brainware Skrevet 30. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Legger ut nok et bilde av rein fra Svalbard. Har dere noen kommentarer ? Noen tekniske data: Nikon D1, m/zoom-nikkor AIS 50-135/f3.5 @100mm?/f3.5, 1/1250sek, ISO200, WB:cloudy. Får ikke brennvidde data siden det er et eldre manuelt objektiv. Lysmåling og innstilling er likevel halvautomatisk dvs. Det brukes TTL senter eller spot lysmåling i manuell modus slik at lukkertiden kan stilles mot senter på en skala for å unngå over- eller undereksponering. Blenderen stilles på objektivet. edit: versjon B først, med mer balansert kvalitet i komprimeringen til jpeg lukket ! Endret 22. juni 2007 av brainware Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2006 Helt greie illustrasjonsbilder, men ikke noe mer. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Legger ut to "resized" versjoner for å se hva som passer best (med imageN) her på forumet, slik at det blir lettere å åpne og vurdere bildene: lukket ! Endret 22. juni 2007 av brainware Lenke til kommentar
lma Skrevet 2. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Litt vel mye støy, tror jeg ville tatt de en runde igjennom PS eller Neat Image. Helt ok illustrasjonsbilde, men ikke mer dessverre.. Edit: Oops, så ikke det helt nederste, det var godt, fint artsbilde. Endret 2. juli 2006 av lma Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 2. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Dette er helt utmerkede bilder teknisk, selv om de er litt kjedelige. Men jeg likte de, skarpe og fine. Endret 2. juli 2006 av Litejk Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 2. juli 2006 Muligens kunne gresset fremfor reinen vært klarer, men det er min mening. Bildene er ok. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 3. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Villa ha gitt bildene en runde i photoshop (eller noe tilsvarende): - Gjort forgrunnen litt mer uskarp for å avgrense motivet kun til reinen. - Lettet litt på lyset i hele bildet. - Gjort hele bildet en liten tanke varmere - Økt saturation på grønn og gul betraktelig. - Lettet opp litt i skyggepartier - Lettet opp såpass mye i ansiktet på reinen at øynene hadde kommet frem. - Laget en kunstig vignettering. Ikke mye, men litt. Nå har jeg ikke photoshop her, men tok en kjapp runde i Gimp (er ikke så kjent i det programmet). Endret 3. juli 2006 av perottol Lenke til kommentar
brainware Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Takk for nyttige kommentarer alle sammen. Ima: En kommentar til det siste du sa, må være at det ikke alltid lønner seg å kutte bildet så mye, man har jo allerede komponert det (med zoom). Når det gjelder støy tror jeg at det er dradd opp med høy oppskarpning.i Nikon Capture. D1 har 2.67Mpix (effektive). Efikkan: Et godt poeng, et trinn mindre blenderåpning hadde nok gjort susen på det. Bildet er allikevel vurdert som det beste i en serie, med litt forskjellige valg av blenderåpning. Litejk: Takk for tilbakemelding. perottol: Du er inne på noe riktig. Jeg har litt få verktøy i Nikon Capture til å gjøre det helt store med bildene. Mye går med til oppskarpning, som blir ganske vesentlig med dette kameraet. Dermed er det mindre spillerom før det blir en eller annen forvrengning. Men har lagt merke til at annen programvare har gjort store fremskritt, mens Nikon har forlengst stoppet utviklingen for dette kameraet. Nikon har en knapp for Adobe Photoshop, og det blir vel det mest riktige programvaren å gå videre med. Adobe Photoshop CS2 er en stor investering, og tror kanskje Elements har litt få verktøy. Har ikke gjort valget enda. For tiden prøver jeg ACDCpro, men har ikke gjort noe med det aktuelle bildet. Når det gjelder Neat Image som var nevt av andre, så har jeg investert i det nå. Du har en korrekt lysfremstilling i bildet, så du vet tydeligvis hva du gjør. Endret 4. juli 2006 av brainware Lenke til kommentar
perottol Skrevet 4. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 4. juli 2006 perottol: Du er inne på noe riktig. Jeg har litt få verktøy i Nikon Capture til å gjøre det helt store med bildene. Mye går med til oppskarpning, som blir ganske vesentlig med dette kameraet. Dermed er det mindre spillerom før det blir en eller annen forvrengning. Men har lagt merke til at annen programvare har gjort store fremskritt, mens Nikon har forlengst stoppet utviklingen for dette kameraet.Nikon har en knapp for Adobe Photoshop, og det blir vel det mest riktige programvaren å gå videre med. Adobe Photoshop CS2 er en stor investering, og tror kanskje Elements har litt få verktøy. Har ikke gjort valget enda. For tiden prøver jeg ACDCpro, men har ikke gjort noe med det aktuelle bildet. Når det gjelder Neat Image som var nevt av andre, så har jeg investert i det nå. Du har en korrekt lysfremstilling i bildet, så du vet tydeligvis hva du gjør. Kan i jo nevne at programmet jeg brukte her er gratis. Dette er i utgangspunktet utviklet for linux, men denne Windows-versjonen kjører problemfritt på Windows. Du kan laste ned det her: http://www.gimp.org/windows/ Finnes masse tutorials om programmet på nettet. Lenke til kommentar
brainware Skrevet 5. juli 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 5. juli 2006 Kan i jo nevne at programmet jeg brukte her er gratis. Dette er i utgangspunktet utviklet for linux, men denne Windows-versjonen kjører problemfritt på Windows.Du kan laste ned det her: http://www.gimp.org/windows/ Finnes masse tutorials om programmet på nettet. 6434562[/snapback] Ble såpass interessert i å prøve det at jeg lastet det ned i går. Det er iallefall såpass bra at det får ligge på pc'en inntil videre, men kanskje litt for "paint"-orientert for mitt behov. Jeg er i en prøvefase, og det neste blir å prøve Macromedia Fireworks. Lar PS CS2 stå igjen til slutt. Tror ikke det blir aktuellt å prøve Corel PSp x . Det var som å søke om adgang til Fort Knox å få ut en prøvekopi, og det skar seg da også da alle passord var mottatt fantes jeg ikke som bruker. Det gir liten tillit til firmaet selv om produktet kanskje er meget bra. Det er vel tidligere JASC Paint Shop Pro. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 5. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 5. juli 2006 Man skal også se opp for Adobe Darkroom. Et splitter nytt program som ennå er i beta-fasen, og gratis tilgjengelig for mac. En windows-versjon er på vei. Ut i fra Video-demoen på sidene til Adobe så ser dette ut til å ha veldig bra støtte for farge/kontrast-jobber. Får man i en stabil betaversjon så kan det være et bra prog tror jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå