Gå til innhold

et lite spørsmål om AMD athlon x2 4200+...

Anbefalte innlegg

en fyr jeg kjenner sa at x2 4200+ underklokker minnet er d sant eller bare tull?

i så fall vilken anna prossesor er å anbefale? (AMD)

takker for svar :thumbup:

EDIT: d her sku vel kansje vært posta under kategorien "prossesorer" :blush:

Endret av Hellriser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Det er nok bare tull, med mindre du setter inn brikker over 800MHz, siden 800MHz er maks for minnebrikkene.

Hilsen,

efikkan.

6414910[/snapback]

Er faktisk Community Manager Simen1 som nevner det i denne tråden...

:hmm:

6414943[/snapback]

Merkelig. Jeg skal ikke si meg brennsikker, men jeg tror det ikke før jeg ser dokumentasjon på det. Det skulle isåfall ramme hele serien, siden de alle har den samme kjernen.
Lenke til kommentar
Hei!

Det er nok bare tull, med mindre du setter inn brikker over 800MHz, siden 800MHz er maks for minnebrikkene.

Hilsen,

efikkan.

6414910[/snapback]

Er faktisk Community Manager Simen1 som nevner det i denne tråden...

:hmm:

6414943[/snapback]

Merkelig. Jeg skal ikke si meg brennsikker, men jeg tror det ikke før jeg ser dokumentasjon på det. Det skulle isåfall ramme hele serien, siden de alle har den samme kjernen.

6414984[/snapback]

fant et annet svar med samme konklusjon. Virker jo logisk

Kort versjon: Er det snakk om AM2 er svaret ja. Er det snakk om Socket 939 er svaret nei.

Lang versjon:

Hvis det er en AM2 så vil minnet være noe underklokket ja. Dette skyldes av den har en oddetalls multiplier og at divider for minnet bare kan være heltall. AM2 versjonen av X2 4200 kjører på 2200MHz (11 x 200MHz) og hvis minnet skal kjøres på DDR800 (dvs. 400MHz) må altså 2200 / x = 400 (hvor x er et heltall). Dette regnestykket går ikke opp siden 2200 / 5 = 440MHz og 2200 / 6 = 366. Siden overklokking av minnet som standard ikke er en god ide har man altså måtte velge å underklokke minnet. Dette er derimot ikke noe problem hvis man har en partalls multiplier og det er heller ikke et problem for Socket 939 o.l siden klokkefrekvensen er et produkt av mulitplier og 200MHz som også er frekvensen DDR400 kjører på.

Edit: Kan likegodt liste opp AM2-ene med partallsmultiplier.

X2 3600+

X2 3800+

X2 4000+

X2 4600+

X2 4800+

FX-62

PS: Lister ikke opp Sempron og "vanlig" Athlon (enkjerne) siden de bare støtter opptil DD667 noe som blir et fint mareritt å regne ut.

6414617[/snapback]

Lenke til kommentar

Det stemmer det med minnemultiplieren på AM2.

Det står litt mer om det på disse sidene:

http://www.hardwaresecrets.com/article/328

http://www.nordichardware.com/Reviews/?skrivelse=481&page=3

Det samme problemet eksisterte på de aller første Opteronene som kom ut for ca 2,5-3 år siden. Disse støttet ikke DDR-400 (PC3200), men maks DDR-333 (PC2700). Dette gjorde at multipliere ikke alltid gikk opp med heltall i minnehastighetene og dermed underklokket minnet noen ganger. Problemet dukket opp nå igjen på grunn av at DDR2 kjører på høyere klokkefrekvenser enn DDR. I tilfellet DDR2-800 gjelder uoverenstemmelsen og under klokkinga av minnet på alle modellene med oddetalls multiplier, altså de som går på 1,8 2,2 2,6 3,0 GHz osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...