Gå til innhold

XP boot trøbbel pga en 'ikke' systemdisk er C

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg har fått et problem med en av diskene mine. Av en eller annen grunn går den av diskene mine inn å tar C: selv om disken ikke er en systemdisk. Dette gjør at XP ikke vil boote.

Fjerner jeg disken kommer XP opp........men jeg vil jo ha disken inn i systemet mitt.......og jeg har selvfølgelig ikke lyst til å formatere disken for å få dette til.

Disken er en IDE disk som jeg har koblet til en SATA port vha en overgang. Har forsøkt å boote PC uten disken, for så å sette inn SATA kabelen etter boot, men dette funket ikke. PC'en finner disken, men vil ikke lese innholdet. Det eneste jeg får gjort med disken er da å formatere :-(

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vært i BIOS og satt systemdisken min som første boot disk, men problemet er at den andre disken stjeler "bokstaven" C:

Er ikke sikker på at det hjelper meg noe å flytte den til en annen SATA port, men jeg kan jo alltids forsøke.

Jeg tenkte mer i bane av å finne et program som kan styre hvilke bokstaver som tilordnes de forskjellige diskene. Dette programmet må følgelig kunne startes fra en bootdisk.

Lenke til kommentar

Hmm ... jeg mener å ha sett løsningen på dette problemet her før.

Kan du bruke Disk Management i WinXP til å forandre "drive letter" på systemdisken til C: ? Hvis du får til det, så burde du kunne sette inn den andre disken og da ville den bli tildelt en ny bokstav, ettersom C: er opptatt.

Alternativt, slett alle Disk Drives fra Device Manager, reboot og se om WinXP oppdager diskene på nytt og gir dem "riktige" bokstaver.

Jeg lurer også på om det kan være greit å ha Partition Magic e.l. for hånden, i tilfelle PC'en plutselig sier at den ikke kan finne noen bootbar partisjon. Da er det bare å fyre opp PM og bruke "Set Active Partition".

Når du har fått bokstaven(e) riktig på systemdisken, burde du kunne legge til den andre disken uten problemer.

Lenke til kommentar

Problemet er at disken er partisjonert med en primær partisjon og raidkontrollere (som S-ATA kontrollere har ofte bootprioritet før IDE diskene eller at de har satt disken til BOOT og da har den prioritet først(Og blir da satt som C). Da må du gå inn på BIOSen til raidkontrolleren (Booter rett etter HK bios)

Sjekk bootrekkefølgen.

Den skal være på et vanlig system

Floppy/Usb

IDE (systemdisken)

RAID/other

EDIT: Gikk litt fort i svingene

Endret av Gromit
Lenke til kommentar
...problemet er at den andre disken stjeler "bokstaven" C:

6411167[/snapback]

Det har ingenting å si. XP kan være på hvilken som helst bokstav, det er ikke det at den er C: som bestemmer at den booter.

Det er typisk BIOS som må stilles inn på riktig bootrekkefølge når du kobler til / fra disker.

Lenke til kommentar

Heisann!

Da har jeg fått løst problemet.

En kompis foreslo at jeg skulle fjerne begge diskene som sto på IDE kanalen og sette inn kun den disken som jeg ikke fikk til å gå på SATA'en. Etter å ha bootet med kun min XP disk og trøbbel disken, dukket plutselig trøbbel disken opp igjen med begge sine to partisjoner.

Jeg koblet så inn alle diskene igjen, satte trøbbel disken tilbake som en SATA, og ved neste boot var alt som det skulle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...