VTW Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Jeg skal ta lappen på lett motorsykkel, men er litt forvirret når det gjelder tillatelse til å kjøre beltemotorsykkel/snøscooter! På www.trafikkportalen.no sier de: Klasse A1 - Lett motorsykkel Gjelder for lett motorsykkel (inntil 125 ccm) med eller uten sidevogn. Du kan også kjøre beltemotorsykkel/snøscooter, med eller uten tilhengerslede. Alderskrav: 16 år. Men i teoriboken min står det: "Forerkort klasse A og A1 gir også rett til å kjøre beltemotorsykkel. Ved utvidelse av førerkortet fra A1 til A skal det avlegges praktisk førerprøve." (Boken heter "Veien til førerkortet, MC", eller noe) Det virker som om når jeg har tatt lappen til lett MC har jeg lov til å kjøre snøscooter òg. Men det er den siste setningen i boken jeg lurer på. "Ved utvidelse av førerkortet fra A1 til A skal det avlegges praktisk førerprøve." Noen som vet noe om rettighetene til noen med A1-førerkort? Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 En kamerat av meg som tok A1 lappen for ca. 1 år siden fikk snøscooter lappen med på kjøpet. Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 2. juli 2006 Del Skrevet 2. juli 2006 Man får automatisk med moped og snøscooterlappen på A1-sertifikat. Dette gjelder også sertifikat klasse B. Lenke til kommentar
Uknuselig Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Feil! Fra og med 1.juli 2006 så får man ikke snøscooter sertifikat med Klasse B (bil), så da tror jeg dessvere du ikke får det med a1 lengere heller. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Den siste setningen du lurer på sier bare at hvis du skal ha klasse A (motorsykkel), etter å ha hatt A1 (lett motorsykkel), så må du ta en oppkjøring. Det har ingenting med snøscooter å gjøre. Lenke til kommentar
VTW Skrevet 4. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2006 Tror ikke man kan kjøre lett mc med bil-sertifikat! Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 25. august 2006 Del Skrevet 25. august 2006 det trådstarter lurer på og dere overser er den praktiske prøven i overgangen fra a1 til A, dette er det samme som oppkjøring til a1, bare på tung mc. har ingenting med beltegreier ellernoe å gjøre.. ( etter det jeg har forstått ifølge div kilder på internett osv) og d er sant at ingen får snøscooter med noen sertifikat lenger. .. faktisk var søskenbarnet mitt den siste i norge som fikk snøskuter med på slepet:P Lenke til kommentar
kremt Skrevet 26. august 2006 Del Skrevet 26. august 2006 Tror ikke man kan kjøre lett mc med bil-sertifikat! 6435485[/snapback] Nei, det ble det vel slutt på en gang på 70-tallet, så det er ikke noe nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå