jeg valgte kamerahus før jeg valgte optikk, og endte desverre opp med en sur sitron. Jeg ville valgt samme hus uansett, for alternativene fristet ikke like mye. Er vant med solide hus, og trenger det for å føle meg vel.

Nå holder jeg på å planlegge å gå over til fastoptikk igjen, men det hadde ikke vært meg i mot å ha en slik zoom, eller en Tamron 17-50.

Når det gjelder sistnevnte, så vet jeg ikke hva den koster. Koster den rundt 4, ville jeg kjøpt den. Det virker som om den er et stykke toppglass. Et annet alternativ er Sigma 18-50/2,8. L-optikk er ikke så mye bedre.

Kjøp trygt 30D med et av de tre objektiven som er foreslått i den rimeligere klassen, men har du råd til L-optikk, så går du for det. Uansett ender du opp med et kamera som vil gi deg topp resultater.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Takk PMNormal.. Fint å høre..

Men har nå sett litt på objektivet: Canon EF 17-40mm / 4,0L USM

Jeg liker å ta nærbilder, evt makro, men skal også bruke objektivet til å ta bilder i bryllup til sommeren.. Er dette et objektiv som kan passe fint til formålene.. Har hørt mye bra om objektivet og det skal være bra, men er kanskje litt lite lyssterkt til meg?

B

Endret av bgrot
Lenke til kommentar

Selv kan jeg anbefale Sigma 18-50/2,8. Koster ca 2.500,- mindre enn Canon 17-40 F4.0L. Hvis du får et godt eksemplar tror jeg ikke denne står noe særlig tilbake optisk for Canon , kanskje bortsett fra på byggekvalitet.

Men når det gjelder kvalitetskontrollen hos Sigma, tror jeg at mange har erfart at den er varierende. Mitt første eksemplar gikk rett tilbake til hovedimportøren p.g.a. fokusproblemer. De maktet ikke å kalibrere den, så jeg fikk ny. Den nye fungerer 100 %. Så kjøper du Sigma, ville jeg kjøpt den på din lokale fotobutikk, mye lettere å reklamere skulle problemer oppstå.

Verken Sigmaen og Canonen er noe utpreget makro-objektiv

Endret av olar0701
Lenke til kommentar

Makro er det ikke, så da bør du satse på noe ekstra ved neste korsvei.

Leste i en annen tråd at Tamron 17-50/2,8 kun koster 3,5k på Japan Photo. Det er nok pt min favoritt. Tror ikke du får så mye bedre kvalitet med 17-40L. Det er i tillegg mye mer anvendelig med bedre lysstyrke, og lengre brennvidde.

Lenke til kommentar

Var en tur på JapanPhoto idag, så på linser.. De hade den linsa ja, begge to egentlig.. Men er det sånn at den ikke er anvendelig i det hele tatt den 17.40mm linsa, hvis jeg har bliz da..?

Den har jo fått knallkritikker da..

Den linsa 10-22 mm til Canon.. er det kanskje noe å satse på?

Har selv brukt den, men ikke i den situasjonen.. Denne har jo også fått knallkritikk.. Disse er jo også bra opptikk på da, så "jeg er litt snobbete da" ;)

Men hva trur dere?

B

Lenke til kommentar

Det er klart den er anvendelig, det er jo et kjempeobjektiv. Det er bare den ekstra lysstyrken som gjør alternativet mer anvendelig innendørs, og ekstra brennvidde øker jo også anvendeligheten.

17-40L er sikkert en fantastisk zoom til gatefoto og landskap.

Lenke til kommentar

bgrot: Med både EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 og EF17-40 f/4L objektivet så har du sprengt budsjettet ditt med 2000-2500kr og har bare 2500kr igjen til EF24-105mm f/4L som jeg anbefalte. :p

Har selv EF17-40 f/4L og det gir 27-64mm brennvidde korrigert for cropfaktoren og er således både litt vidvinkel og litt tele. Det er ett knallobjektiv som stort sett henger på 30D'n min hele tiden. Vurderer selv sterkt EF24-105mm f/4L som ett allround-objektiv for å få mer tele og ett mer lyssterkt zoomobjektiv for innebruk, kanskje EF16-35mm f/2.8L.

