Gå til innhold

Makrobilde av "blåse"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er strengt tatt nærbilde, i alle fall ikke makro. Det er forøvrig flisespikkeri, men jeg vil gjerne være først i køen i dag.

Bildet er ikke skarpt nok. Den har liksom ikke noe fokuspunkt i det hele tatt. Fargene er fine, dog. Mulig du har ment at det skal være så uskarpt, men det fungerer ikke helt for meg.

Lenke til kommentar
Dette er strengt tatt nærbilde, i alle fall ikke makro. Det er forøvrig flisespikkeri, men jeg vil gjerne være først i køen i dag.

Bildet er ikke skarpt nok. Den har liksom ikke noe fokuspunkt i det hele tatt. Fargene er fine, dog. Mulig du har ment at det skal være så uskarpt, men det fungerer ikke helt for meg.

6414376[/snapback]

hehe, som sagt: noob :p

kva er makro då? :blush:

Lenke til kommentar

Enig med PMnormal at bildet ikke er skarpt nok for da kunne dette blitt mye bedre.

Macro er vel definert som 1:1, altså like stort på bildet som i virkeligheten. Har sett mange av disse glasskulene som ikke er så mye større enn på bildet men hvis dette var en blåse så er den vel av plast og endel større. Var akkurat med en kar som knyter slike i bare tau, ingenting annet inni en gamle taurester og den var vel ca 80 cm i diameter. Mener han kaller de for fender da den brukes mellom båt og kai etc. Jeg fikk i allefall tatt utrolig mange deilige bilder.

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på riktig fokusering og dybdeskarphet, kan noen av dere som kan litt om det, forklare hvordan man skal få til dybdeskarphet i hele bildet? Feks, når man skal ta et nærbilde eller makrobilde av en blomst, et insekt eller liknende, så blir gjerne hovedmotivet skarpt, men ting som er kanskje bare en cm lengre unna blir uskarp.. hvordan skal man enkelt og greit stille blender og lukkertid for å få hele bildet skarpt? :)

Lenke til kommentar

Du må bruke den minste blenderen du kan bruke, uten at lukkertiden blir et problem. Du bør ikke bruke mindre blender enn f/16.

Makro har jeg liten erfaring med, men dette er vel en av grunnene til at man trenger stativ til makro. På grunn av den korte avstanden blir det vanskelig å få nok dybdeskarphet, og man må derfor ofte ned på ganske lange lukkertider.

Edit: Det er et av mest alvorlige ofrene Nikon har foretatt på budsjettmodellen sin. D50 har nemlig ikke nedblendingsknapp, som gjør at du kan sjekke dybdeskarpheten i søkeren. Jeg vil egentlig anbefale noen som har makro som hovedinteresse å kjøpe en mer avansert modell, for nedblendingsknapp er veldig praktisk. Man lærer seg å leve uten også, men jeg bruker den knappen ofte på min 20D.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Enig med PMnormal at bildet ikke er skarpt nok for da kunne dette blitt mye bedre.

Macro er vel definert som 1:1, altså like stort på bildet som i virkeligheten. Har sett mange av disse glasskulene som ikke er så mye større enn på bildet men hvis dette var en blåse så er den vel av plast og endel større. Var akkurat med en kar som knyter slike i bare tau, ingenting annet inni en gamle taurester og den var vel ca 80 cm i diameter. Mener han kaller de for fender da den brukes mellom båt og kai etc. Jeg fikk i allefall tatt utrolig mange deilige bilder.

6414452[/snapback]

Det er faktisk en blåse! :) De brukte slike som det der i gamle dager, før plastens tid. Likte bildet jeg.. vet ikke hvorfor..

Lenke til kommentar
Det er faktisk en blåse! :) De brukte slike som det der i gamle dager, før plastens tid. Likte bildet jeg.. vet ikke hvorfor..

6415983[/snapback]

Det glemte jeg å skrive i mitt forrige innlegg. Det her er faktisk en blåse, slik Rasch skriver her. En fender er noe annet. En glassblåse ville ikke vært effektivt som fender :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...