Togo Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Nå erru på vide vanker her. Ble stoppet i tollen når jeg skulle inn. Han spurte hva jeg hadde i bagasjen. Jeg sa klær og diverse matvarer. Han spurte hva det var, så sa jeg at det var sjokolade, brunost, og noe annet stæsj. Han spurte om det var ment for salg, så sa jeg nei og alt var ez. Søstera mi tok også med diverse ting inn, helt uten problemer. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Når var dette? Før kunne man ha med ting som var vakuumpakket, men nå er det også forbudt. Min mor fikk bot/gebyr pop 200 dollar for et eple. Er ikke tollen, men Matvaredepartementet som tar seg av den kontrollen der. De har jo hunder som sniffer etter mat jo! Lenke til kommentar
Togo Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Høsten 2004 og våren 2005. Enten har jeg møtt veldig snille tollere, eller så har du møtt virkelig strenge. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Står store oppslag om det ved entry av USA om at matvarer ikke skal medbringes liksom...... Og en del flyplasser har også faste kontroller fra Department of Agriculture eller noe i den duren som står med hunder og gjennopmlysningsapparater på jakt etter matvarer. Dette er før tollen. Skal se om jeg finner noe mer spesifikt om denne praksisen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 http://www.usa.no/irc/faq.html#pets De har ikke klart å svare på sitt eget spørsmål, men det er nok en grunn til at "Am I allowed to bring "spekeskinke" and cheese into the US?" er nevnt som frequent asked.. Lenke til kommentar
jojo123 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Food Products: bakery items and all cured cheeses are permitted; however, no cheese with "mold" (e.g., Roquefort, Gammelost) is permitted. Yes, you can take Norwegian goat cheese to the U.S. Fruits and Vegetables, Plants: Most fruits, vegetables, plants, cuttings, seeds, unprocessed plant products and certain endangered plant species are either prohibited or require an import permit. Most canned and processed items are admissible. For example, cloudberry (multer) jam is okay, but the berries themselves are not. Meats, Livestock, Poultry: Meats, livestock, poultry and their by-products (such as sausage, pate) are either prohibited or restricted. Canned meat is permitted if the inspector can determine that it is commercially canned, cooked in the container, hermetically sealed, and can be kept without refrigeration. Salmon must be smoked and vacuum packed. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Jeg siterer US Customs and Border Protection: You may bring bakery items and certain cheeses into the United States. The APHIS web site features a Travelers Tips section and Game and Hunting Trophies section that offers extensive information about bringing food and other products into the country. Many prepared foods are admissible. However, almost anything containing meat products, such as bouillon, soup mixes, etc., is not admissible. As a general rule, condiments, vinegars, oils, packaged spices, honey, coffee and tea are admissible. Because rice can often harbor insects, it is best to avoid bringing it into the United States. OK, så det er ikke helt strewngt. Det har vært mye frem og tilbake om dette. Angående frukt: Bringing fruits and vegetables can be complicated. For instance, consider the apple you bought in the foreign airport just before boarding and then did not eat? Whether or not CBP will allow the apple into the United States depends on where you got it and where you are going after you arrive in the United States. The same would be true for those magnificent Mediterranean tomatoes. Fresh fruits and vegetables can carry plant pests or diseases into the United States. The regulations governing meat and meat products are very strict. You may not import fresh, dried, or canned meats or meat products from most foreign countries into the United States. Also, you may not import food products that have been prepared with meat. Merk at dette er for amerikanske statsborgere, og at det tydelig pånes for å vise skjønn. Som utlending uten statsborgerskap er du kun en alien i amerikanske lover, og har ikke de samme kravenbe. Men du kan jo møte på jhyggelige folk for det! http://www.cbp.gov/xp/cgov/travel/vacation...roductsPrepared Jeg tror vi bare skal finne ut at det er mye frem å tilbake angående dette... Som sagt vet jeg selv om flere som er ilagt gebyr ved entering. Endret 1. juli 2006 av JoachimR Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Da brøt jeg vel loven for to uker siden, da jeg dro fra Finland til Norge med noen kilo poteter i baksetet. Er jo mye billigere å kjøpe i Finland enn i Norge...oops. Lenke til kommentar
cowboy bob Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Er det lov å ta med seg bakte poteter? 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 Potetsykdommer som PCN overlever i jorda og kan gjøre en potetåker ubrukelig i flere tiår, så det er ganske store konsekvenser av å innføre nye arter uten kontroll. Geir 1 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 11. mars 2011 Del Skrevet 11. mars 2011 hvorfor er poteter ulovlig å ta med inn i Norge? Fordi de som styrer dette landet ikke er helt gode i toppen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå