Gå til innhold

Batteri til båt! Help!:P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skal batteriet drive utenom el-start? Tror det er el-uttak på motoren,ellers må du sette inn ett (fåes hos forhandler)

Du kan bruke de fleste 12Volt batterier,så lenge de har nok Ah (ampere timer)

6417142[/snapback]

Det er el uttak på den. Men hvordan kobler jeg utatket til batteriet? hvor mange Ah trenger jeg til el start da?

Lenke til kommentar

Har selv et 60 Ah batteri fra Mekonomen som jeg bruker til oppstart på min 50hk Mariner 4takt, funker fett d :!:

Hvis det følger med "papirer" til motoren, så står det som oftest i de hvor du skal koble og hvordan... Om det ikke følger med noe, så søk på goooogle :cool:

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei! Skal kjøpe med en Tohatsu 25/30 HK med el start. Da trenger jeg også et batteri. Gidder DU å sende link til et batteri som funker for meg? :D:innocent: går det ann å lade opp batteriet mens jeg kjører?

6415024[/snapback]

Du må kjøpe deg ett 12 v batteri, dvs helst ikke bilbatteri, men ett forbruksbatteri som kan lades ut mange ganger.

Dette finner du på bensinstasjoner osv, kjøp helst ett på en 60-70 amp gjerne mer hvis du bruker mye strøm til lys osv.

Når det gjelder Tohatsuen må du sjekke om det finnes spenningsregulator og likeretter på denne, dette bør selger vite.

Hvis ikke trenger du:

1. En stk spenningsregulator.

2. En stk likeretter.

3. En stk kontakt til strømuttak motor. ( kobles til likeretter/spenningsregulator)

4. Ett stk koblingskjema for det elektriske og særlig montering av likeretter og spenningsregulator, dette fåes av selger.

5. En stk kabel med kontakt passende til strømuttakk motor for tilkobling til batteri.

Hvis det ikke følger med sikringsholder med sikring til dette oppsett bør du montere det ved batteri eventuelt mellom strømuttakk/likeretter spenningsregulator.

Nå kan du lade ditt batteri ved kjøring, dette gjør at du kan bruke lys,ekkolodd,lensepumpe osv.

Du kan også hvis du har konstant forbindelse mellom motor og batteri koble enn strømbryter mellom disse for eventuelt og unngå kortslutning.

Hvis du vil kan du da montere elektrisk utstyr rett på batteri eventuelt bruke ei koblingstavle med brytere og sikring for hver tilkoblet enhet.

Husk sikringer til det elektriske utstyr slik at du unngår og brenne det opp.

ulf

Endret av ulfjoh01
Lenke til kommentar
Hei! Skal kjøpe med en Tohatsu 25/30 HK med el start. Da trenger jeg også et batteri. Gidder DU å sende link til et batteri som funker for meg? :D:innocent: går det ann å lade opp batteriet mens jeg kjører?

6415024[/snapback]

Hvis du har strømuttak, trenger du kun som nevnt ett batteri, dvs helst ett forbruksbatteri/fritidsbatteri.

Og du trenger kabel fra strømuttakk motor til batteri, dette skal motorselger ha eller kunne skaffe slik at du får kontakt som passer til strømuttaket.

Sort ledning til minus pol.

Hvit eller rød ledning til plusspol

Da er det bare og sjekke om det finnes sikring innafor motorlokket, hvis ikke må du koble til sikringsholder ved batteri på PLUSS ledningen, pass på at du får rett AMPER på sikringa.

Anbefaler og lodde til kontaktene, dekk gjerne loddingene med smeltelim fra limpistol hvis du har for og unngå irr eventuelt brukgod el-tape.

ulf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...