Kenny Bones Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Hei folkens! I dag kjøpte jeg et midi keyboard. Kostet en del, men jeg tror (og håper) det er bra. Et Edirol PC-50 fra Roland som kostet 1600,- cirka og ser slik ut: http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/p...54cc0b1ca94.jpg Det ser ut til å fungere bra, men jeg lurer altså på følgende. 1. Hvorfor kommer lyden ut bittelitt etter jeg trykker på tangentene? Det er utrolig irriterende når jeg ikke får lyden ut akkurat samtidig som at jeg trykker. Detter lett ut. 2. Er det ikke mulig med volum-kontroll via keyboardet? Mulig det er noen instillinger for å gjøre det, men jeg har altså kunnet tenke meg å styre dette via pitchhjulet på siden. Noen som vet om det er mulig å programmere til dette? Takker for all eventuell hjelp! Edit: Jeg VET jeg kan lese manualen, men dere vet, ordentlig mannfolk leser ikke bruksanvisning! Neida, tenkte å samtidig introdusere meg selv litt bedre i musikkdelen av forumet for å i fremtiden dele min hjemmelagd musikk. Endret 30. juni 2006 av raziel014 Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hvilket programm bruker du i sammen med midi keyboardet ditt? Og hvilket lydkort har du? Det er noe som heter midi latency.. Enkelt forklart vil det si at jo bedre lydkort og pc du har jo fortere vil du få lyd (etter at du har trykket på en tangent). Dette kan stilles på å konfigureres slik at med et vanlig lydkort vil du høre lyden nok så sjappt. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 installer nyeste driver til keyboardet. det skal hjelpe så vidt jeg vet selv om man ikke har så bra lydkort Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Hmm, har en Dell Latitude D600 Laptop nå der alt av lydkort osv er innebygd. Kobler til keyboardet med vanlig USB. Ser på Enhetsbehandlingen at det er SigmaTel C_Mayor Audio som står oppført. Bruker Reason 2.5 Edit: Skal prøve nye drivere. Men såvidt jeg forstod det på fyren jeg ringte, var det et relativt nytt keyboard. Det var ikke kommet i nettbutikken enda. Godt mujlig Tre45 er treig med sånt da men. Isåfall kan det jo hende at driverne er relativt nye. Men som sagt, skal sjekke! Thanx! Endret 30. juni 2006 av raziel014 Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det er garantert lydkortet i pcen din som gjør at lyden henger etter. Du får prøve å stille på antall samples som skal sendes i innstillingene i programmet du bruker. Viss ikke må du nok kjøpe deg et eksternt lydkort. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Damn, hvordan stiller jeg på antall samples da? Bruker Reason 2.5 btw. Edit: Kan jo selvfølgelig sjekke det selv også da! Edit2: Er det samplerates det er snakk om? Ser det står 44100 på buffer size nå. Kan jeg bare prøve å stille på det eller? Har ikke keyboardet tilgjengelig akkurat skjønner dere. Endret 30. juni 2006 av raziel014 Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Gå inn på midi options. Der kan du forandre på samples og slikt til midi keyboardet ditt. Det koster nødvendigivs ikke så alt for mye for et dugbart (eksternt)lydkort som gir deg lite etterslep. Det er ikke den sample raten det er snakk om nei. Du må se på midi options! Spesielt der det står om midi kontrolleren din og om driveren dens. Endret 30. juni 2006 av Vighilicious Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Nei, men jeg slutter snart der jeg jobber og vips så forsvant laptopen også. Men har fått en gammel dårlig pc da der jeg har satt i et sound blaster live ihvertfall. Ganske gammelt alt egentlig. Får bare håpe! Lenke til kommentar
Rognalf Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Edit - preferences - audio - så justerer du buffer size. Dette kan føre til at pc'en bruker mer cpu, så du får bare finne frem til den optimale innstillingen. Selv har jeg ingen problemer med noe forsinkelse. selv om jeg bare har det innebygde lydkortet i min Acer Travelmate laptop Keyboardet ditt har ingen knapper eller noe, så tror ikke det går an å kontrollere volumet defra. Men jeg syns selv det går fint med bare musa. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Det gikk fint å bare stille på sample rate. Det fungerer tilstrekkelig. Skal sjekke mer ut om volum. Nå må jeg bare få spillingen i fingrene igjen! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Se om hvis du installerer disse driverne klarer å få lavere latency. http://www.asio4all.com/ edit.: gratulrer med kjøpet, du vet vel at jeg også ser etter keyboard. tror jeg kjøper en selv og ikke lar dama styre med det. Endret 1. juli 2006 av Rakib Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 Er veldig fornøyd med keyboardet hittil ihvertfall. Det var vistnok bedre enn dette M-audio keystation eller hva det var, men så var det også en smule dyrere da. Skal prøve å oppdatere driverne ja! Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Jeg orker ikke lese hele tråden på svarene dine, så jeg bare svarer på første post. Siden den der bruker lydkortet ditt til å produsere frem lyd, så vil det alltid bli litt forsinkelse (latency) fra du plunkrer inn en tangent til lyden faktisk detter ut av lydkortet ditt. Samme hvilken kombinsjon av synth og lydkort du velger så vil det uansett bli en delay. Din var ganske ekstrem, noe som tyder på du har et sugent lydkort eller ikke stilt inn riktig. To ting du burde sjekke, for å å gjøre er: - Reduser audio-buffer størrelen i sequencern du bruker. (Reason var vel din) - Reduser buffer-størrelsen på lydkortet. (alt det her står i bruksanvisninga) Jeg er litt rusten, men har køla med detta utallige ganger. Du har jo et midi-keyboard her, så da er det iallefall herlig om du har et lydkort som støtter ASIO (Audio Streaming Input Output ). Om du har det må du sørge for å velge det i sequencern din. Står vanligvis "Microsoft Sound Mapper" ved default. Så da er det bare å skifte til noe i lista di som har ASIO i seg. Da kan du også enkelt stille audio-buffer opp og ned. Men LYDKORTET må være bra, siden du kjører synthen rett i det. Du får si ifra om du ikke er helt med, for jeg er for trøtt til å forklare mer nå. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Skal etterhvert begynne å bruke en egen maskin til opptak og ikke den bærbare. Kan vel hende jeg investerer i et ordentlig lydkort også, men får se. Forresten, vet noen om det er mulig å spille inn lyd i reason? Altså, via mikrofon og få sporet inn som et eget spor i Reason? Jeg bruker også Audition, den bærbare maskinen og den innebygde mikrofonen øvers ved skjermen og har ingen spesielle problemer med å ta opp lyd der for å så sette på meg headset slik at lyden fra det forrige sporet ikke høres på det nye jeg tar opp. MEN dersom jeg plugger i MIDI-keyboardet og prøver å spille inn lyden fra Reason og inn i Audition via høyttaleren og direkte til mikrofonen så vil jo selvfølgelig lyden fra det forrige sporet høres på det nye om dere forstår. Aller enklest hadde det vært dersom jeg har kunnet enten importere ferdige lydspor i Reason eller spille inn lyd direkte i Reason. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 tror ikke det er mulig nei. desverre. har du reason 2,5? oppgrader til 3. du går glipp av mye når du ikke har 3. mastering suite der er genial Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Er det ikke mulig å importere lydbiter og bruke dem som samples da? Men den demo-låta som åpner seg hver gang jeg starter Reason, den har da vanlig lydfiler i seg har den ikke det da? Hmmm. Mastering Suite har jeg aldri hørt om nei. Hva er så bra med det da? Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Jo du kan importere wav, aiff osv. Men noe recording blir aldri tema i Reason, nettopp fordi sjefen selv sa: "It's not right for us. We'd just be an inferior Cubase, and why would we want to be that?" Mastering Suite er ei pakke med compressor, equalizer osv. så du skal få tweaket sekvensene dine akkurat slik du vil ha dem. Men var jeg deg, hadde jeg gitt opp Reason og gått over til Cubase SX3, eller FLS5 for den sags skyld. Reason holder rett og slett ikke mål i mine øyne! Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2006 Finnes Cubase til Windows da? Når jeg tenker meg om har jeg en hel mellotron-pakke til Cubase kalt M-tron eller noe sånt. Kanskje jeg bare skal teste ut Cubase da.. Finnes det som trial så jeg får testet det? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 (endret) cubase finnes både til windows og mac. les mer her: http://steinberg.net/27+M52087573ab0.html Endret 5. juli 2006 av Rakib Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 til windows ja. nesten alt som er ute funker på windows Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå