Doffe Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Heisann folkens! Min aller første gang på forumet her inne, og jeg kommer nok også med et typisk "grønt" spørsmål. Sitter nå, for første gang, og må skru lyd SELV når jeg spiller. Og for meg som har kommet til dekket bord før, så er dette litt ugreit. har prøvd å spørre litt rundt, men får bare "Nja..... Skeptisk"-svar. Så, det jeg lurer på; jeg synes selv at jeg får litt "poff" i mic'en min, og lurer på hva jeg kan gjøre for å unngå dette. Det er "veldig" hørbart når jeg sitter med øretelefoner og lytter. Har ikke prøvd og kjøre lyden via kabinettene mine ennå. Vet ikke om dette kan ha noen betyding, men.... Hadde satt pris på tilbakemeldinger! Doffe ... Goodnight Hokksund - wherever you are ... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Velkommen til forumet! Har ikke noe godt svar til deg, men vil råde deg til å oppsøke en musikkbutikk. De kan sikkert hjelpe deg for å finne ut om du trenger noe mer utstyr, slik at du evnt kan utelukket det. Eks klanger, DI bokser etc Så er det jo bare å begynne å skru til krampen tar deg! mvh Lenke til kommentar
Doffe Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Heisann og takk for tilbakemeldingen! Har prata med musikkbutikken, og de mente det skyldes sangteknikk, at jeg synger altfor mye rett i mic'en, og at det er derfor feks P, S, F, T o.l. pluss "pustelydene" blir så innmari markante. MEN, jeg synger på samme måten som før, og da hadde jeg IKKE det problemet. Så har jeg prata med etpar kollegaer, og de mente at jeg måtte tweeke mikseren min, og tone NED de høye frekvensene. Ulempen er at det på min Mackie DFX 12 MKII kun er 2 bånds EQ pr stripe. Så har jeg pratet med noen musikerkompiser, og den ene foreslo kompressor, den andre mente en sokk over mic'en burde gjøre susen. Har prøvd å dra ned hi band, og det funka litt dårlig, i tillegg til at jeg fikk en noe "grautete" og buldrete tone på vokalen min. Sokk/håndkle funka også heller dårlig...... Så nå begynner jeg å bli litt fortvila. Vil lyden bli veldig annerledes om jeg kjører via SRM405 kabinettene mine kontra øretelefoner, eller er det hipp som happ? Lenke til kommentar
aemil Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Ser du har prøvd sokk/håndkle, men det vil kanskje virker bedre med noe tynnere? Har hørt at nylonstrømper skal funke ganske bra. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hvilke mic bruker du forresten? Uansett så kan en tjukk strømpe sikkert hjelpe mot "pfsss"-lydene! Spiller gitar selv, og merker mye bedre "scratch" fra strengene om jeg bruker headset. Tror det er fordi man får et mye mer detaljert bilde av lyden da. Så prøv å syng på anlegg før du går av skaftet å kjøper en musikkbutikk og tar med hjem! Lenke til kommentar
Doffe Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Bruker en JTS NX8, dynamisk mic. Trodde liksom jeg var berga, om jeg brukte 1000 spenn på en mic, men dette er kanskje billig.....? Men, tjukk strømpe..... Snakker vi da nylon, type raggsokk, eller etpar av sneipens Donald sokker....? Eller er det akkurat det samme, bare det er noe materiale som får dempet luftstrømmen? Og, er det ingen knotter jeg kan skru på for å fikse dette? Hehe... Det enkle er ofte det beste, og knotter er det jo nok av på mikseren fra før, så..... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Kjenner ikke noe særlig til mic'en din selv, men det jeg kan lese om er at den langt fra kan måle seg med sm58. Prøv å strekk en nylonstrømpe og hold den 5-10 cm foran mic'n, og se om det hjelper. Funker det så kjøp en hette på musikkbutikken, ala det som tv2,nrk etc har når de interjuer folk! Lenke til kommentar
Doffe Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Så..... Det er langt mindre pustestøy i SM58'en? Hvordan BØR jeg holde mic'en i forhold til kjefte, da? Har, frem til nå, pleid å holde den så godt som helt inntil, og det har funka bra nok, men.... Ikke nå lengre, nei. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Du har et popfilter, ikke sant? Disse er laget spesielt for slike "pustebokstaver". Det at du har gjort det før og det dermed ikke har noe med din sangteknikk å gjøre kan være feil hvis det er forskjellige mikrofoner. Har du for eksempel brukt en dynamisk mikrofon før og har en kondensator nå vil pustelydene komme mye tydeligere frem. Lenke til kommentar
Doffe Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Heisann! Nei, jeg har ikke noe filter, nei. Dette er jo primært snakk om live, så..... Hehe.... Er jo ikke akkurat mest vanlig å bruke filter live, da. Men, både der jeg spilte før, og på det anlegget jeg akkurat har kjøpt meg, så er det dynamiske mic'er, så..... Hva kan det DA være? Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 kjøp deg en skikkelig mic, f.eks en shure beta 58. Et pop-filter pleier å gjøre susen, men det er mer en studiogreie. i en studiosammenheng bør man uansett ha en kondensatormic. nøyaktig i hvilke sammenhenger skal du bruke micen? i amatørsettinger eller i litt mer proffe sammenhenger? Det er ikke vanlig å ta med egen mic, lydteknikeren fikser slikt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå