capy Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 For noen mnd. siden var jeg hjemme hos mine foreldre. Telefonen ringte, men siden den står i gangen tar det litt tid før telefonen blir tatt opp. Røret faller fort ned igjen og min bror kommer inn i stuen og forteller at det var telefonselgere. Noe han hadde hørt av kompiser var at telefonselgere ofte ringte 10 nr. samtidig for så å bare besvare de kjappeste. På denne måten økte aktiviteten og poenget var så klart å øke salget, på hva det nå var de skulle selge. Selv syntes jeg dette hørtes sprøtt ut. En kompis av meg hadde blitt ringt opp av en selger som ville selge han et netcom (tror jeg) abbonement som gjorde at han kunne ringe gratis til alle kompisene sine, alle som ble med på det samme abbonementet som han meldte seg på. Kompisen min meldte seg på og oppga alle kompisers tlf.nr. slik at selger kunne kontakte alle på listen. Da selger kom til meg (han ringte utrolig nok fra mobil, så nr. på skjermen) takket jeg nei med en litt kjapp tone, jeg stod tross alt "midt i middagen". Så går det noen mnd. (uker i alle fall) før jeg blir ringt opp av en som vil selge meg chess abbonement, superbillig!! Jeg takker nei, sier jeg er fornøyd med det jeg har. Jeg lurte litt på hvordan nr. mitt kom inn i telefonselgersyklussen.. Eneste selger jeg hadde snakket med før chess-episoden var fyren som ringte fra mobil, og jeg har hatt samme nr. 9 år. Så har vi denne uken. På tirsdag ringer telefonen, men jeg sover, så jeg når den ikke. Ikke før jeg har lagt meg nedpå ringer den igjen. Min samboer tar telefonen og sier "Capy sin telefon" (hun brukte det vanlige navnet mitt da). Damen i andre enden spør etter meg, men siden min samboer har ører for telefonselgere (hvem har vel ikke det) gir hun beskjed om at jeg sover. Damen i andre enden sier at hun kan forsøke å ringe meg opp igjen senere og min samboer legger på. på onsdag blir jeg oppringt, jeg ser at det er skjult nummer og tenker telefonselger med en gang, og aviser annropet. Kort tid etter ringer telefonen igjen, men etter "hello, det er Capy" hører jeg hare noen klikk, 2 sekunders ventemusikk og så blir linjen brutt. -Kanskje det faktisk var slik min bror fortalte om, tenker jeg. Episoden med oppringing, klikk og ventemusikk i 2 sekunder gjentar seg på torsdagen og jeg kjente jeg begynte å bli litt forbannet. -Er det virkelig slik at de må få tak i deg før de lar deg falle bakerst i bunken igjen, tenker jeg. Så kom fredag ettermiddag. Jeg satt meg ned i godstolen for å slappe av til NGC og Discovery, med telefoen på armlenet, så klart, denne skulle jeg rekke! Grunnen til den ekstra ivrigheten var at skattepengene hadde gått inn på en konto jeg sperret for ca. ett år siden og hadde et lite håp om at det bare var en fra skatteetaten (?) som vile ha mitt gyldige kontonr. litt FOR opptimistisk, men det er lov å håpe:) Telefonen ringer. -Nå gjelder det å være kjapp, tenker jeg. Jeg har allerede mistet dyrebare sekunder på at telefonen min vibrerer i noen sekunder før lyden kommer, og vibrasjonen (vel, lyden av den i alle fall) hørte jeg ikke grunnet billøpet på Discovery. Jeg tar opp telefonen, "Hei, det er Capy", stille i andre enden, så noen klippelyder (der blir jeg satt over til en ledig selger, tenker jeg) før en dame tar telefonen. Hei, er det du som er Capy, sier damen ja, svarer jeg. Har du hørt om FHM, sier damen. Ja, svarer jeg. Så maser hun i ett strekk i noe som kanskje var 30 sekunder (men føltes som en time), non stop, om at jeg skal få 3 blader og en film for 99,- og de skal til og med betale portoen. jeg takker høflig nei takk, og damen ber meg ha en forsatt fin dag før hun legger på. Det var da ikke så gale, tenker jeg mens jeg legger telefonen ned igjen og skrur opp lyden på billøpet igjen. MEN! 1. kan første selger jeg snakket med, ha solgt listen videre? 2. Hvem driver med denne typen telefonsalg (firma)? 3. Er det mulig å bli fjernet fra denne listen? 4. Driver de virkelig å ringer opp flere enn de kan svare for å spare tid? Jeg har ikke tenkt å betale penger for å få "se hvem som ringer/går ikke an å ringe annonymt", eller blokkere telefonen min for ukjente annrop eller andre ting som setter begrensninger for meg eller de som vil ha fatt i meg, UNNTATT DE HERSENS TELEFONSELGERENE! Er litt redd for at jeg har kommet meg langt inn i syklussen og det går nok ikke lenge før de skal pakke på meg noe nytt. Og jeg som hadde tlf.nr. i 8 år før noen selgere fikk kloa i det.. Lenke til kommentar
cerion Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Reserver deg mot adressert reklame og telefonsalg Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 En ting som visstnok skal fungere veldig bra mot selgere av alle slag er å synge Hare Krishna-mantraet. Lenke til kommentar
Melvin Snerken Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Morsomt å si viss en tlf. selger ringer: Feks, si at det er et barn som tar telefonen: Heisann, jeg ringer fra ..................... og vil gjerne snakke med en voksen person... Nei, pappaen og mammaen min sitter inne for drapet på en telefonselger... Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Brønnøysundregisteret! Der kan du reservere deg mot telefonselgere. Alle i hustanden må reservere seg. Tar opptil tre måneder for å bli effektiv. Etter det er det bare å true telefonselgere med anmeldelse etter som de bryter lovverket. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Er selv telefonselger... du kan pent be om at de skal slette deg fra lista (de kan gjerne si ja, men ikke gjøre det). Det du kan gjøre er: 1. Si at vedkommende er død. 2. Si at dette er feil nummer 3. Si at vedkommende har flyttet Lenke til kommentar
nQffe Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke liker telefonselgere, det råeste er å sette seg ned å snakke me dem, og late som du er intresert og etter lang tid, sier du bare nej, sorri, så har de brukt opp verdigfull tid;) Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Reserver deg mot adressert reklame og telefonsalg 6414388[/snapback] Jeg ble ringt opp nesten hver dag av telefonselgere. Etter at jeg registrerte meg på den siden så ringer det folk som skal selge meg noe mindre enn 10 ganger i året. jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke liker telefonselgere, det råeste er å sette seg ned å snakke me dem, og late som du er intresert og etter lang tid, sier du bare nej, sorri, så har de brukt opp verdigfull tid;) 6414583[/snapback] Ja, for det er jo sykt gøy. Er lei av at folk som bare selge meg noe, skal ringe meg hele tiden, uansett om jeg er på dass eller om jeg lager mat. De får betalt for å snakke, det gjør ikke jeg. Lenke til kommentar
capy Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Er selv telefonselger... du kan pent be om at de skal slette deg fra lista (de kan gjerne si ja, men ikke gjøre det). Det du kan gjøre er: 6414548[/snapback] Har en vanlig selger muligheten til å slette et nummer? Lenke til kommentar
cerion Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) bah, nevermind. Endret 30. juni 2006 av cerion Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Er selv telefonselger... du kan pent be om at de skal slette deg fra lista (de kan gjerne si ja, men ikke gjøre det). Det du kan gjøre er: 6414548[/snapback] Har en vanlig selger muligheten til å slette et nummer? 6414599[/snapback] Jeg har i hvert fall det. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Er selv telefonselger... du kan pent be om at de skal slette deg fra lista (de kan gjerne si ja, men ikke gjøre det). Det du kan gjøre er: 1. Si at vedkommende er død. 2. Si at dette er feil nummer 3. Si at vedkommende har flyttet 6414548[/snapback] Er du en av dem som ringer meg mange år etter at jeg og alle på mitt bosted reserverte seg? Dere er pålagt å vaske listene mot brønnøysund. Du verden hvilke påstander noen telefonselgere benytter. Kav norsk men ringer fra Danmark f.eks. og hevder at de er over loven. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 "Hei, snakker jeg med (navn)?" "Ja, det er meg - men er litt opptatt no, kan eg få nummeret ditt og ringe deg tilbake rundt klokka fem?" Lenke til kommentar
svamp Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har i hvert fall det. 6414779[/snapback] Gjør du det? Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har i hvert fall det. 6414779[/snapback] Gjør du det? 6414837[/snapback] Klart. Om vedkommende ber om så gjør jeg det. Om vedkommende er blind, kan jeg også markere for det. Jeg er av den høfflige typen og er ikke opptatt av mange (sleipe) salg for å få provisjon. Hater telefonselgere som pesten, men det var den eneste jobben jeg fikk. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 "Hei, snakker jeg med (navn)?""Ja, det er meg - men er litt opptatt no, kan eg få nummeret ditt og ringe deg tilbake rundt klokka fem?" 6414784[/snapback] Da gir jeg privatnummeret mitt. Til deg som lurte pA om man kunne slette nummer fra lista: Jeg kan i allefall ikke det. Ang vasking av lister vet jeg at vi gjOr det hver mAned. Lenke til kommentar
E.T Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det som ikke kan løses med en hagle erke verdt å løse, Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Noe han hadde hørt av kompiser var at telefonselgere ofte ringte 10 nr. samtidig for så å bare besvare de kjappeste. På denne måten økte aktiviteten og poenget var så klart å øke salget, på hva det nå var de skulle selge. Selv syntes jeg dette hørtes sprøtt ut. 6414317[/snapback] Mange bruker nok denne metoden ja. Har hørt at det faktisk ikke er lovlig, men at det er veldig vanskelig å ta dem i å gjøre det. Lenke til kommentar
Bamse_ Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 1. kan første selger jeg snakket med, ha solgt listen videre? - Nei, så vidt jeg vet driver ikke selskapene med vidresalg av lister da dette blir levert av egne selskaper (eller no sånt) 2. Hvem driver med denne typen telefonsalg (firma)? - Finnes ekstremt mange slike firmaer, bare her hvor jeg bor har vi 3 forskjellige som selger alt i fra cd'er til forsikringer. 3. Er det mulig å bli fjernet fra denne listen? - Som nevt før, brønnøysund registeret.. Men du vil fortsatt kunne bli oppringt intil 3-4 måneder etter du har meldt i fra der, siden telecom selskaper ikke renser listene sine oftere.. 4. Driver de virkelig å ringer opp flere enn de kan svare for å spare tid? - Aldri opplevd en slik praksis. Alle telecom selskaper jeg veit om ringer opp manuelt en etter en. Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Reserveringer funker dårlig, jeg har det men pågangen ble ikke betydelig redusert av den grunn. En tid hadde jeg det artig med å sitte og late som om jeg var interessert, for så og avslutte samtalen med (i blid og hyggelig stemme): "Hva var det du het igjen sa du? Og du ringte fra? Flott, flott. Du skjønner det at jeg har reservert meg mot sånne oppringninger som det her jeg så jeg tar en liten telefon til sjefen din. Ha en fin dag" <klikk> Gadd aldri gjøre noe ut av det, og det var igrunn bare morsomt en liten stund, men til slutt måtte jeg krype til korset, bestille reservasjon mot skjulte nummer for å stoppe sentralene. Nå er det stille... Kjentfolk som alikevel ringer meg får bare beskjeden om at "Abonnenten har reservert seg mot skjulte anrop, tast 1 for å vise nummer" Alle bilannonser jeg rykker inn pleier å inneholde tekster som: "Ingen annonseselgerjævler", eller "annonseselgere vil bli forfulgt", eller rett og slett: "INGEN ANNONSESELGERE!!".... det og funker. En kompis av meg jobba for en tid tilbake på Telepreformance (telefonselger-selskap) og han bekrefta at (ihvertfall derfra) blir det oppringt automatisk, og flere nummer samtidig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå