Pysj Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 En forskningsrapport viser at å snakke i mobilen mens du kjører er langt farligere enn å kjøre med promille. Les mer Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 mener man uten handsfree da eller? Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Uten tror jeg. 6413224[/snapback] jaok...løsning: bruk handsfree! Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Uten tror jeg. 6413224[/snapback] jaok...løsning: Kjør med promille! 6413250[/snapback] Fixed.. Lenke til kommentar
Hashtægg Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Uten tror jeg. 6413224[/snapback] jaok...løsning: Kjør med promille! 6413250[/snapback] Fixed.. 6413304[/snapback] *lol* :!: er jo en "løsning" d å sikkert.. Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Som sagt: Jeg tror denne artikkelen dreier seg om folk som snakker i telefonen uten handsfree, men tror ikke det er så veldig mye bedre med handsfree da man fokuserer på noe annet enn å kjøre. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Leste om undersøkelsen et annet sted, og der stod det at det også var testet med handsfree og saken var ikke særlig mye bedre da. Ellers er det jo som hovedregel ganske lett å se på kjøringa til folk om de snakker i telefonen, den er ikke akkurat top-notch. AtW Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 jeg banner på at det statistiske grunnlaget for konklusjonen er tynn for å si det mildt. har som ATwindsor gått meg på nyheten om denne undersøkelsen på nettet og jeg tror det var kansje ett tosifret antall personer som ble undersøkt. selv i en meningsmåling bruker dem ett firesifret antall for å få en viss "oppløsning" på resultatet... om du kjører bil og mobilen ringer, så si fra om det slik at personen i andre enden kan ta visse hensyn (mye å be om, jeg vet). problemet er som oftest ikke selve pratingen, men at folk blir bedt om info som dem må tenke seg om får å huske. dette er ikke bra siden en trenger å fokusere på veien. tror jeg virkelig trenger å få snust opp hvordan denne testen ble utført... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Nå har jeg sett veldig mange "verre enn/like ille som promille"-saker i det siste. Prøver de å fortelle oss at det ikke er så farlig å kjøre i fylla likevel? Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 en kan så lure... noen som gidder å ta en økonomisjekk på disse undersøkelsene og se om dem har blitt finansiert av akoholbransjen? Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Det kommer jo selvfølgelig ann på om man har promille på 1.5 eller 0.5 og.. Lenke til kommentar
Pysj Skrevet 1. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2006 Hei Oppdaget dessverre ikke før nå at deler av artikkelteksten hadde forsvunnet Nå er den imidlertid lagt til artikkelen igjen, noe som i det minste oppklarer hvordan undersøkelsen ble gjennomført og hvor mange som deltok Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 fant selve test-pdfen. ser ut som testen har sitt på det tørre (selv om kansje 40 personer er ett litt tynt grunnlag, men jeg er ikke helt stø på statistikk ). dem testet både med og uten handsfree, og fikk omtrent samme resultatene. det som er litt synd er at dem bare brukte alkohol som alternativ "distraksjon". hadde vært greit om dem også testet ting som radio og urolige unger... dem gjorde forresten 4 forskjellige tester, og det var bare den ene hvor dem hadde med alkohol som ett alternativ. men mobilbruk testet uansett dårligere en ikke bruk av mobil på alle. det morsomme funnet er at med mobil så virker det som en ikke helt var til stede, svakere bruk av bremser osv. mens med alkohol i kroppen så kjørte folk mer agresivt, hardere bremsing osv. kansje en burde sett det som en indikasjon på å bytte ut alkohol med noe mer "beroligende" som koserus? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Hvis å prate med noen andre tar bort konsentrasjonen, bør det innføres samtaleforbud i biler da? Jeg kan ikke se noe problem med å snakke i mobiltelefon. Hverken med eller uten handsfree. Uten, så har man bare en hånd, men man trenger strengt tatt ikke mer på landeveien. Dessuten kjører jeg ofte med armen hengende ut av vinduet om sommern. Skal de forby det også? Om du holder en arm ut av vinduet eller en hånd opp til øret er for meg samme sak. Om du snakker med medpassasjerer og spiser et eple, er du i følge min tankegang like trafikkfarlig som en mobiltelefonsnakker. Det er godt mulig det, men det blir for teit å forby det. edit: samtaleplikt => samtaleforbud Endret 5. juli 2006 av Twinflower Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 samtaleplikt? tror du mener samtaleforbud... og det er ikke landeveien som er problemet (om du tenker amerikansk strak ørkenlandevei), det er bykjøring og eventuelt motorveikjøring med mye trafikk... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 Jeg kan ikke se noe problem med å snakke i mobiltelefon. Hverken med eller uten handsfree. Problemet er at de fleste(?), kjører som kråker (dårlig på blinking, dårlig på å følge med omgivelsene) når de snakker i mobilen. Og således utgjør en fare for andre trafikkanter. AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 En praktisk kjøretest avslører at bare 2,5% av sjåførene klarer å kjøre like bra når de snakker i mobilen som når de ikke gjør det. En avstemning samme sted avslører at hele 46% enten er helt sikre eller tror at de kjører like bra når de prater i mobilen som når de ikke gjør det. Med andre ord har 17 av 18 personer for høye tanker om sin egen kjøring med mobil. Lenke Redigert: Jeg vet det finnes en nyere tråd med samme tema, men fant den ikke i farta så jeg poster det her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg