Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Bærbar som slår seg av når den selv vil!

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har en Amitech bærbar pc, siom er ca 2år gammel.

Jeg har ikke gjort noe som helst med maskinen, den er helt orginal.

Men for kanskje 9-12mnd siden, har den fått det slik at den slår seg av når den selv vil. Plutselig slår den seg av, og når jeg prøver å starte den igjen, slår den seg av umiddelbart, så jeg må vente en times tid, for så å prøve på nytt..

Dette er i og for seg ikke noe stort problem for meg, men nå sliter jeg en del!!

Jeg bestemte meg i går for å formatere maskinen, siden det begynte å bli en del unødvendig drit innepå den.

Så jeg kjørte recovery cd'n som var med maskina, og valgte at den skulle formatere å slette alt!

Men så klart finner maskinen ut at den skal slå seg av mens jeg holder på å kjøre recovery cd'en, jeg har faktisk kommet til 100% flere ganger, men når den kommer til der den legger inn oppdateringer som å ligger på samma cd så slår den seg av. Å den fungerer ikke når jeg slår den på igjen, kommer til et svart bildet med en muspeker på, men ingenting mer!!

Ser ikke noe system i at den slår seg av heller, virker som det bare skjer når den vil, det samme er også nå at jeg ikke kan slå den på igjen før det har gått en stund.

Snakket med Thorn der jeg kjøpte maskinen, han mente at det kanskje kunne være virus i bios'n..Ikke vet jeg. å Så klart så er maskinen akkurat for gammel til garanti..

Det er også skrangle lyder i vifta på pc'en, (nei har ikke mistet den) men de har bestandig vært der, og forsvinner når jeg kakker litt på dekselet over viften.

Jeg blir veldig takknemmlig om noen har kunnet hjelpe meg, eller har noen tips i det hele tatt??

Er ganske handikapped uten pc'n.

MVH

Aunis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjekka at prosessoren ikke blir for varm? det kan vere en mulighet åpne den å se at kjølinga på prosessorn funker kan også vere noen kabler som ikke sitter ordentlig i. eller det kan vere visrus som du sa. du kan jo ta den med på et data senter eller data butikk ikke noe elkjøp eller expert greier ta en ordentlig databutikk. :thumbup:

Lenke til kommentar

Sikkert noe med varme og gjøre muligens.. Prøv og ta en slik sommervifte(sånn som blåser mot deg på varme sommerdager) og sett mot den vifte som er på prossesoren.

En ting du kan prøve og gjøre er eventuelt og flashe bios.

Lenke til kommentar

har en bærbar som er akkurat lik...

skulle formatere men den skrudde seg av...

hos meg funker at den har fri tilgang til luft under...

at den ikke er i kontakt med noe, har støvsugd, men det funker ikke..

så når jeg skal bruke den så må jeg holde den oppe i lufta... :(

Lenke til kommentar

Fikk fikset pc'en, leste litt rundt på forumet så så jeg at mange hadde problemer med varme, skrudde av deksel som var over viften og kjøleren, og plukket ut batteriet så den kun gikk på stikken, da fungerte formateringen og alt gikk som det skulle, den ble heller ikke så varm.

Men har et nytt problem, den er så innmari treg nå, det er en AMD Athlon 300+ 64bit prosessor, men i system står det at prosessoren er 792mhz?

Mener at det har stått 1800mhz der tidligere..?

Kan dette ha noe med at jeg nå kjører uten batteri? Den bråker mye mindre når jeg ikke bruker batteri..

Må tilføye at den piper en gang i blant også, lyden kommer ikke ut i fra høytalerene, vet ikke hvor den kommer i fra, bare en liten pipe lyd.

Mulig noe er gått ad dundas...?

MVH

Aunis

PS!

Tusen takk for mange gode svar!! :D

Lenke til kommentar
Men har et nytt problem, den er så innmari treg nå, det er en AMD Athlon 300+ 64bit prosessor, men i system står det at prosessoren er 792mhz?

Kan være at "Cool'n'Quiet" er på, og da går hastigheten ned når den står i "Ide" og ikke jobber med noe! den kan du slå av i bios :)

Lenke til kommentar

Kan være at "Cool'n'Quiet" er på, og da går hastigheten ned når den står i "Ide" og ikke jobber med noe! den kan du slå av i bios :)

6426186[/snapback]

Nope, har ikke noen ekstra funksjoner av noe slag i bios'n iallefall..

Jeg kjørte benchmark med Prime95 i sted, der sto det også at cpu speed: 792mhz.. hmm

Lenke til kommentar

Slik så det ut når jeg kjørte cpu-z på maskinen.

Vedlegget er av cpu siden.

Ser forresten ut som den spretter opp på 1800mhz når jeg gjør noe ja..hvordan kan jeg bli kvitt denne funksjonen?slik at den holder max hele tiden?

cpu_800.bmp

Lenke til kommentar
multiplier = x9 (du kjører x4)

Htt (orginalt) = 200

Voltage her er 1.456 (du har 1.100v

(dette er stasjonær, men skal da vel ikke ha noe å si?)  :innocent:

6428953[/snapback]

Den kommer dit når jeg setter i gang flere prosesser.

Men nå når jeg satte inn batteriet igjen, så kjører den mer på 1800mhz..

Har kunne tenkt meg å blitt kvitt dette å kjørt på 1800mhz hele tiden..må vell være bedre det?

Har lest at det skal gå å klokke disse opp til 2200mhz, men det går sikkert ikke på min bærbar med orginal vifte, brenner sikkert kjapt opp, men litt klokking har vært saker :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...