Gå til innhold

Fyrlykt i dagslys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sportive: Bildet er komponert rundt fyrlykta. Da regner jeg den for å være i vater, og er iallefall det dominerende elementet i bildet. Takk for synspunkter.

 

Keldon: Det var hyggelig å høre. Regner meg for å være strengt i realismesegmentet, så det er slik også i virkeligheten. Takk for tilbakemelding.

 

Jo-Kris: Som sagt er jeg streng realist !

 

Ragamuffin: Takk for hyggelige ord og tilbakemelding ! Jeg har jobbet litt med det i ACDC-Pro. Foreløbig holder jeg meg unna Adobe Photoshop på grunn av motstand mot monopol. edit: Din versjon er mer enn godkjent! Tar gjerne mot flere tips fra deg !

post-47394-1151770178_thumb.jpg

Endret av brainware
Lenke til kommentar

heisann, gutter :)

 

kjempekult bilde. Jeg har prøvd å rette opp horisonten det beste jeg kunne, uten at bilde ble ødelagt.

 

ser noen har brukt NeatImage til å redusere støy. det er gull :cool:

 

her er hvertfall min redigering:

post-94119-1151771605_thumb.jpg

Endret av Milt
Lenke til kommentar

Heisann Milt. Du har nok rettet horisonten, men vær klar over at dette er en fjord med flere fjortarmer inn i landskapet på nordsiden. Horisonten er ellers preget av en ujevn fjell-linje. Det er derfor vanskelig å få det korrekt. Det danner på en måte en illusjon. Det sikreste er å gå etter bygget på toppen av lykta. Trenger tydelig vis å finne bra software som gjør den jobben.

Skal forsøke med "Neat Image" for å fjerne støy, syns også dere får bedre klarhet i bildet, er dette kun støyfjerning? Jeg kjenner til "Perfectly Clear" på det området, kanskje verdt å forsøke? Takk for tilbakemelding !

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Retting av horisont gjør jeg altid i Rawshooter Premium 2006, men bruker gjerne Picasa til å rette opp en jpg. Sistnevnte fungerer helt greit til det bruket, og er utrolig lett å bruke.

Ellers er jeg enig i det med fjordarmer. Av og til kan et bilde av en slik se ut som om det har skeiv horisont, selv om det ikke har det. Det finnes nemlig ingen horisont på en fjordarm, og av og til kan bli overrasket hvis man bruker vater som referanse. Her var den litt skeiv, dog.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke rettet overflaten på horisonten, men rettet horisonten i forhold til resten av bildet. Jeg veit jeg ikke kan rette overflaten. Det er jo den som setter preg på omgivelsene. :ermm:

 

jeg prøver bare å hjelpe

 

EDIT: og, ja. Neat Image fjerner kun støy og er ikke kompatibel for redigering. godt program, dog.

Endret av Milt
Lenke til kommentar

Dette er ikke for å krangle, men for å være uenig.

Ta et eksempel.:

Du sitter ved et vindu som er i vater og tar et bilde gjennom rammen. Siden du har en fjordarm nordvest for deg som løper i hovedretning nordøstover vil den være skjeiv på bildet.

I praksis det samme som i bildet ovenfor.

Skal man rette bildet etter et byggverk i forgrunnen, eller etter horisonten. Riktig svar må være bygget. Jeg har sjekket bygget mot et grid mønster. Det er relativt rett. Å rette horisonten vil være å forandre bildets korrekte perspektiv. Bildet er også tatt med 50mm instilling som normal har korrekt perspektiv.

 

edit: Da har jeg investert i Neat Image Pro +, takk for at du minnet meg på det.

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Sportive: Nei kanskje ikke spesielt rett, det er da også bygget på et fundament av hel tømmer, uansett er det her det må rettes hvis bildet skal rettes. Man regner med at et byggverk er i vater. Det løp dog relativt parallellt etter mine øyne, og da jeg la ut gridmønster. Bygget på toppen var litt skjevere, men lyktestolpen nokså rett hvis jeg ikke husker feil.

Personlig ser jeg ingen grunn til å rette det heller, men takk for innspillet.

 

Jurgis: I såfall en god grunn til å være forsiktig med produktet. Takk for info.

Det er jo viktig å være kritisk, og holde nøye øye med " output " i alle slike redigeringsprogrammer og konvertere.

 

Foretrekker realisme, men er iallefall avhengig av et godt program for RAW konvertering og bilderedigering. Gjør Raw konvertering i Nikon Capture og støyfjerning i NeatImage, men ser ut for at Nikon Capture for D1 mangler en del verktøy, slik at løsningen blir å komplimentere med et bedre bilderedigeringsprogram. Har prøvd Bibble Labs, prøver ACDC pro, skal prøve Corel Paint Shop ProX, og RAW Shooter Essentials/Premium, vet ikke om andre enn Adobe Photoshop CS2 da, men det er i såfall en stor investering. Tror kanskje Adobe PS Elements pakken har litt liten funksjonalitet, men det er mulig jeg tar feil.

Har jeg glemt noen?

Endret av brainware
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...