The Stig Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Heisann. Driver i disse dager å rensker opp i et f***s rot på et kontor. Det er totalt 5 pc-er, som er koblet opp, samt trådløse enheter nå og da. De 5 pc-ene er i alt koblet opp på 2 rutere og en switch, ikke mye orden med andre ord. Mitt oppdrag er altså å renske opp i dette så godt jeg kan, og med så lite penger som mulig. Fra mitt geniale hode har jeg trekt fram 2 løsninger jeg ser som mest aktuell, liker best løsning "B)" selv, da jeg -tror- at denne er best og sette opp samt i drift. Skal også sies at dette systemet skal brukes av personer som er lite datakyndige, ergo må det være mest mulig "Plug'N'Play". Tilsutt vil jeg si at dette er frivilig arbeid for en hjelpeorganisasjon, i tilfelle noen tror jeg sniker meg unna jobb I alt skal jeg altså enda opp med at følgende krav blir møtt: - Alle PC-ene må kunne kommunisere med hverandre - Enkelt, fjerne overflødige ledninger - Støtte for trådløs tilgang - Nettverksskriver må være tilgjengelig til alle - Må ha back-up/lagringsplass/dumping Det største problemet er at det flyter av ledninger overalt, hele nettverket bærer tydelig preg av "lappearbeid", flere maskiner er kommet til over årene, noe som vises både på oppsetet og maskinene. A) - 2 rutere, trådløst aksesspunkt Svarte linjer er TP-kabel, grønt er trådløs forbindelse. Gult er veggkontakt, jeg -aner- ikke hvor disse kommer fra, men regner med at de kommer fra et modem på en splittet kabel. B) - Server som lagringsplass, dumping ol. og fungerende aksesspunkt. Håper noen kan ta en titt og gi noen innspill på hvile idèer som er best, evt en annen løsning. Si gjerne fra om det er noe mer info jeg kan komme med. Takker for svar, Mvh Stikk Endret 30. juni 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
bjorn.e Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det som slår meg først er at 4 pc'er deler en trådløs link som eneste tilkobling til "serveren" - dette vil gi dårligere ytelse i forhold til kablet. Hvorfor er det 2 routere, og har begge internett tilgang? Overflødig? Sikkert mer hensiktmessig å konfigurere router nr2 til å være et rent akksesspunkt for å gjøre nettstrukturen enklere. hth Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Aner ikke hvorfor ting er satt opp slik de er nå, så siste spørsmålet kan jeg ikke svare på, bortsatt fra å si at de begge har separate internettilganger. Mulig jeg skreiv feil/var utydelig, men er altså svarte streker som er kabel. Ergo er det ingen pcer som går på trådløstnett per i dag, bortsett fra bærbare pcer. Endret 30. juni 2006 av Stikk-kont@kten Lenke til kommentar
xoriath Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Jeg ville valgt en slik løsning. Lett og oversiktlig. Serveren kan lages med gamle deler... Hvis du ikke vil bruke AP, så kan serveren også gjøre det tror jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå