Kenny Bones Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hei! Jeg har i mange år elsket alt av strykere og endelig har jeg tenkt å eventuelt lære meg å spille noe av det. I den sammenhengen tenkte jeg jeg skulle prøve cello ettersom det virker som om det er kanskje det som er litt i midten på en måte. Jeg spiller jo i band og sånt og det vil derfor bare være ètt slikt instrument. Derfor vil jeg ha et slikt instrument som kan brukes til det meste. Alt fra bassganger til lyse partier. MEN de celloene jeg har sett på har jo ikke band på halsen! Dermed kan det bli vanskelig å lære seg å spille. Derfor lurer jeg på om det ikke finnes noen typer cello med band på halsen? Noen som vet? Elektriske kanskje? Eller forsvinner en god del av sjarmen med cello dersom man har band på halsen på den? Jeg tenker, det må da være en grunn til at det ikke er det? Lenke til kommentar
arianar Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg har i grunn aldri sett en cello med bånd på halsen, elektrisk eller akoustisk og tviler egentlig på at det finnes ... Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Stryke instrumenter har ikke hals. (I hvertfall etter det jeg har sett.) Og ja, derfor er det nok temmelig vanskelig å lære. Krever god gehør. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Svarte da.. Det var da no dritt! Jaja, får vel prøve alikevel da. Har godt gehør sjø! Endret 30. juni 2006 av raziel014 Lenke til kommentar
arianar Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Stryke instrumenter har ikke hals. (I hvertfall etter det jeg har sett.) Og ja, derfor er det nok temmelig vanskelig å lære. Krever god gehør. 6413150[/snapback] De har definitivt hals! Det er bare ikke bånd ... men som det nevnes, det krever godt gehør og mye øving! Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Stryke instrumenter har ikke hals. (I hvertfall etter det jeg har sett.) Og ja, derfor er det nok temmelig vanskelig å lære. Krever god gehør. 6413150[/snapback] De har definitivt hals! Det er bare ikke bånd ... men som det nevnes, det krever godt gehør og mye øving! 6414377[/snapback] Mente bånd. Lenke til kommentar
svirrethasverr Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 nei en cello har ikke bånd ! men definitivt hals ! cello (eller noe annet strykeinstrument) er ikke noe man lærer seg over natta ! jeg har spilt cello i 11 år ! og kan love deg at det krever øving, tolmodighhet og grundighet ! men det er absolut vært å prøve nydelig instrument og klang Lenke til kommentar
arianar Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 nei en cello har ikke bånd !men definitivt hals ! cello (eller noe annet strykeinstrument) er ikke noe man lærer seg over natta ! jeg har spilt cello i 11 år ! og kan love deg at det krever øving, tolmodighhet og grundighet ! men det er absolut vært å prøve nydelig instrument og klang 6414802[/snapback] Med en som kan spille ordentlig, er cello kanskje det vakreste instrumentet i verden å høre på, synes jeg! Lenke til kommentar
mr. Bjerre Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Hvis det er sånn at du har det å spille på gitar f.eks godt i fingrene, burde det kanskje komme veldig av seg selv med tanke på å spille rene toner uten bånd. Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 23. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg trenger bare cello til enkelte toner egentlig. Så jeg behøver ikke å være verdensmester i det. Trenger bare det som trengs av låtene og det er enkle toner egentlig som fungerer som strykere når vi spiller live. Men spørsmålet er om det er for dyrt å bare kjøpe lissom. Må kanskje prioritere andre ting før jeg går til innkjøp av en cello. Men med tid.. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Du kan jo male på bånd da? Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg trenger bare cello til enkelte toner egentlig. Hva med å heller skaffe noe som gjør at du kan lage cello-aktig lyd på en gitar(evt. bass)? Lenke til kommentar
arianar Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg trenger bare cello til enkelte toner egentlig. Hva med å heller skaffe noe som gjør at du kan lage cello-aktig lyd på en gitar(evt. bass)? 6541225[/snapback] Eventuelt keyboard... Cello er dyrt! Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg trenger bare cello til enkelte toner egentlig. Hva med å heller skaffe noe som gjør at du kan lage cello-aktig lyd på en gitar(evt. bass)? 6541225[/snapback] Skulle til å si det...det finnes en liten gizmo kalt E-Bow. Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 (endret) For det første er det ekstremt vanskelig å spille på båndløse instrumenter. Intonasjonen er mildt sagt vanskelig og posisjoner og skalaer er helt annerledes å spille enn du er vant til på gitar og bassgitar (virker som du er det), da slike instrumenter er stemt i kvinter. I tillegg er rent anslag og touch på instrumentet mye vanskeligere uten bånd. Å få teknisk finesse og innsikt nok til å kunne spille et strykeinstrument brukbart nok tar årevis. De strykerene jeg kjenner sier det tar rundt 10 år med øvelse før du er istand til å "virkelig spille". For det andre koster en god cello fra 30-40.000 og oppover... Ville heller forsøkt meg på en cello-aktig synth-lyd eller noe i den duren. Endret 24. juli 2006 av HalTan Lenke til kommentar
Arangaras Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Ynskjer deg lykke til med læringa di! Cello er rett og slett eit fantastisk intstrument. Berre høyr på Apocalyptica! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå