Gå til innhold

Hva bør jeg velge, AVI vs. MPEG-4

Anbefalte innlegg

Dette er et spørsmål om digitale kompaktkameraer, men likevel synes jeg det passer best her...

Spørsmålet er dette:

Jeg står mellom to kameraer; Kodak EasyShare V550, og Canon Digital Ixus 55. Jeg kommer nok til å bruke filmfunksjonen ganske mye, og forskjellen mellom kameraene er at Kodak kameraet tar opp i MPEG-4, med 30 bilder i sekundet. Canon kameraet tar opp i AVI, med 60 bilder i sekundet. Canon koster 200kr mer, er det verdt det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syntes helt klart det er verdt det. I tillegg til at 30 bilder i sekundet faktisk er ganske mye, holder .avi en helt annen standard enn mpeg - hvertfall i mine øyne. Og hva er vel 200 kroner fra eller til når det gjelder videokameraer? ;)

Lenke til kommentar
Dette er et spørsmål om digitale kompaktkameraer, men likevel synes jeg det passer best her...

Spørsmålet er dette:

Jeg står mellom to kameraer; Kodak EasyShare V550, og Canon Digital Ixus 55. Jeg kommer nok til å bruke filmfunksjonen ganske mye, og forskjellen mellom kameraene er at Kodak kameraet tar opp i MPEG-4, med 30 bilder i sekundet. Canon kameraet tar opp i AVI, med 60 bilder i sekundet. Canon koster 200kr mer, er det verdt det?

6411605[/snapback]

det er avhengi hva du skal gjøre videre med filmen. her kan du lese, hva er forskjell mellom disse format(er):

http://en.wikipedia.org/wiki/AVI

http://en.wikipedia.org/wiki/MPEG4

Lenke til kommentar

Se litt på tester av disse kameraene for å se hvordan videodelen fungerer i praksis. Jeg har selv hatt Pentax Optio S6 med DivX/MPEG-4 og har nå IXUS 750 med AVI(mJPEG). Min opplevelse er at MPEG-4 ga bedre "flyt" i filmen, og tok brøkdelen av plassen på minnekortet. Noen ganger kunne jeg se "blokker" i bilder pga. litt for høy komprimering.

AVI har mer "perfekte" bilder, men gir litt hakkete video synes jeg. Desuten spiser det virkelig minnekort. Hvis jeg ikke husker feil kan jeg ta opp 16 min (640x480/30fps) på 2GB kortet mitt. Desuten hadde jeg mye trøbbel med å importere videofilene inn i redigeringsprogrammet jeg bruker (Premiere Elements 2.0 / Windows Movie Maker 2) før jeg kjøpte en ekstra codec beregnet for mJPEG. Canon sin 60fps funksjon tar opp video i lavere oppløsning (320x200/60fps) og gir ikke så veldig god bildekvalitet.

Skulle jeg valgt kamera etter videofunksjonalitet hadde det ligget et IXUS 750 i restavfallet nå. Sjekk også om det finnes en (digital) stabilisator ved videoopptak. Vet at både nyere Pentax og Samsung kameraer har dette - det gir deg litt mindre vidvinkel når du filmer, men det blir utrolig stor forskjell på resultatet. Har flere videosnutter filmet med full zoom på strak arm uten at det spesielt mye risting.

Lykke til, og oppdater gjerne tråden med resultater etterhvert :)

Lenke til kommentar
Se litt på tester av disse kameraene for å se hvordan videodelen fungerer i praksis. Jeg har selv hatt Pentax Optio S6 med DivX/MPEG-4 og har nå IXUS 750 med AVI(mJPEG). Min opplevelse er at MPEG-4 ga bedre "flyt" i filmen, og tok brøkdelen av plassen på minnekortet. Noen ganger kunne jeg se "blokker" i bilder pga. litt for høy komprimering.

AVI har mer "perfekte" bilder, men gir litt hakkete video synes jeg. Desuten spiser det virkelig minnekort. Hvis jeg ikke husker feil kan jeg ta opp 16 min (640x480/30fps) på 2GB kortet mitt. Desuten hadde jeg mye trøbbel med å importere videofilene inn i redigeringsprogrammet jeg bruker (Premiere Elements 2.0 / Windows Movie Maker 2) før jeg kjøpte en ekstra codec beregnet for mJPEG. Canon sin 60fps funksjon tar opp video i lavere oppløsning (320x200/60fps) og gir ikke så veldig god bildekvalitet.

Skulle jeg valgt kamera etter videofunksjonalitet hadde det ligget et IXUS 750 i restavfallet nå. Sjekk også om det finnes en (digital) stabilisator ved videoopptak. Vet at både nyere Pentax og Samsung kameraer har dette - det gir deg litt mindre vidvinkel når du filmer, men det blir utrolig stor forskjell på resultatet. Har flere videosnutter filmet med full zoom på strak arm uten at det spesielt mye risting.

Lykke til, og oppdater gjerne tråden med resultater etterhvert :)

6412224[/snapback]

Nå burde vel dette emnet strengt tatt være i en annen kategori, men kan du anbefale et kamera? Helst billigst mulig!

Lenke til kommentar

Eh, kva innlegg er det du svarer på? Sjølv om du har sitert mitt kan det umogeleg vere det, for det du skriv har null relevans til det eg skreiv...

Kor brukarvenleg MPEG4 er har ingenting med det eg skreiv å gjere. For å gjenta det: DVD-standarden bruker ikkje MPEG4, men MPEG2, og ein kan difor ikkje brenne ei MPEG4-fil til DVD og rekne med at den skal fungere.

Når det gjeld den artikkelen, so kan det godt vere at MPEG4 er framtida. Til dømes sikter vel både Blu-ray og HD DVD på å bruke H.264 (MPEG4 part 10), om eg ikkje hugser heilt feil. Men det var ei lita avsporing i forhold til emnet i tråden, so nok om det.

Forresten, no_viking_no: Du er vel klar over at du ikkje treng sitere det førre innlegget i tråden for å svare?

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Nå burde vel dette emnet strengt tatt være i en annen kategori, men kan du anbefale et kamera? Helst billigst mulig!

6413905[/snapback]

Dessverre - setter meg bare inn i kameraverden når jeg selv skal ha noe, men det finnes et par gode tråder rundt kameravalg (men kanskje ikke hvor det viktigste er videoopptak). Noen av ultra-zoom kameraene kan zoome optisk mens du filmer (eks. Canon S2I). Ta deg god tid, og sjekk gjerne kameraene ut i butikken for å finne ut om det er rett for deg.

ps: www.steves-digicams.com har mange tester, og de inkluderer videoklipp tatt med kameraene. Det betyr at du kan se på de, og evt. se hvordan resultatet blir i redigeringsprogrammet ditt.

Endret av Freeload
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...