Jon_ Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Tenkte jeg skulle kjøpe en Acer Aspire 1642Z, det eneste jeg er litt kritisk til er grafikkkortet (integrert Intel GMA 900) og det såkalte delte grafikkminnet på 128 MB. Nå skal vi ikke spille noen spill, men jeg hørte at noen grafikkort av den svakeste typen kunne ha problemer med å spille av DVD-filmer uten å hakke. Noen som har erfaring med hvordan det fungerer på denne pcen, evt andre med så billig grafikkort? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Er ikke sikker, men kan aldri skjønne at du ikke kan spille av filmer uten at det hakker. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Les denne posten : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=575301 Les det første inlegget. Ut ifra det kan du se på film med det grafikkortet. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Må nesten le over denne tråden :!: Har maskinen DVD spiller så takler den å vise film og jeg har faktisk aldri hørt om et skjermkort som ikke takler dette... NB- Ja den takler DVD fremvisning og mye mye mer Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Må nesten le over denne tråden :!: Har maskinen DVD spiller så takler den å vise film og jeg har faktisk aldri hørt om et skjermkort som ikke takler dette... NB- Ja den takler DVD fremvisning og mye mye mer 6412720[/snapback] Ikke jeg heller, men ble litt skeptisk når jeg hørte om det Kanksje det finnes noen überdårlige skjermkort som er mange år gammle som det hakker på, hvis det i tillegg er noe virus på den Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Man setter da ikke en DVD spiller i en maskin som ikke takler dette...(verre er det ikke) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Kanskje den er der slik at man kan lese av informasjon på dvd-plater, eller til pynt Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Så enkelt er det jo ikke Jada-jada, da DVD først kom ut, var det flere maskiner som bare kunne bruke DVD spilleren til å lese data-DVD'er, da maskinvaren ikke taklet MPEG-2. Og fremdeles finnes det skjermkort som er dårlige på MPEG-2. Men meningen var ikke å rakke ned på denne maskinen, jeg ville bare vite det sikkert før jeg kjøper en sjøl (til kr 7600). Endret 30. juni 2006 av jonarvid Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Kanskje den er der slik at man kan lese av informasjon på dvd-plater, eller til pynt 6412769[/snapback] Nei Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Så enkelt er det jo ikke Jada-jada, da DVD først kom ut, var det flere maskiner som bare kunne bruke DVD spilleren til å lese data-DVD'er, da maskinvaren ikke taklet MPEG-2. Og fremdeles finnes det skjermkort som er dårlige på MPEG-2. Men meningen var ikke å rakke ned på denne maskinen, jeg ville bare vite det sikkert før jeg kjøper en sjøl (til kr 7600). 6412782[/snapback] Vi lever i 2006 og jeg garanterer deg at alle maskiner du kjøper i dag med Dvd spiller/brenner takler dette med glans... Spar litt penger og kjøp samme maskin her.. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=17887&cid=5417 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 For å kunne spille av DVD-film uten at de hakker må du ha et skjermkort ala intel extreme gfx 1 og minst 350 MHz, altså svært lenge siden dette var et problem Lenke til kommentar
radivx Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Vil tro at grensen er noe høyere ettersom 350Mhz PCene ofte hadde MPEG decoder i hardware for å spare CPU. Ettersom DVD avspilling hovedsakelig krever prosessorkraft ville jeg ikke bekymret meg for grafikkortet. Som du selv nevner er Intel kort riktig nok ikke det helt rette for å spille kravstore DirectX spill. Eldre spill og mindre kravstore spill går kjempefint. Hørte et sted at Intelkortet yter omtrent som ATI Mobility 9000. Det betyr at du så vidt kan kjøre Unreal Tournament 2004 under brukbare forhold. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Vil tro at grensen er noe høyere ettersom 350Mhz PCene ofte hadde MPEG decoder i hardware for å spare CPU. Ettersom DVD avspilling hovedsakelig krever prosessorkraft ville jeg ikke bekymret meg for grafikkortet. Som du selv nevner er Intel kort riktig nok ikke det helt rette for å spille kravstore DirectX spill. Eldre spill og mindre kravstore spill går kjempefint. Hørte et sted at Intelkortet yter omtrent som ATI Mobility 9000. Det betyr at du så vidt kan kjøre Unreal Tournament 2004 under brukbare forhold. 6415156[/snapback] Husker bare at jeg hadde en pentium 2 350 som ifølge flere nettsteder akkurat var kapabel til å spille av dvd-filmer uten lagg Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2006 Nå har jeg gått til innkjøpav Acer'en, og ganske riktig, en DVD-film spilles ikke 100% bra av (jeg har testet tre filmer, det var stort sett bra unntatt ved raske bevegelser og forflytninger på kamera). Tastaturet bøyes inn i maskinen når man skriver på det (selv med lett tasting), og S-video ut-porten er ikkeeksisterende (glemte å sjekke det før jeg kom hjem). Men man får vel det man betaler for. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Nå har jeg gått til innkjøpav Acer'en, og ganske riktig, en DVD-film spilles ikke 100% bra av (jeg har testet tre filmer, det var stort sett bra unntatt ved raske bevegelser og forflytninger på kamera). Tastaturet bøyes inn i maskinen når man skriver på det (selv med lett tasting), og S-video ut-porten er ikkeeksisterende (glemte å sjekke det før jeg kom hjem). Men man får vel det man betaler for. 6422038[/snapback] Raske bevegelser kan føre til at skjermen ikke rekker å oppdatere seg så problemet ligger nok i at LCD-panelet er for tregt, og ikke i hardwaren. Prøv å koble til en ekstern skjerm å spill de samme filmene så skjønner du nok hva jeg mener Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Nå har jeg gått til innkjøpav Acer'en, og ganske riktig, en DVD-film spilles ikke 100% bra av (jeg har testet tre filmer, det var stort sett bra unntatt ved raske bevegelser og forflytninger på kamera). Tastaturet bøyes inn i maskinen når man skriver på det (selv med lett tasting), og S-video ut-porten er ikkeeksisterende (glemte å sjekke det før jeg kom hjem). Men man får vel det man betaler for. 6422038[/snapback] Dvd går glimmrende på begge våre 1642 maskiner samt tastaturet er helt nydelig, så da er det vel egentlig bare å reklamere... Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 hehe.. en kamerat av meg har en pentium pro. altså rett før pentium 2 . 200mhz 48mb ram og mpeg decoder. spilte dvd som bare det . helt utrolig hvor lite som egentlig skal til. Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 2. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2006 (endret) Dvd går glimmrende på begge våre 1642 maskiner samt tastaturet er helt nydelig, så da er det vel egentlig bare å reklamere... 6422240[/snapback] Det er ikke noe galt med den, den er bare en billig maskin. Bra kjøp med de spesifikasjonene. Endret 2. juli 2006 av jonarvid Lenke til kommentar
ventle Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 (endret) Nå har jeg gått til innkjøpav Acer'en, og ganske riktig, en DVD-film spilles ikke 100% bra av (jeg har testet tre filmer, det var stort sett bra unntatt ved raske bevegelser og forflytninger på kamera). 6422038[/snapback] sjekk at direkte minnetilgang (dma) for DVD-rom'en er aktivert. min Pentium 2 med 400Mhz prosessor og 4 MB grafikkminne spiller DVD-filmer knirkefritt, denne bør i hvertfall klare det. Men også min relativt kvasse bærbare slet med å spille filmer uten hakking før jeg fant ut det med å aktivere dma. Endret 3. juli 2006 av ventle Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 3. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2006 sjekk at direkte minnetilgang (dma) for DVD-rom'en er aktivert. min Pentium 2 med 400Mhz prosessor og 4 MB grafikkminne spiller DVD-filmer knirkefritt, denne bør i hvertfall klare det. Men også min relativt kvasse bærbare slet med å spille filmer uten hakking før jeg fant ut det med å aktivere dma. 6428287[/snapback] Jeg skal sjekke det ut. Det er vel noe sånt da, for prosessoren er rask nok. Evt. er det skjermen som er for treg som det ble sagt tidligere i tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå