Gå til innhold

Filter til Nikon D50?

Anbefalte innlegg

Hvordan finner jeg ut hvem str jeg må ha på polarasjonsfilter? Ser det er forskjellige str. Og lønner det seg å kjøpe nytt objektiv først også filter til det eller kan man bruke samme filter på forskjellige objektiver??Sorry kanskje dumt spørsmål :blush:

Må jo spørre for å lære noe :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På objektivet står det gjerne gjengene som er for filteret. F.eks. fastoptikken til Nikon er ofte på 52 mm (av de vanligste brennviddene). Så ja, du må kjøpe objektivet først og deretter filteret. Er det forskjellige diameter på objektivene dine, må du ha flere filtere.

Eneste jeg vet om, er Cokin (dersom det eksisterer enda?) Dette er en filterholder som har firkantede filtere. Polafilteret er rundt, og mulig noen andre også. Så har du bare overganger som passer til de forskjellige objektivene. Veldig godt utvalg i filtere, og på sikt med flere objektiver vil det lønne seg. Har du et objektiv og trenger bare ett filter, blir dette dyrt......

Lenke til kommentar
Er det forskjellige diameter på objektivene dine, må du ha flere filtere.

6414490[/snapback]

Eventuelt kan man bruke step-ringer mellom objektiv og filteret for å få det til å passe.

Jeg bruker 72mm filter på mine ulike linser (52, 58, 62 og 67 diameter) ved hjelp av step-ringer. Det fungerer brillefint.

Det fungerer dog kun hvis filteret er større enn linsene du skal bruke det på, ellers risikerer du vignettering. Og er kun praktisk hvis det er en type filter du kun bruker innimellom (som f.eks. gråfilter eller pola). Hvis du har et filter du bruker så godt som hele tiden er det like greit å gå for et som passer eksakt til objektivet, det er mer praktisk.

Fotoforretninger skyr dog step-ringer som pesten og (med fullt overlegg antar jeg) har særs dårlig utvalg av det - hvis de i det hele tatt har noe inne. De vil jo helst at folk istedet kjøper et sett filter til hvert eneste objektiv (i mitt tilfelle ville det kostet 5-6000 mer enn de fire ulike step-ringene og de to aktuelle filterne (pola og gråfilter) kostet til sammen). Jeg bestilte mine på nett (og filterne også siden jeg ble litt provosert av et par fotobutikkers råselging og nedrakking på step-ringer for å få meg til å kjøpe flere sett filter istedet.)

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Hvilket argument hadde brødhodene i den fotobutikken mot step-ringer? Har de oppdaget et usynlig og superelastisk glass som sitter i step-ringen, som vi andre ikke har oppdaget?

Vi har desverre hørt et par eksempler på selgere som lyver for å selge de siste dagene. Dette tok nesten kaken, spør du meg.

Lenke til kommentar

Det var det vanlige 'dårlig kvalitet', blir bare problemer når du skal bruke det blabla osv. Det er jo bare en metallring, skal litt til å ødelegge den. Jeg har brukt step-ringer tidligere i de gamle 'analog-dagene' og det fungerte helt strøkent og fungerer fint med mitt D70 i dag.

Det jeg reagerte mest på var dog at de tok det som en selvfølge at jeg ville kjøpe en bunke filtre istedet for å tilby seg å bestille inn step-ringer til de to filterne jeg opprinnelig skulle ha. Altså en generell og helt bevisst uvilje mot å selge produktet til tross for at de hadde andre Hama-produkter (Hama lager også step-ringer) i butikken sin og dermed sannsynligvis glatt kunne tatt det inn for meg hvis de ville. Jeg ble som nevnt så provosert av den holdningen at jeg også droppet filterkjøpet der og da.

Enkelte fotosjapper (uten at jeg skal nevne navn) driver jo med særs ufin råselging ovenfor enkelte kundegrupper; har selv sett 'ferske' DSLR-eiere som har kjøpt et billigst mulig kit bli påprakket både top-of-the-line UV-filter til langt over tusenlappen (selv om butikken hadde andre varianter til mye lavere pris) og ekstra batteri til kameraet sitt.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Jeg synes godt du kan nevne navn, for butikker som tas i løgn bør avsløres. Hvis representanter for butikken leser disse sidene, så får de altid en tjans til å forsvare seg.

Alle med et minimum av teknisk forståelse vet at når man ikke setter ekstra glass i signalveien, kan ikke signalet forringes. Det var derfor jeg skrev det om usynlig og superelastisk glass. Butikker som bevisst lyver for å få kunder til å bruke mer penger enn nødvendig, bør avsløres med navn og adresse. Man trenger ikke være redd for juridiske konsekvenser, de finnes ikke.

Lenke til kommentar
Enkelte fotosjapper (uten at jeg skal nevne navn) driver jo med særs ufin råselging ovenfor enkelte kundegrupper; har selv sett 'ferske' DSLR-eiere som har kjøpt et billigst mulig kit bli påprakket både top-of-the-line UV-filter til langt over tusenlappen (selv om butikken hadde andre varianter til mye lavere pris) og ekstra batteri til kameraet sitt.

6414714[/snapback]

At en fersking med slr kamera ikke trenger uv-filter til over tusenlappen skjønner jeg, men hva er galt med å selge med et ekstra batteri? Når jeg selger speilrefleks så anbefaler jeg alle å kjøpe et uv-filter til objektivet, mest for å beskytte det mot skader. Det er tross alt billigere å skifte ut et uv-filter enn et objektiv til 4-5000 kr. Og nei, jeg prakker ikke på de dyre filtre, jeg selger stort sett hoya filtre til 400 kr.

Lenke til kommentar
hva er galt med å selge med et ekstra batteri?

6415194[/snapback]

Det er selvfølgelig ikke noe galt i å selge med et ekstra batteri. Men med tanke på at det godt skal gjøres å tømme batteriet før et 1GB kort er fullt så kan man vel stille spørsmål ved hvor *nødvendig* det faktisk er for noen som i utgangspunktet har gått for nettopp en rimelig kit-løsning. Og UV-filter er jo kjekt å ha - det jeg reagerte på var at de solgte et ganske dyrt et til en kunde som sannsynligvis ikke visste bedre.

Begge episodene jeg viser til opplevde jeg forøvrig i en ganske så populær sjappe i Møllergata ;) den ene sent i fjor og min egen 'filterepisode' for noen måneder siden. Jeg har ikke handlet der siden, hverken privat eller for jobben min som bruker noen titusener i året på fotoutstyr.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Ok, skjønner. :) Da er vi enige. Jeg jobber ikke i den butikken, er ikke sikker på hvilken det er heller. Personlig er jeg veldig forsiktig med å prakke på folk ekstra ting, jeg spør heller pent om de trenger mer minne, forklarer de hvor mange bilder de får på det og det minnekortet, hvor mange bilder de får på en oppladning på batteriet, at bæreveske er kjekt å ha osv. Mange som kommer tilbake for å kjøpe minnekort og bæreveske etter en stund hvis de ikke kjøpte det første gangen. :)

Lenke til kommentar

Neida, jeg skjønner jo at folk bare gjør jobben sin når det gjelder mersalg :)

Det er bare måten det blir gjort på noen ganger som jeg reagerer på ved at man kanskje utnytter kundens manglende kunnskap og gjerne kjører på med litt ovenfra-og-ned-holdning samtidig.

Men dette er nok ikke kun et fotobutikk-fenomen; det samme opptrer nok også i f.eks. hi-fi-butikker eller Elkjøp for den saks skyld - at man ler litt av det kunden egentlig har kommet for å kjøpe og prøver å enten dytte på litt ekstra eller aller helst jekke kunden opp på neste nivå utstyrs-/prismessig fordi man tjener så lite på det tilbudet kunden egentlig har sett seg ut.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...