Synes utifra dine kriterier at du bør finn deg ett lyssterkt objektiv. Som PMnormal nevner Tamron 17-50/2,8 eller tilsvarende, eller kanskje supplere med ett lyssterkt fastobjektiv. Har selv ett EF85mm f/1.8 USM og det er vidunderlig innendørs og til portrett.

Lenke til kommentar
Synes utifra dine kriterier at du bør finn deg ett lyssterkt objektiv. Som PMnormal nevner Tamron 17-50/2,8 eller tilsvarende.

6418936[/snapback]

Men er dette objektivet bra?!!

Jeg ønsker et objektiv som kan psse mine kriterier som er bra, trenger nødvendigvis ikke det dyrereste objektivetr med en gang, men et objektiv som virkelig er verdt pengene.. Har selv digg lyst på orginal objektiv, men ser kanskje ut som dette er ikke mulig nå.. :( Men har veldig lyst på 17-40mm, men hadde bare objektivet vært noe mer lyssterkt, men da hadde det vel vært nokså dyrt..?

Skjønner at 24-105 anbefales, men med f/4 så sitter jeg jo med samma greia igjen da..:s

Men dette tamron objektivet som PMnormal anbefaler er det verdt pengene?

Lenke til kommentar
Synes utifra dine kriterier at du bør finn deg ett lyssterkt objektiv. Som PMnormal nevner Tamron 17-50/2,8 eller tilsvarende.

6418936[/snapback]

Men dette tamron objektivet som PMnormal anbefaler er det verdt pengene?

6419169[/snapback]

Det tror jeg ikke det er noen som har egne erfaringer på enda da kameraet nettopp har kommet i butikkene i Norge. Så her må du nok klare deg med å lese tester av objektivet. Leste i en test (husker desverre ikke hvor jeg leste det) at objektivet hadde en bildekvalitet som lå tett opp mot Canons eget tilsvarende objektiv. Og dette Canon objektivet har jo fått veldig gode tilbakemeldinger......

Men du kan nok ikke forvente samme byggekvalitet på Tamron objektivet som L objektiver fra Canon.

Edit: Leif

Endret av FaMe
Lenke til kommentar
Du skal bruke ca. kr. 14500 på ett topp kamerahus og ett "middelmådig" objektiv som det kamerahuset ikke fortjener?

6415400[/snapback]

Du kan faktisk finne gull for 4k om du har litt flaks, som mitt favorittobjektiv Tamron 28-75mm f/2.8. Jeg hadde prøvd å finne et godt eksemplar av den nye 17-50mm-versjonen.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar
[Men dette tamron objektivet som PMnormal anbefaler er det verdt pengene?

6419169[/snapback]

Tamron 17-50/2.8. Hvis du får tak i et godt eksemplar: Ja. Se test her. Problemet kan være kvalitetsvariasjonen, særlig har noen nevnt forholdsvis lav skarphet på full åpning på enkelte eksemplarer.

Lenke til kommentar

hmm..

Høres bra ut.. Jeg har liksom ikke hatt så mye lyst til åsatse på Tamron, men kan nok ikke forvente meg så mye, når jeg ikke har så mye penger å gi..

Men syntes det er litt for gælig å gi masse penger for et førsteobjektiv.. Men da kanskje det Tamron objektivet er noe for meg.. hmm

Men.. Sigma 18-50mm F2.8 EX DC for Canon

Er denne bra, kan denne være evt bedre en den Tamron linsa?

Endret av bgrot
Lenke til kommentar

Men du: Pingla.. :p

Du som har det EF17-40 f/4L Objektivet.. funker det greit inne? Jeg skal bare ta noen bilder under et bryllup, er ikke ansatt som egen fotograf, jeg er bare brudens bror på en måte, men det jeg gjør er jo å ta mye utebilder kan du si da..

Så hmm..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...