unknown14725 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Har nylig anskaffet meg en ny Canon 50mm, og den oppfører seg forferdelig når jeg har stor blenderåpning... fra f/1.4 til omtrent f/2.8 Bildene blir skikkelig loddne og fuzzy, akkurat som om man har smurt inn linsen med vaselin. Noen andre med identisk objektiv som kan fortelle meg om dere har ligendne problemer? Gjerne med bildeeksempeler. Jeg har lagt ved noen bildeeksempler, alle tatt med f/1.4... _MG_4269.jpg er ett strålende eksempel på hvor ille dette er. Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det der så jo rett og slett grusomt ut! Tror objektivet ditt må byttes. Skal neppe være slik. Lenke til kommentar
Telcontar Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Ser ut som det er "p0rr" filter , neida, ikke at jeg har peil på objektiver, men det der så jævlig ut. Telcontar Lenke til kommentar
tikniver Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det ser helt vanlig ut. Hadde håpet på hakket bedre for det objektivet, men det er jo tross alt f1.4..... Lenke til kommentar
dan1el Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det ser helt vanlig ut. Hadde håpet på hakket bedre for det objektivet, men det er jo tross alt f1.4..... 6412521[/snapback] Min 50mm f1.8 til nikon er ikke i nærheten av det der på 1.8. Lenke til kommentar
BMP Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Men er dette et objektiv for distansen du har brukt? Jeg trodde det var ment mere på portretter, nærting etc... Jeg ønsker meg et slikt objektiv villt men har ikke råd akkurat nå. Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Det ser helt vanlig ut. Hadde håpet på hakket bedre for det objektivet, men det er jo tross alt f1.4..... 6412521[/snapback] Synes du dette "ser helt vanlig ut"? Finnes da mange f/1.4 objektiv som ikke lager såpass mye "søl" som dette (i grunnen samtlige). Så å begrunne det med "er jo tross alt f1.4" holder ikke vettu. Endret 30. juni 2006 av Irios Lenke til kommentar
andreash Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det ser helt vanlig ut. Hadde håpet på hakket bedre for det objektivet, men det er jo tross alt f1.4..... 6412521[/snapback] Synes du dette "ser helt vanlig ut"? Finnes da mange f/1.4 objektiv som ikke lager såpass mye "søl" som dette (i grunnen samtlige). Så å begrunne det med "er jo tross alt f1.4" holder ikke vettu. 6412797[/snapback] Her er to raske bilder tatt fra verandaen for test på blender 1,4 med min 50mm 1,4 Ikke gjort noe med bildene utenom resize til 800x533 eller noe sånt Andreas Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Huff da, dette var grusomt, ser ut som noen har sølt saft inne i objektivet ditt.. Dette bør skiftest ut! Lenke til kommentar
andreash Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Huff da, dette var grusomt, ser ut som noen har sølt saft inne i objektivet ditt.. Dette bør skiftest ut! 6413606[/snapback] Regner med at det var de øverste bildene du refererte til? Endret 30. juni 2006 av andreash Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Ja, dette var ganske jævlig. Mitt er ikke særlig brukbart i kraftig sollys på 1.4 heller di gangene jeg har brukt det. Er ikke bildene kraftig overeksponert da? Prøvd et sted hvor det ikke er like mye lys? Syns uansett det er rart at du får så kraftige lilla kanter rundt linjene. Aldri vært borti det med mitt sigma 1.4 Lenke til kommentar
hendelsesløysa Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hvilket kamera bruker du disse på? Husk at EOS 350D har vesentlig dårligere fokus på f/2.8 og lavere. Dette er en av forskjellene opp til 20D og 30D... Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Er ganske sikker på at dette er fokusproblemer. Når blenderåpningen blir så stor, blir det asvslørt at kamerahuset ikke fokuserer nøyaktig. Jeg opplevde akkurat det samme med min Konica Minolta 50 mm 1,4. Med kit-linsa, som har største blender på 3,5, ble ikke dette avslørt. Jeg fikk nytt kamerahus, og problemet var løst. Konklusjon: Tror nok at ditt kamerahus enten fronfokuserer eller bakfokuserer. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Men er dette et objektiv for distansen du har brukt? Jeg trodde det var ment mere på portretter, nærting etc... Jeg ønsker meg et slikt objektiv villt men har ikke råd akkurat nå. 6412727[/snapback] 50mm er den eldste form for småbildeoptikk, og kalles ofte normalobjektiv. Man kan derfor ikke si at det er beregnet for spesiellt bruk, og spesielle avstander. Det er beregnet på all type bruk. Normalobjektiv til portrett er blitt vanlig etter at vi fikk cropsensorer. På disse er nemlig 50mm en kort tele. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Dette er ikke pga fokusproblem! Så mye CA (cromatic aberration) skal dette objektivet (eller hvilket som helst, for den saks skyld) ikke ha. Dessuten er uskarpheten jevnt fordelt over hele planet. Denne må inn til rep eller erstattes snarest. Vedlagt eksempel på f1.4 Endret 3. oktober 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
NYEPET Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Dette er ikke pga fokusproblem! Så mye CA (cromatic aberration) skal dette objektivet (eller hvilket som helst, for den saks skyld) ikke ha. Dessuten er uskarpheten jevnt fordelt over hele planet.Denne må inn til rep eller erstattes snarest. Vedlagt eksempel på f1.4 6414741[/snapback] Mulig at jeg tar feil, men jeg syns likevel det er sannsynlig at det dreier seg om fokusfeil. Bl.a. fordi Irios nevner at det er ved store blenderåpninger at fenomenet viser seg. Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Jeg har samme fenomenet på alle kameraene mine .... 300D, 20D og 30D Og nei det er ikke fokusproblemer. Ser dere ikke forskjell på kromatisk avvik og ufokus - ja, da... *riste på hodet* Hadde vært fint om noen kunne legge ut uskalerte (fullsize) bildeeksempler på bilder tatt med identisk objektiv på f/1.4. Jeg har samme problemer hvis jeg tar bilder ved mindre lys, og også ved motiver der det er betydelig mindre områder med sterke kontraster. Men fenomenet er mindre fremtredende. Grunen til at jeg la frem disse bildene jeg har i første posten, er fordi det er mest fremtredende på disse og lettere å se feilen selv om man ikke vet hva man skal se etter. Jeg har nemlig kjøpt objektivet i USA, og må være 100% sikker på at det er defekter ved mitt objektiv før jeg gidder sende det tilbake. Endret 30. juni 2006 av Irios Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Her er to raske bilder tatt fra verandaen for test på blender 1,4 med min 50mm 1,4 Ikke gjort noe med bildene utenom resize til 800x533 eller noe sånt Andreas 6413166[/snapback] Gidder du å poste bildene dine i fullsize? Skalerer dem ned til 800 piksler har jo liten hensikt når man skal studere detaljer i bildet Lenke til kommentar
unknown14725 Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Mulig at jeg tar feil, men jeg syns likevel det er sannsynlig at det dreier seg om fokusfeil. Bl.a. fordi Irios nevner at det er ved store blenderåpninger at fenomenet viser seg. 6415271[/snapback] Kameraet har blenderåpningen på full åpning når det er montert på kamerahuset og så lenge man ikke trykker på DOF preview knappen, så forblir blenderen helt åpen (altså f/1.4), og hvis du i det hele tatt vet bittelitt om hvordan ett kamera finner fokus ved AF, så ville du forstått hvorfor dette ikke i det hele tatt er relatert til "fokusfeil". Og som andre nevner, kromatisk avvik og fokusproblemer ser ikke likt ut. Lenke til kommentar
asfalthore Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Skal ta noen testbilder med mitt i morgen. Har fått lignende CA på mitt, men ikke så ekstremt. Men uansett, når jeg har tatt bilder av motiver på avstand på 1.4 før har hele bildet blitt veldig uklart. Ikke front\bakfokus, men rett og slett uklart. Men har ikke brukt 1.4 så mye på mitt, så jeg må teste litt for og se om det faktisk er sånn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå