tuppetroll Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg tar endel bilder av hunder i farta, og når disse aktivitetene flytter inn i idrettshaller osv. blir det selvfølgelig med en gang vanskeligere å få gode bilder. Hvilke objektiver bør jeg se på for å få raske nok lukkermulighet i haller? Lukkertiden burde ideelt sett vært på minst 1/1000. Tips taes i mot med stor takk Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hei, Tuppen. Vi har vel vært inne på det før, men det greit med en liten repetisjon. Skal du bruke så høy lukkertid, så kommer du neppe unna f/1,4-objektiver. Tror likevel det holder med 1/500s i de fleste situasjoner, hvis ikke hundene er helt Speedy Gonzales. Du vet at lengre objektiver med så god lysstyrke koster en del penger. Det billigste blir nok 50/1,4. Hvis du kan bevege deg fritt, og komme relativt nær hundene (noen meters avstand), så holder det objektivet. Hvis avstandene er lengre, må du til med lengre brennvidder. Hvor nær kan du komme hundene? Det er nemlig viktig å vite når man skal velge brennvidde. Lenke til kommentar
ttd Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg ville gått for denne: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...php?product=300 Slipper inn alt som er av tilgjengelig lys + litt til Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Hei, Tuppen. Vi har vel vært inne på det før, men det greit med en liten repetisjon. Skal du bruke så høy lukkertid, så kommer du neppe unna f/1,4-objektiver. Tror likevel det holder med 1/500s i de fleste situasjoner, hvis ikke hundene er helt Speedy Gonzales.Du vet at lengre objektiver med så god lysstyrke koster en del penger. Det billigste blir nok 50/1,4. Hvis du kan bevege deg fritt, og komme relativt nær hundene (noen meters avstand), så holder det objektivet. Hvis avstandene er lengre, må du til med lengre brennvidder. Hvor nær kan du komme hundene? Det er nemlig viktig å vite når man skal velge brennvidde. 6411707[/snapback] Repetisjoner blir det ikke for mye av Eventen som skal fotograferes er NM i Agility (hinderløp for hund), og da er det endel Speedy G. tendenser ute og går. Uansett bil 1/500s gi skarpere bilder enn de jeg fikk tatt med kitobjektivet som ikke ga mer enn 1/250 på høyeste ISO. Jeg kan nok greie å komme meg såpass nær hundene at jeg ikke behøver et veldig langt objektiv, så et fastlinse er nok den beste løsningen her - jeg skal da alltids greie å være litt mobil Hvor mye mer lys vil en blender på 1,4 slippe inn enn en blender på f.eks. 3,5? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Jeg ville gått for denne: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...php?product=300Slipper inn alt som er av tilgjengelig lys + litt til 6411730[/snapback] Den er nok midt i blinken, Nemo .. :!: Men du har helt rett. Det objektivet gir 'raskest lukkertidmulighet i hall' Jeg for derimot om en skal være edruelige av du Tuppetrollet kommer veldig langt med en 50mm 1.8 til under kr 1000,-. Du justerer bare ISO på din 350 slik at du får lukkertiden du ønsker. Vil tippe du må opp i 800-1600 noe som går helt brillefint med 350s lave støynivå. Endret 30. juni 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hvor mye mer lys vil en blender på 1,4 slippe inn enn en blender på f.eks. 3,5? 6411775[/snapback] 1.4 slipper inn dobbelt så mye lys som et objektiv som er et steg tregere. Ganger du med kvadratrot av 2 får du neste steg på skalaen. Dvs 1.4 * kvd 2 = 2.0. Neste steg igjen blir da 2.8 (som er 2 x 2 = 4 ganger så tregt som 1.4). Og deretter kommer 4.0 osv...(som er 2 x 2 x 2 = 8 ganger tregere enn 1.4) Det vil si, har du to objektiv - et med maks f/4.0 og ett med maks f/1.4 - kan du oppnå 8 ganger så rask lukkertid med 1.4 objektivet! Slikt blir det merkbar forskjell av... Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Da tror også jeg at en blendermulighet på 1,8 vil holde Hvilke objektiv med denne Fverdien er billige og holdbare? Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Da tror også jeg at en blendermulighet på 1,8 vil holde Hvilke objektiv med denne Fverdien er billige og holdbare? 6412435[/snapback] 28mm, 50mm, 85mm ol. Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Leica har jo et/noen lekre objektiver med F1.0, da slipper det inn mye lys, men de koster nok flesk de og, og i tilleg har du ikke leica kamera. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Da tror også jeg at en blendermulighet på 1,8 vil holde Hvilke objektiv med denne Fverdien er billige og holdbare? 6412435[/snapback] Det finnes bare en 50mm f/1,8 til ditt kamera, og den produseres av Canon. Noe videre objektiv (35mm osv) ville jeg ikke brukt til den bruken. Litt arbeidsavstand må du jo ha. 85mm blir en del dyrere, men vil bringe deg litt nærmere kreaturene. Kjøp deg en Canon EF 50mm f/1,8. Koster som sagt ikke mer enn en høvding. Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Bruker selv 50mm f/1,4 til på innendørs hudeutstilling(ekstriør) og er kjempefornøyd, 50 mm kan hvære litt kort, men det går greit hvis man beveger seg litt. Har sjekket exif. data på bilder jeg har tatt i haller og det bure ikke være noe problem å opnå en lukker på 1/500 hvis du skrur opp isoen med en 50 mm F/1,4/1,8. I haller tar jeg all bilder i RAW-format pga. at det kan være litt pussige lysforhold. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Leica har jo et/noen lekre objektiver med F1.0, da slipper det inn mye lys, men de koster nok flesk de og, og i tilleg har du ikke leica kamera. 6413611[/snapback] Hvis du skal ha nytt kamera med blenderprioritet og en 50mm F/1.0 så må du nok nesten opp i et sekssifret beløp... Jeg ville gått for 50mm F/1.4 og eventuelt blendet ned til 2. 50mm 1,8 til canon er ikke akkurat knivskarp på full åpning Lenke til kommentar
SNratio Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 (endret) Det beste er å begynne med 50/1.8, og så eventuelt gå videre med objektiver ut fra hvordan det funker. Du har jo to blendere bedre enn kitobjektivet på korteste brennvidde, og over tre blendere bedre enn kitobjektivet på 55 mm. Jeg ville prøvd med å blende ned litt, til f/2 eller f/2.2, det vil både bedre kontrasten en god del og gi deg litt mer skarphet og dybdeskarphet. Det er særlig kontrasten som kan være vesentlig svakere på største åpning. Til enkelte typer bruk, som portrett og gatefoto, behøver ikke dette være negativt, men på innendørsbilder kan det være en fordel å ha god kontrast. Edit: 50/1.8 hadde i photozone.de's test bedre oppløsning på 1.8 enn kitobjektivet på 55mm f/5.6. Blenda ned til f/2.8 er det bedre enn 50/1.4 på f/2.0. Endret 1. juli 2006 av capricorny Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Hvis du skal ha nytt kamera med blenderprioritet og en 50mm F/1.0 så må du nok nesten opp i et sekssifret beløp... 6417315[/snapback] Det er nok lettere å grave frem en Canon EF 50mm 1.0 eller en NOCT Nikkor 58mm 1.2 for de pengene, ja.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 1. juli 2006 Del Skrevet 1. juli 2006 Da tror også jeg at en blendermulighet på 1,8 vil holde Hvilke objektiv med denne Fverdien er billige og holdbare? 6412435[/snapback] Det finnes bare en 50mm f/1,8 til ditt kamera, og den produseres av Canon. Noe videre objektiv (35mm osv) ville jeg ikke brukt til den bruken. Litt arbeidsavstand må du jo ha. 85mm blir en del dyrere, men vil bringe deg litt nærmere kreaturene. Kjøp deg en Canon EF 50mm f/1,8. Koster som sagt ikke mer enn en høvding. Hvis kit-objektivet brennvidder fungerer greit, burde jo en 50mm være tilstrekkelig. Hvis hun ønsker mer zoom, er jo 85 mm et fint alternativ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå