Gå til innhold

Noen spørsmål angående MIDI-keyboard

Kenny Bones

Anbefalte innlegg

Er det ikke mulig å importere lydbiter og bruke dem som samples da?

Men den demo-låta som åpner seg hver gang jeg starter Reason, den har da vanlig lydfiler i seg har den ikke det da? Hmmm.

Mastering Suite har jeg aldri hørt om nei. Hva er så bra med det da?

6438563[/snapback]

jo så klart kan du det. samples og slikt ja. bruk en sampler. og åpne fila der. altså cubase er bra ja men reason har så mange bedre muligheter syns jeg. syns reason er mye bedre enn de fleste programmer som er ute men sequenceren suger. det er det mange som sier og. men har du reason + et edit program så kan det vel ikke bli bedre enn det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jo du kan importere wav, aiff osv. Men noe recording blir aldri tema i Reason, nettopp fordi sjefen selv sa: "It's not right for us. We'd just be an inferior Cubase, and why would we want to be that?"

Mastering Suite er ei pakke med compressor, equalizer osv. så du skal få tweaket sekvensene dine akkurat slik du vil ha dem.

Men var jeg deg, hadde jeg gitt opp Reason og gått over til Cubase SX3, eller FLS5 for den sags skyld. Reason holder rett og slett ikke mål i mine øyne!

6438607[/snapback]

mastering suite jess den gjør lyden bedre eller høyere. hva du enn vil. multiband suite er ganske bra. men lønner seg og sette samme sin egen og få den lyden du vil ha selv:) men det kan til litt tid og få det slik du vil ha det

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Ok, et par kjappe her.

Nå har jeg ikke lenger den bærbare som jeg hadde før, men bruker en stasjonær som gitaristen i bandet har. Lydkortet er et eller annet innebygd SIS, aner ikke helt på stående fot akkurat nå. Dette fungerer også som det skal. Han har også Cubase, så jeg tenkte jeg skulle prøve å få koblet til MIDI-keyboardet og teste ut en mellotron-pakke jeg har til det.

Problemet er da følgende:

Jeg får fram M-tron, men får ikke lyd fra keyboardet. Det blir lyd når jeg trykker med musen på tangentene, men den er veldig veldig sein.

Når jeg trykker på keyboardet, så ser jeg at ting rører seg i Cubase og at det tydeligvis kommer lyd inn, men bare ikke ut.

Så jeg lurer litt på om det kan ha noe med MIDI-inn og utgangene eller noe sånt. Hvordan skal disse stilles? Skal jeg stille inn både MIDI-inn og ut til keyboardet? Jeg har også enablet keyboardet på lydinnstillingene i Windows, men jeg får som sagt ikke lyd ut. Hva kan dette kanskje være?

Lenke til kommentar

To ting du bør gjøre:

Laste ned asio4all og velge denne som lyddriver i cubase.

Etter du har gjort det gjør du slik:

Lag nytt midispor -> trykk F11 og legg til synthen din der -> Marker midisporet og finn output på inspector til venstre -> Velg synthen din på output -> spill

På input er forhåpentligvis keyboardet ditt valgt fra før, hvis ikke gjør du det manuelt.

Lenke til kommentar

Skal prøve dette. Har ikke utstyret tilgjengelig akkurat nå. Installerte Reason 3.0 også da. Der fungerte det tvert uten problemer. Må også legge til at jeg formaterte og reinstallerte alt på pcen før det da. Mistenkte at det var masse rart med maskinen.

Synes Cubase virker fryktelig vanskelig å jobbe med. Jeg vet det er uante muligheter, men jeg fikk høre av noen at det går an å kombinere Reason og Cubase, altså få Reason til å være slave til Cubase. Dette hadde vært flott, for keyboardet fungerer fint i Reason, har masse knallgode refills til Reason og jeg kan programmet enkelt og greit. Den eneste grunnen til at jeg ville prøve Cubase var det å få spillt inn vanlig lyd i tillegg til keyboardet.

Men hvordan vil det da fungere når jeg kobler Cubase og Reason sammen? Vil keyboardet bli spilt inn som Lyd i Cubase og behandles på vanlig måte deretter eller? Og en annen ting, jeg skulle gjerne ha fått spilt inn vanlig lyd også via mikrofon osv. Er da det beste å bare skaffe en enkelt lite mixebord eller? Noen som vet av helt enkle greie mixebord til en meget billig penge? :) Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Jaha? Noen forslag på skikkelige lydkort da? Ok, skal lære Cubase da! :) Jeg kjenner folk som har studio og sånt som bruker Cubase og der kan man remastre og forandre alt mulig. De redigerte til og med diskant verdien på skarptromma på et lydspor via det. Høres greit ut det da. Men som sagt, jeg vil bruke Reason sammen med det. Rewiring heter det vist. Må jeg kjøpe til noe spesielt til Reason for å få til dette? Eller ligger det standard i Reason?

Edit: Nevermind about lydkortet. Fant noen anbefalinger her på Hardware faktisk. Skal sjekke dette ut.

Endret av Randy Sledgehammer
Lenke til kommentar

har du reason og cubase funker det fett. glem fl studio som en elelr annen anbefalte deg. bruk reason i reason i rewire mode. så kan du bruke cubase og reason sammen. pro tools funker bra det. ble anbefalt å bruke reason og cubase sammen av to forskjellige burtikker. musikk butikker. ikke en eneste av dem sa at fl studio var saken. hehe. men så klart funker cubase utrolig bra uten reason og. men hold deg unna fl studio :)

Lenke til kommentar

ja du kan lære deg cubase ordentlig men er mange fine lyder i reason som jeg enda ikke har sett i andre prg. kombiner cubase og reason så får du det du trenger. fint med vst og. da har du så å si alt du trenger.

EDIT: gå på propellerheads.se for å se mer om hvordan man kombinerer de to sammen. tips og slikt og

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar

Ok, skal sjekke ut dette. Men angående lydkort. Dersom jeg kun vil spille inn MIDI og vanlig lyd i Cubase og Reason rewired, hva trenger jeg av lydkort da? Altså, det vi har er to gitarer, en bass, midi keyboard, vokal 2x og trommer. Trenger ikke noe fancy schmancy enda ihvertfall. Vil bare ha mulighet for vanlig innspilling med Mellotron lissom.

Lenke til kommentar

Orket ikke å starte et eget topic så tar det bare her:

http://www.smartclub.no/Pdf/elektro.pdf

se side 8, der har de tilbud på keyboard som både fungerer som egen synth + midikeyboard til det fantastiske prisen 799kr.

Noen som vet noe mer om den, snakker altså suzuki sp37

edit: alle andre steder på nettet som jeg har sett på så har den billigste prisen vært på 180 dollar. Men de fleste andre steder står det at produktet er ut av produksjon, el at de ik selger denne lenger. Uansett er ikke 799 ganske billig for sånt?

Endret av Rakib
Lenke til kommentar
har du reason og cubase funker det fett. glem fl studio som en elelr annen anbefalte deg. bruk reason i reason i rewire mode. så kan du bruke cubase og reason sammen. pro tools funker bra det. ble anbefalt å bruke reason og cubase sammen av to forskjellige burtikker. musikk butikker. ikke en eneste av dem sa at fl studio var saken. hehe. men så klart funker cubase utrolig bra uten reason og. men hold deg unna fl studio :)

7080314[/snapback]

Jeg ser du skriver sånn ca. i hver tråd her inne om hvordan alle skal holde seg borte fra FL studio? Gi oss noen gode grunner for å holde oss borte fra programmet da istedet for å pøse rund deg med "dropp FL" kommentarer. Jeg syns FL studio funker bra jeg, og har det meste jeg trenger, utenom plugins da.

Lenke til kommentar

har aldri likt fl studio kansje fordi ejg ble rådet å ikke bruke det av en del folk. en dj som spiller på klubber og lager hardtrance og slikt og en annen som jobber i et plateselskap. men uansett. altså bruk gjerne fl studio men i forhold til de andre prg er ikke fl studio så bra. hvorfor liker ikke jeg fl studio? vel altså jeg satte meg inn i reason og var bestemt på å lære meg det ordentlig og da jeg så skulle teste litt mer fl studio var jeg på en måte skuffet. vet ikke hva det var men kvalitet og slikt likte jeg ikke helt. dårlig med perc lyder. så å si all lyder sugde hvis du ikke hadde ekstra vst. det er vel de fleste enige i. skaff vst så er det bra men da kan du like godt bruke Cubase :) :) nå bruker jeg cubase kombinert med reason og det funker utrolig bra.

Lenke til kommentar

Du har ennå tilgode å komme med noe saklige grunner til at hvorfor man ikke skal velge fl, bare fordi du ikke likte det.

Er nok av folk som bruker fl og gir ut låter med fl. Det er nok brukeren av programmet og ikke programmet det er noe galt med, er min mening ihvertfall.

Lenke til kommentar

hmm vel mine låter blir altid bedre i reason enn i fl studio. men kan vel kansje ha noe med det jeg kan om prg? kan så å si nesten alt i reason. men fl studio kan jeg meste parten av men liker fremgangs måten på reason mye bedre. er mye mer direkte.

men holder for meg at jeg har blitt anbefalt å bruke cubase eller reason. spurt to musikk butikker. begge anbefalte meg cubase eller bruke reason i cubase.

Endret av Dilly Man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...