chipmann Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hei! Nå tenkte jeg at det kanskje hadde vært smart å gjøre slik med et program at det bare går ann å installere det med en lisens, eller en kode. Denne koden kunne f.eks. være slik: 33jf68j0l 9d6g77jcv1 Så måtte det være slik at for å kunne innstallere måtte man skrive inn denne koden i innstallasjonen. Hvis koden er riktig fortsetter installasjonen, men hvis koden er feil vil installasjonen ikke fortsette. Så måtte det vært slik at denne koden bare kunne bli brukt en gang. Hvis det var andre gangen den blir brukt, skjer det samme som når man skriver inn en feil kode. Jeg vet at dette sannsynligvis er litt for tidlig for meg, men jeg er likevel litt nysgjerrig på hvordan det kan lages. Her har jeg i alle fall skrevet opp målene mine så langt : 1. Gjøre slik at installasjonen krever en kode 2. Lage en funksjon i installasjonen som gjør at samme kode ikke kan virke mer enn en gang Hvis noen vet noe om dette eller har gjort det før er det fint om de kan sende meg en PM eller bare poste det her Hvis noen synes at dette er alt for tidlig for meg er det fint om jeg kan få en snill tilbake melding i stedet for en haug med banneord rasende ut over skjermen min :!: Dette er ikke noe jeg vil fordype meg i (ennå), men jeg er bare litt nysgjerrig på hvordan det kan gjøres. Takk for svar Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Du har ikke skrevet om det er windows eller linuxmaskiner som er målet. Det med "ikke installeres mer enn en gang" vil være forskjellig på de to maskinene. Når det gjelder å bruke "lisensnøkler" er dette et matematisk problem. Jeg hadde om det på skolen sist år men husker ikke noe av det Et alternativ er å bygge begge tjenestene inn i en sak som går på internett og spør om "lov". Slik at du har på en server liggende en liste over godkjente "nøkler" som du har gitt ut. Så markerer du bare en nøkkel som brukt når den blir brukt... mersom. Så hvis noen prøver å bruke den igjen så får de spanking... Litt krøkkete forklart men mine pedagogiske evner er mindre enn en pingvins flygeevner... så. -C- Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Takk for svar Jeg fant ut en måte, men den er litt tungvint. Likevel fungerer det greit nok. Det var windows-maskiner jeg skulle lage det for. Forresten... Takk for ideen om å bruke internett. Jeg fikk mange ideer nå Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Nå har jeg et problem til. Det handler ikke om dette, men jeg tenkte det var unødvendig å starte et nytt emne. Jeg holder på med å lage en passordliste. Koden jeg har brukt er slik: passordliste = [] nypassord = raw_input("Passord: ") passordliste = passordliste + "Passord: " + nypassord + " Beskrivelse: " beskrivelse = raw_input("Beskrivelse: ") passordliste = passordliste + beskrivelse print passordliste jeg får en feilmelding, men jeg skjønner ikke hva som er galt Noen som kan se feilen? Endret 30. juni 2006 av chipmann Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Nå har jeg et problem til. Det handler ikke om dette, men jeg tenkte det var unødvendig å starte et nytt emne. Jeg holder på med å lage en passordliste. Koden jeg har brukt er slik: passordliste = [] nypassord = raw_input("Passord: ") passordliste = passordliste + "Passord: " + nypassord + " Beskrivelse: " beskrivelse = raw_input("Beskrivelse: ") passordliste = passordliste + beskrivelse print passordliste jeg får en feilmelding, men jeg skjønner ikke hva som er galt Noen som kan se feilen? 6411751[/snapback] Feilmeldingen er jo grei nok... Traceback (most recent call last): File "C:\groks\chipm2.py", line 4, in ? passordliste = passordliste + "Passord: " + nypassord + " Beskrivelse: " TypeError: can only concatenate list (not "str") to list Du kan ikke konkatenere en liste og en streng. Bruk .append() metoden, eller bruk strenger all the way. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 1. Gjøre slik at installasjonen krever en kode 2. Lage en funksjon i installasjonen som gjør at samme kode ikke kan virke mer enn en gang Det er ikke noe stort problem å få til noe slikt. Problemet vokser i det du vil forhindre at noen kommer seg forbi hinderet du setter opp. Skriver du dette i Python er det ikke vanskeligere enn å redigere koden ørlite granne. Sett bort fra det, er den største utfordingen din selve sammenligningen. DU vil neppe sammenligne OPPGITT_KODE og RETT_KODE i klartekst. Dermed må du enten lage en algoritme som kan avgjøre om koden er VALID. Slik f.eks man kan avgjøre om et personnr. er ekte. Eller så må du operere med kryptering. Dvs, du tar OPPGITT_KODE, f.eks "abc" og lar denne strengen gjennomgå diverse forandringer. Til slutt sammenligner du de krypterte versjonene. Jeg tror likevel jeg ville ha brukt tiden min på noe annet. Men for all del, sett i gang. Men jeg håper vi andre får lov til å prøve å cracke systemet ditt ;-) Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Takk, men hvordan bruker jeg append() metoden? Jeg vil gjøre det slik at når passordet og beskrivelsen blir lagt til i listen blir det slik: Passord: 123456789 Beskrivelse: Passord til diskusjon.no Endret 30. juni 2006 av chipmann Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Takk, men hvordan bruker jeg append() metoden? Jeg vil gjøre det slik at når passordet og beskrivelsen blir lagt til i listen blir det slik: Passord: 123456789 Beskrivelse: Passord til diskusjon.no 6412039[/snapback] min_liste = [] min_liste.append(min_streng) Skal du programmere i Python, MÅ du lære deg å bruke lister. Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Hmm.. jeg skjønte ikke det der helt... Kan du gjøre sånn med koden min slik at jeg skjønner hvordan det virker? da kan jeg jobbe litt utfra koden.. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hmm.. jeg skjønte ikke det der helt... Kan du gjøre sånn med koden min slik at jeg skjønner hvordan det virker? da kan jeg jobbe litt utfra koden.. 6412081[/snapback] Jeg skjønner ikke helt hva du er ute etter. En liste består av elementer. Da må DU avgjøre hva som er elementet. Er det en en bygget streng som f.eks: "Passord: 123456789 Beskrivelse: Passord til diskusjon.no"? i så fall element = "Passord: 123456789 Beskrivelse: Passord til diskusjon.no" passordliste.append(element) I din kode: passordliste = [] nypassord = raw_input("Passord: ") beskrivelse = raw_input("Beskrivelse: ") element = "Passord: " + nypassord + " Beskrivelse: " + beskrivelse passordliste.append(element) print passordliste Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Tusen takk Det virket fint Men jeg vil gjerne gjøre slik at når listen vises, så ser man ikke [' . Vet du hvordan man gjør det? Men jeg tenkte litt over append nå.. Har du en enkel forklaring på hva den gjør? Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Tusen takk Det virket fint Men jeg vil gjerne gjøre slik at når listen vises, så ser man ikke [' . Vet du hvordan man gjør det? Men jeg tenkte litt over append nå.. Har du en enkel forklaring på hva den gjør? 6412145[/snapback] Ja, da skriver du print "".join(passordliste) Append legger noe til som siste element i en liste. Kjære chipman: Du må sette deg ned med en tutorial og lære deg slike basics. Dette er så grunnleggende ting at du mulig kan ha brukt mye tid på å forsøke å finne det ut selv. Det er hyggelig å hjelpe, men det blir raskt nok uhyggelig... Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 Takk Jeg skal fortsette å lese Det jeg holder på med å lage er en passord administrator, som har oversikt over alle passordene mine Det er bare litt av koden jeg har postet Du skal nok få prøve den hvis det er interessant, men jeg tviler vel på at det er det ettersom du sikkert kan lage en på 2 minutter eller noe :!: Lenke til kommentar
salah Skrevet 9. juli 2006 Del Skrevet 9. juli 2006 (endret) Chippmann, fra nå og av får du telle hvor mange ganger folk har sagt dette til deg, for jeg har mista tellinga: Lær deg ordentlig Python. Les en bok, når boka er utlest kan du godt nok Python til å lage alt man kan lage med Python. Selv holder jeg på å lære det også, og jeg prøver kun ut simple eksempler (som skrevet i boka), som for eksempel if, if-else, while, for osv, selv om jeg har kodet objektorientert i flere andre språk. Dette er for å venne meg til språket og syntaksen. Boka kan fås tak i på http://byteofpython.info. Boka går gjennom basics i et lettforståelig språk (du skal være utrolig flink for å ikke klare deg gjennom den), og den er morsom å lese også. og er ikke uendelig lang (110 sider). Når du har lest den boka, kan du sjekke ut http://python.org/docs/ (adressen er feil tror jeg, finn manualen på python.org) og lære deg masse nytt. På den måten slutter du å få slengt dritt samtidig som du lar oss være. Vi er her for å hjelpe deg. Grunnen til at du får dritt slengt etter deg er fordi vi prøver å hjelpe deg, men du skal gjøre alt på din måte. Link: http://www.byteofpython.info/download/ Ta deg et par chill pills og les boka. Spør hvis du trenger hjelp. EDIT: Lastet ikke opp, fiksa link istedet... Endret 9. juli 2006 av pavlion Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 9. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2006 oki Men jeg tror jeg skal droppe de pillsene. jeg er bare 13 Lenke til kommentar
salah Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 oki Men jeg tror jeg skal droppe de pillsene. jeg er bare 13 6461503[/snapback] Chill pills != pils / øl. Chill pills er chilletabletter Dessuten kan du drikke alkohol som 13-åring også, men hold deg til programmeringa du. Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Dessuten kan du drikke alkohol som 13-åring også, men hold deg til programmeringa du. Skal prøve det ja Lenke til kommentar
Klette Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Ellers kommer jeg og zirener til kake trådene dine Endret 13. juli 2006 av Klette Lenke til kommentar
chipmann Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Kake tråder? Velvel... Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) ... Endret 12. januar 2011 av Token Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå