Gå til innhold

Canon EF 50mm 1:1.4 problemer...

Anbefalte innlegg

Har nylig anskaffet meg en ny Canon 50mm, og den oppfører seg forferdelig når jeg har stor blenderåpning... fra f/1.4 til omtrent f/2.8

Bildene blir skikkelig loddne og fuzzy, akkurat som om man har smurt inn linsen med vaselin.

Noen andre med identisk objektiv som kan fortelle meg om dere har ligendne problemer? Gjerne med bildeeksempeler.

Jeg har lagt ved noen bildeeksempler, alle tatt med f/1.4... _MG_4269.jpg er ett strålende eksempel på hvor ille dette er.

post-82910-1151673615_thumb.jpg

post-82910-1151673630_thumb.jpg

post-82910-1151673643_thumb.jpg

post-82910-1151673729_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ser helt vanlig ut. Hadde håpet på hakket bedre for det objektivet, men det er jo tross alt f1.4.....

6412521[/snapback]

Synes du dette "ser helt vanlig ut"?

Finnes da mange f/1.4 objektiv som ikke lager såpass mye "søl" som dette (i grunnen samtlige). Så å begrunne det med "er jo tross alt f1.4" holder ikke vettu.

Endret av Irios
Lenke til kommentar
Det ser helt vanlig ut. Hadde håpet på hakket bedre for det objektivet, men det er jo tross alt f1.4.....

6412521[/snapback]

Synes du dette "ser helt vanlig ut"?

Finnes da mange f/1.4 objektiv som ikke lager såpass mye "søl" som dette (i grunnen samtlige). Så å begrunne det med "er jo tross alt f1.4" holder ikke vettu.

6412797[/snapback]

Her er to raske bilder tatt fra verandaen for test på blender 1,4 med min 50mm 1,4

Ikke gjort noe med bildene utenom resize til 800x533 eller noe sånt

Andreas

post-14931-1151682490_thumb.jpg

post-14931-1151682507_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Ja, dette var ganske jævlig. Mitt er ikke særlig brukbart i kraftig sollys på 1.4 heller di gangene jeg har brukt det. Er ikke bildene kraftig overeksponert da? Prøvd et sted hvor det ikke er like mye lys? Syns uansett det er rart at du får så kraftige lilla kanter rundt linjene. Aldri vært borti det med mitt sigma 1.4

Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at dette er fokusproblemer. Når blenderåpningen blir så stor, blir det asvslørt at kamerahuset ikke fokuserer nøyaktig. Jeg opplevde akkurat det samme med min Konica Minolta 50 mm 1,4. Med kit-linsa, som har største blender på 3,5, ble ikke dette avslørt. Jeg fikk nytt kamerahus, og problemet var løst.

Konklusjon: Tror nok at ditt kamerahus enten fronfokuserer eller bakfokuserer.

Lenke til kommentar
Men er dette et objektiv for distansen du har brukt? Jeg trodde det var ment mere på portretter, nærting etc... Jeg ønsker meg et slikt objektiv villt men har ikke råd akkurat nå.

6412727[/snapback]

50mm er den eldste form for småbildeoptikk, og kalles ofte normalobjektiv. Man kan derfor ikke si at det er beregnet for spesiellt bruk, og spesielle avstander. Det er beregnet på all type bruk. Normalobjektiv til portrett er blitt vanlig etter at vi fikk cropsensorer. På disse er nemlig 50mm en kort tele.

Lenke til kommentar

Dette er ikke pga fokusproblem! Så mye CA (cromatic aberration) skal dette objektivet (eller hvilket som helst, for den saks skyld) ikke ha. Dessuten er uskarpheten jevnt fordelt over hele planet.

Denne må inn til rep eller erstattes snarest.

Vedlagt eksempel på f1.4

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Dette er ikke pga fokusproblem! Så mye CA (cromatic aberration) skal dette objektivet (eller hvilket som helst, for den saks skyld) ikke ha. Dessuten er uskarpheten jevnt fordelt over hele planet.

Denne må inn til rep eller erstattes snarest.

Vedlagt eksempel på f1.4

6414741[/snapback]

Mulig at jeg tar feil, men jeg syns likevel det er sannsynlig at det dreier seg om fokusfeil. Bl.a. fordi Irios nevner at det er ved store blenderåpninger at fenomenet viser seg.

Lenke til kommentar

Jeg har samme fenomenet på alle kameraene mine .... 300D, 20D og 30D

Og nei det er ikke fokusproblemer. Ser dere ikke forskjell på kromatisk avvik og ufokus - ja, da... *riste på hodet*

Hadde vært fint om noen kunne legge ut uskalerte (fullsize) bildeeksempler på bilder tatt med identisk objektiv på f/1.4.

Jeg har samme problemer hvis jeg tar bilder ved mindre lys, og også ved motiver der det er betydelig mindre områder med sterke kontraster. Men fenomenet er mindre fremtredende.

Grunen til at jeg la frem disse bildene jeg har i første posten, er fordi det er mest fremtredende på disse og lettere å se feilen selv om man ikke vet hva man skal se etter.

Jeg har nemlig kjøpt objektivet i USA, og må være 100% sikker på at det er defekter ved mitt objektiv før jeg gidder sende det tilbake.

Endret av Irios
Lenke til kommentar

Her er to raske bilder tatt fra verandaen for test på blender 1,4 med min 50mm 1,4

Ikke gjort noe med bildene utenom resize til 800x533 eller noe sånt

Andreas

6413166[/snapback]

Gidder du å poste bildene dine i fullsize?

Skalerer dem ned til 800 piksler har jo liten hensikt når man skal studere detaljer i bildet :p

Lenke til kommentar

Mulig at jeg tar feil, men jeg syns likevel det er sannsynlig at det dreier seg om fokusfeil.  Bl.a. fordi Irios nevner at det er ved store blenderåpninger at fenomenet viser seg.

6415271[/snapback]

Kameraet har blenderåpningen på full åpning når det er montert på kamerahuset og så lenge man ikke trykker på DOF preview knappen, så forblir blenderen helt åpen (altså f/1.4), og hvis du i det hele tatt vet bittelitt om hvordan ett kamera finner fokus ved AF, så ville du forstått hvorfor dette ikke i det hele tatt er relatert til "fokusfeil".

Og som andre nevner, kromatisk avvik og fokusproblemer ser ikke likt ut.

Lenke til kommentar

Skal ta noen testbilder med mitt i morgen. Har fått lignende CA på mitt, men ikke så ekstremt. Men uansett, når jeg har tatt bilder av motiver på avstand på 1.4 før har hele bildet blitt veldig uklart. Ikke front\bakfokus, men rett og slett uklart. Men har ikke brukt 1.4 så mye på mitt, så jeg må teste litt for og se om det faktisk er sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...