sixx Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 "Varer det er forbudt å innføre uten spesiell tillatelse: - narkotika, medisiner og gifter (Mindre mengder legemidler til personlig bruk er tillatt.) - alkohol som inneholder mer en 60 volumprosent - våpen og ammunisjon - fyrverkeri - poteter - pattedyr, fugler og eksotiske dyr - planter/plantedeler til dyrking" hvorfor er poteter ulovlig å ta med inn i Norge? Det står på samme liste som narkotika og våpen. hva er så skummelt med poteter da? frykter tollerne at folk skal lage potetkanoner ? 2 Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 haha, det viste jeg ikke. Jeg skal fankern meg ta med meg en potet eller to neste gang. Haha Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hahaha, så dritbra! :!: 1 Lenke til kommentar
reds Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Tankene mine faller over på hjemmebrent... Men Norge er da en potetnasjon... o_0 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Dagens nyheter: " En potetbande er arrestert for og ha smuglet 40kg poteter inn i Norge. Banden er nå varetektsfengslet, og blir satt i retten i morgen" Endret 30. juni 2006 av Zeromac 1 Lenke til kommentar
b-real Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 - poteter 6411808[/snapback] Hvor har du denne lista fra? Edit: nevermind Lenke til kommentar
sixx Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 http://www.toll.no/templates_TAD/Article.a...guage=NO#fritak Lenke til kommentar
Vice Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Tipper det har noe med diverse plantesykdommer å gjøre. Plantesykdommer blant poteten som regnes for utryddet her til lands og som man ikke ønsker innført igjen. Edit: Sixx, hvis du leser litt nærmere i linken du ga kommer faktisk svaret der: Innførsel av landbruksprodukter er underlagt spesielle bestemmelser for å unngå spredning av plante- og husdyrsykdommer. Nærmere informasjon kan fås ved henvendelse til Mattilsynet. Endret 30. juni 2006 av Vice Lenke til kommentar
sweetness Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det er faktisk ikke en norsk standard, men internasjonal, mener jeg å huske. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 man ønsker heller ikke å inføre poteter som er vant til andre levevilkår enn de som gror her. det kan føre til at de er bedre tilpasset å vokse her og utkonkurrere dagens poteter, evt gå inn i ukontrollert vekst hvor de kan spre seg raskt over landet. sykdom er også en faktor, f.eks potato famin i irland hvor mange tusen sultet ihjel ppga potetsykdom 2 Lenke til kommentar
pronoob Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 man ønsker heller ikke å inføre poteter som er vant til andre levevilkår enn de som gror her. det kan føre til at de er bedre tilpasset å vokse her og utkonkurrere dagens poteter, evt gå inn i ukontrollert vekst hvor de kan spre seg raskt over landet. sykdom er også en faktor, f.eks potato famin i irland hvor mange tusen sultet ihjel ppga potetsykdom 6412189[/snapback] The potato famine var vel mangel på poteter? Lenke til kommentar
Sensurert Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 man ønsker heller ikke å inføre poteter som er vant til andre levevilkår enn de som gror her. det kan føre til at de er bedre tilpasset å vokse her og utkonkurrere dagens poteter, evt gå inn i ukontrollert vekst hvor de kan spre seg raskt over landet. sykdom er også en faktor, f.eks potato famin i irland hvor mange tusen sultet ihjel ppga potetsykdom 6412189[/snapback] The potato famine var vel mangel på poteter? 6412465[/snapback] Nei, potetene råtna elns Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 man ønsker heller ikke å inføre poteter som er vant til andre levevilkår enn de som gror her. det kan føre til at de er bedre tilpasset å vokse her og utkonkurrere dagens poteter, evt gå inn i ukontrollert vekst hvor de kan spre seg raskt over landet. sykdom er også en faktor, f.eks potato famin i irland hvor mange tusen sultet ihjel ppga potetsykdom 6412189[/snapback] The potato famine var vel mangel på poteter? 6412465[/snapback] Nei, potetene råtna elns 6412731[/snapback] Potetene råtnet og det ble ikke nok poteter til alle = mangel på poteter. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Det første jeg tengte på, var sykdom.. Det er vel mulig å føre med seg sykdommer igjennom poterer da.. Lenke til kommentar
Scix Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Skal ikke mye til for å spre smitte. Min far driver med høns, og da fugletingen kom, måtte de bytte sko og tøy flere ganger før de kunne gå inn til hønsene. Ett gram med smittet fugledritt, kunne drepe ett helt hønsehus (ca. 2000 høns i han tilfelle) eller noe slikt 1 Lenke til kommentar
Equerm Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Sjekk bøtene du kan få da ^^ Sigarettpapir og – hylser kan ta med Inntil 400 stk og har du flere får du 5 kr i bot pr 100 blad/hylser Fatter meg på tobakk og slikt med visst jeg har med for mye sigarettpapir så får jeg 5 kr i bot Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Inn i US får du jo ikke ha med matvarer i det hele tatt. Dette kommer av frykt for utenlandske bakterier og parasitter og andre ulumskheter. Lenke til kommentar
Togo Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Gjør du vel. Jeg ble tilsendt uante mengder matvarer mens jeg var der borte. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Men lov å gjøre uten tillatelse er det ikke. Er da utallige mennesker som har betalt bøter for eplene de har hatt med seg i veskene sine på flyturen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå