Gå til innhold

MSI K7D temp.følere, MP2200 og vannkjøling

Anbefalte innlegg

Hei,

har nylig anskaffet meg et Innovatek InnovaCoolr3 vannkjølingskit fra Microplex (fikk et sukker også med på kjøpet LOL! Flott service :smile:. Denne artikkelen er litt stor, så er du erfaren og lei av spesifikasjoner er det bare å scrolle ned til bunnen ;> Men er det noen her som kjører vannkjøling og / eller dual MP2200 på MSI-k7D sitt hovedkort, og hva for temperaturer får du?

Oppsettet mitt er: MSI K7D-MasterL med 2xAMD 2200MP Tbred .13, Radeon 9700PRO og WD1200JB. Opplever litt rare temperaturforskjeller, kan jeg stole på MSI K7D-Master sine interne temperaturfølere? Hvis jeg kan, så er jo resultatene her helt korrekte, da CPU CORE dioden selvsagt viser varmere temperatur enn en ekstern føler C-:

Kabinettet er et Chieftec Scorpio midi-tower. Dette er litt lite, men et større kommer i posten snart. Bruker AS3. For montering, se forøvrig http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...atec/index.html (har fulgt samme oppsett, inkl. bruk av 2x120mm, samme sett også, samt litt waterwetter og har brukt destillert vann fra apoteket). Har 2 varmefølere (dig. termometer, med tynn organge gjennomsiktig plastikktupp, ifra Microplex), disse har jeg forsiktig 'sklidd inn' under kjøleblokken så nærme CPU-core som mulig (presset dem forsiktig inn etter blokkene var påsatt, CPU-putene skaper et lite rom under blokkene som følerene ble presset forsiktig inn under i midten for nærmest kontakt med CPU core). Bruker Motherboard Monitor 5, viser samme som BIOS og MSI PC-AlertIII på temperaturer. Siste bios versjon, v1.5.

Vifteoppsett:

o 2x120mm vifter på radiator

o 1 19dB 80mm Pabst, suger luft inn fra Hd-slot

o 1 Chieftec 80mm sidevifte på sidekabinett, blåser inn mot Radeon9700PRO

o 1 19dB 80mm Pabst, blåser luft ut bak under PSU

o 1 (ukjent) kraftig 80mm, blåser luft ut

o Powersupply 340W, blåser luft ut av kabinett

Power on; romtemperatur er ~ 20'C (kjølig).

Temp. sensor CPU #1 = 22,6'C (WinBond MB intern = 30'C)

Temp. sensor CPU #2 = 23,9'C (WinBond MB intern = 34'C)

WinBond MB intern chipset = 19'C

10 minutter senere, idle i WinXP desktop, ACPI=enabled:

Temp. sensor CPU #1 = 27,3'C (WinBond MB intern = 34'C)

Temp. sensor CPU #2 = 27,8'C (WinBond MB intern = 37'C)

WinBond MB intern chipset = 22'C

50 minutter senere, Sandra siste versjon burn-in 10x:

Temp. sensor CPU #1 = 30,9'C (WinBond MB intern = 38'C)

Temp. sensor CPU #2 = 31,3'C (WinBond MB intern = 40'C)

WinBond MB intern chipset = 25'C

40 minutter senere, idle i WinXP desktop:

Temp. sensor CPU #1 = 28,5'C (WinBond MB intern = 35'C)

Temp. sensor CPU #2 = 29,8'C (WinBond MB intern = 38'C)

WinBond MB intern chipset = 24'C

En masse tall, og egentlig et helt greit resultat! Merk chipset temp. Forskjeller mellom CPU 1 og 2 er vanlige, og går igjen i dual oppsett. Vannkjøling er suverent, og dette på et dual MP2200 oppsett :smile: Også i spilling eller 3dsmax går temperaturen aldri over 32'C (intern føler = ~45). Men mitt problem er dette: FOR ET BRÅK, alle de "#¤%%"#%@ viftene!! Kjører jeg stillegående, dvs. setter 2x19dB Pabst til å blåse ut på baksiden, kjører kun den ene Enermax-vifta på radiatoren (2x120mm på radiator hjelper veldig....) til ca. 1500RPM (rheostat) og frakobler sidedør viften, øker temperaturen jevnt over med 10'C med en gang, load enda verre. Det kan nesten virke som Radeon9700PRO varmer opp hele kabinettet, og luften ikke blir blåst ut raskt nok ? Kjenner også slangene blir varme, og begynner faktisk å bli litt urolig for temperaturen med tanke på at dette er vannkjøling......

SÅ: Noen gode råd? Er MSI K7D sine interne CPU målere til å stole på, dvs. bruker de diodene i MP og XP? I begynnelsen fikk jeg problemer med BIOS, og måtte ta av CPUene grunnet mangel av støtte for Tbred MP. Dette ruinerte muligens det opprinnelige AS3 laget, vil det hjelpe å rense CPU+blokkene, og legge nytt lag med AS3? Forløpig kjører jeg sikkert, og får som sagt samme temperatur som OK.no her fikk i sin test, men altså med dual MP2200 og Radeon9700PRO og en skau av vifter.... Jeg har faktisk et Chieftec tower innkommende (slutten av måneden), mulig dette hjelper bedre.

Beklager lengden på hele artikkelen, håper den var -litt- informativ i det minste for dere som vurder vannkjøling :smile:))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...