Jann - Ove Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Hvor bra karakterer trenger jeg for å komme inn på datateknikk ved ntnu? Fikk karakterene mine fra allmen GK i posten i dag, snitt på 4, er dette for lavt? Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 http://www.studier.ntnu.no/rw_index_sprog....TDT&type=OPPTAK snittet for å komme inn i fjor ser du over. Trur 4 er nok i laveste laget. men ata 3år på hist og så bygg på med master frå ntnu eller hist/itu (samarbeid mellom dei skulene) så blir det bra. akkurat ferdig med ing på hist og har søkt NTNU og hist/itu no. blir bra Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 30. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2006 (endret) Opptaksgrenser 2005: 46,8 (ordinær), 50,0 (primær) Hvilken av disse to er det som er aktuell for meg? Jeg bør jo egentlig klare det hvis jeg skjerper meg litt, ikke sant? Endret 30. juni 2006 av jzono1 Lenke til kommentar
ghost7 Skrevet 30. juni 2006 Del Skrevet 30. juni 2006 Opptaksgrenser 2005: 46,8 (ordinær), 50,0 (primær) Hvilken av disse to er det som er aktuell for meg? Jeg bør jo egentlig klare det hvis jeg skjerper meg litt, ikke sant? 6411104[/snapback] det er den laveste som gjelder for deg etter det eg hugsar. klart du greier det viss du skjerper deg. sats på matte og fysik og engelsk (som eg antar du er flink i sida du skal bli ing) så går det nok vegen! Lenke til kommentar
Hansiii Skrevet 3. juli 2006 Del Skrevet 3. juli 2006 Poenggrensen i år blir sikkert litt høyere enn i fjor siden det er færre studieplasser og flere søkere enn i fjor. Men husk at du får en del ekstra poeng i tillegg til karakter poengen Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Kommer du rett fra VGS er det primærkvoten som gjelder. Men hvorfor ser du bare på karakterene fra GK, det er jo vitnemålet du får når du avslutter vgs som er gjeldende... Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 29. juli 2006 Del Skrevet 29. juli 2006 (endret) Om du enda går på grunnkurs, VGS, er det vanskelig å si hvordan du ligger an til å kunne søke på dette studiet. Men dette med de poengene fungerer slik: Det er forskjellig typer poeng du kan få. Først har du karakterpoengene som er snittet av alle karakterene dine (inkl. eksamner) multiplisert med 10. Karakterene dette gjelder er de som står på vitnemålet du får etter fullført 3-årig vidregående skolegang. I tillegg får du ekstrapoeng for fordypning i et fag. La oss si du velger samfunnsfag som et studieretningsfag når du begynner på VK1, og fortsetter med faget i VK2 slik at du har hatt dette faget i 2 år. Velger du realfag, slik som matte, kjemi, biologi, fysikk, får du også realfagspoeng. Her gjelder også fordypningpoeng om du velger f.eks matte som studieretningsfag i VK1 og fortsetter med dette på VK2. Summen av disse poengene gir konkuransepoeng når du skal søke opptak til høyskole og universitet. Primærvitnemålskvoten er for de som er nettopp ferdig med vidregående og søker seg rett inn på høyskole/universitet. Unntak gjøres for de som har ett år med internasjonal utveksling, folkehøgskole, verneplikt eller omsorgsarbeid, ett år ved omvalg av grunnkurs eller VK1, eller inntil to års sykdomsavbrudd. Ordinær kvote er for alle andre som ikke er helt fersk fra vidregående. Her er det masse ekstrapoeng å sammle som de rett fra vidregående ikke har forutsetninger å kunne få, og dermed konkurere mot. Også kan de som søker i ordinær kvote ha forbedret karakterene sine fra vidregående. Derfor benytter man 2 kvoter for at det ikke skal bli urettferdig. Poenggrensene er det laveste antallet konkuransepoeng tatt opp ved studiet. Det vil si at alle som hadde flere poeng enn dette, som søkte og takket ja til studieplassen, fikk opptak. Når ordinærkvota er på 50 poeng skal du fint komme inn med 4.5 i karaktersnitt samt realfags- og fordypningspoeng (antar det er 3MX/2FY-krav på datateknikk). Men husk at poenggrensene endrer seg fra år til år, alt ettersom hvor mange studieplasser det er på studiet, og hvor mange som søker på studiet. Desto hardere konkuranse om å komme inn på et studie, jo høyere poenggrense. Eksempelvis har de fleste medisinstudier primærkvote på over 60 poeng, og ordinær kvote på rundt 70 poeng!! Detaljer om hvordan poeng regnes ut finner du her. Håper dette var til noe hjelp Endret 29. juli 2006 av skag1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå