Gå til innhold

Podcasting: Gode og dårlige

Anbefalte innlegg

Noen som vil anbefale noen gode podcasts her?

Numero uno for meg er Gaming Steve: Stephen Glicker kjenner spillbransjen fra innsiden, og sitter på en del informasjon og synspunkter man vanligvis ikke kommer over på andre spillsider.

Evil Avatar Radio, en annen spillrelatert podcast, er også ganske god, dog unødvendig amatørmessig til tider. I motsetning til HotSpot (se lengre ned i posten), så er ikke disse gutta redd for å kritisere den etter hvert så griske og kyniske spillbransjen.

RU Sirius: Dreier seg mye om undergrunnskultur og andre sprøe ting.

Black Vault: UFO, det paranormale og konspirasjonsteorier. Har aldri blitt nevnt som en podcast på sidene--så vidt jeg vet--og har ikke blitt oppdatert på lang tid, men de som ligger der er svært gode, synes jeg.

Jeg hørte en del på GameSpots HotSpot, men jeg ble etter hvert temmelig lei Jeff Gerstmanns forutsigbare humor og brautende ego. Programmet manglet også guts til å kritisere og slenge litt dritt--noe som gjennomsyrer GameSpot og andre store spillsider generellt. Jeg tror det har mer med frykt enn profesjonalitet å gjøre.

Hørte også på den norske spillpodcasten Hardcore når det var nytt (gidder ikke finne adressen). Den var ganske god til tider, men desverre strebet gutta noe så slitsomt mye etter å fremstå som profesjonelle--kanskje i håp om å bli plukket opp av VG eller Dagbladet?--noe som fullstendig ødelegger sjarmen og noe av poenget med podcasting (synes jeg). Man kan derimot kontre det argumentet med at programmet egentlig gikk (går?) på studentradioen i Bergen, og er derfor ikke en privat podcast på linje med Evil Avatar, hvor de kan gjøre som de vil.

Akkurat som ordet blogg, har podcast blitt noe diffust etter som populæriteten har økt kraftig. Jeg snakker egentlig bare om radioprogramlignende sendinger som ikke nødvendigvis går live noen steder, men som kan lastes ned som en lydfiler fra Internett. :) Noe av det jeg liker best med podcasting er frihet og uavhengighet til å sende hva som helst. De er også, i motseting til vanlig radio, fri for musikk--som regel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Define: podcast? Er det ikke enda en "jeg må absolutt dele livet mitt med alle andre"-trend, slik som blogging? Google ga ingen klar definisjon. Er det en slags nettradio? Fildeling?

6418753[/snapback]

Som jeg skrev, så er det en "radiolignende sending" som kan lastes ned som lydfil. Som oftest har det en piratradioaktig kvalitet, uansett om det er profesjonelt eller amatørmessig. Det er ikke så utbredt som blogging, men har uten tvil vært en av de store buzzordene de siste to åra.

Dessuten er ikke blogging nødvendigvis en dagbok hvor folk skriver om privatlivet sitt. Kanskje sånn det startet, men jeg tror at de færreste blogger handler om livet til bloggeren, men det er kanskje delvis fordi definisjonen for blogging har blitt så diffus at hvis man skriver hva man mener på en egen hjemmeside så er det automatisk en blogg. Men det visste du sikkert og blir flisespikking fra min side. ;)

Ordet er vel en portmanteau av "iPod" og "broadcasting", regner jeg med. :yes:

Lenke til kommentar
Podcasting is the method of distributing multimedia files, such as audio programs or music videos, over the Internet using either the RSS or Atom syndication formats, for playback on mobile devices and personal computers. The term podcast like 'radio', can mean both the content and the method of delivery. The host or author of a podcast is often called a podcaster. Podcasters' web sites may also offer direct download or streaming of their files; a podcast however is distinguished by its ability to be downloaded automatically using software capable of reading RSS or Atom feeds.

Det er en podcast. Er egentlig bare en helt vanlig mp3 fil

Lenke til kommentar

RadioResepsjonen Genialt og morsomt program på p3. Programmets verter er Tore og Steinar Sagen, Bjarte Tjøstheim og går normalt 13.00 - 14.00 på hverdager (best of fra uka går 12.00 - 13.00 på lørdager). Selve podkasten er ca 30 min på grunn av at musikken er ekskludert.

fiksa url

Endret av Cucumber
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...