Gå til innhold

Fartsbot på sykkel?

Bluesky

Anbefalte innlegg

I dag var jeg ute å syklet.

I de største nedoverbakkene klarte jeg å presse sykkelen opp i litt over 50km/t, jeg syklet nedover flere gater hvor det var 40-sone, altså brøt jeg fartsgrensen.

Og det jeg lurer på er: Hadde jeg risikert en fartsbot dersom politiet hadde sett meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
I dag var jeg ute å syklet.

I de største nedoverbakkene klarte jeg å presse sykkelen opp i litt over 50km/t, jeg syklet nedover flere gater hvor det var 40-sone, altså brøt jeg fartsgrensen.

Og det jeg lurer på er: Hadde jeg risikert en fartsbot dersom politiet hadde sett meg?

6413416[/snapback]

Fartsbot på sykkel? Det har jeg aldri hørt om!

Lenke til kommentar

Må bare opplyse om at jeg ikke er en jurist og vet ingen ting om lovene. Men i vegtrafikkloven står det:

§ 1. Lovens område. 

Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn. 

Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn. 

Slik som jeg tolker det, så er loven gjeldene også for syklister. Så hvis føreren av en bil kan få bot for å kjøre for fort, så kan en syklist også få det.

Men jeg tviler på at en noen gang blir stoppet på sykkel. Hvorfor skal de gidde å rette laseren mot syklister?

Endret av Kurume
Lenke til kommentar

Jeg fikk beskjed en gang om at jeg ikke måtte sykle så fort :D

tok igjen en motorsykkel i nedoverbakke.. :woot:

var jo selvsagt en sivilsnut på tur til jobb :(

Ja bakken var lang, og ja sykkel var bygd for fart, høye gir, og tynne hjul.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Det er kjipere å miste lappen for fyllekjøring på sykkel.

6414120[/snapback]

serriøst, kan du miste lappen på bil om du fyllesykler?

6414128[/snapback]

Selvsagt. En sykkel er et kjøretøy og kan skade både deg og andre om brukt uforsiktig.

Lenke til kommentar
Det er kjipere å miste lappen for fyllekjøring på sykkel.

6414120[/snapback]

serriøst, kan du miste lappen på bil om du fyllesykler?

6414128[/snapback]

Selvsagt. En sykkel er et kjøretøy og kan skade både deg og andre om brukt uforsiktig.

6414135[/snapback]

huske det neste gang, at eg ikkje ska sykle vertfall :tease:

Lenke til kommentar

Selvsagt kan man få fartsbot hvis man sykler fortere enn fartsgrensen. Når man sykler i vegen (eller i det heltatt kjører på vanlig veg) så regnes man som en vanlig bilist. Samme gjelder om man kjører med gressklipper på vegen. Er faktisk en i Elverumstraktene som ble tatt for fyllekjøring med gressklipper på RV3 :w00t:

Lenke til kommentar

Oi, dette tenkte jeg ikke på. Har kjørt i 65 km/t i 30 sone(nedoverbakke). Glad purken ikke så meg, fyllekjøring på sykkel=genialt. :D

Kan man få bot dersom man overkjører en katt(:blush:), skjedde meg en gang. Stakk av fra stedet (ikke hat meg nå) det var mens jeg gikk i tredje, for syv år siden. Men risikerer man bot for det?!

Lenke til kommentar
Jeg fikk beskjed en gang om at jeg ikke måtte sykle så fort :D

tok igjen en motorsykkel i nedoverbakke.. :woot:

6413733[/snapback]

hihi jeg sykla forbi mutteren som kjørte i bil :p

hu ble ikke noe glad da

sykla i ca 50kmt da...

hadde netopp fått speedometer på sykkelen måtte se hvor fort jeg kunne sykle :innocent:

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Trur ikkje purken er så oppteken av å fakke syklistar som syklar for fort.

Min rekord er forøvrig 78 km/t i 50-sona.

Lenke til kommentar
Oi, dette tenkte jeg ikke på. Har kjørt i 65 km/t i 30 sone(nedoverbakke). Glad purken ikke så meg, fyllekjøring på sykkel=genialt. :D

Kan man få bot dersom man overkjører en katt(:blush:), skjedde meg en gang. Stakk av fra stedet (ikke hat meg nå) det var mens jeg gikk i tredje, for syv år siden. Men risikerer man bot for det?!

6416993[/snapback]

Nei. Dyr er ikke verdt en dritt i norge. Hadde du kjørt over den for så å skinne den levende midt på torget en lørdag formidag, hadde du nok fått bot, men ikke for det du gjorde mot katta, kun fordi du lagde leven og uro. Norge er helt sykt! :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...