Gå til innhold

MS skal begynne å "slå av" piratversjoner av winXP

Anbefalte innlegg

Dett er store nyheter...

Selv om det utvilsomt kommer til å bli hacket, så viser det en drastisk endring i strategi fra MS:

http://www.techamok.com/?pid=1185

Ikke bare vil selvfølgelig pirate bli påvirket (mest selvføgelig de mindre avanserte, som ikke klarer å bruke cracken som nødvendigvis må komme etter dette...), men også sikkert mange lovlige brukere. WGA har jo opp til nå gitt feile utslag på mange fullt lovlige intallasjoner.... Kommer folk til å tolerere at MS stenger ned maskinen deres når WGA detekterer feil?...

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel neppe en offisiell uttalelse (hvis jeg har forstått det riktig). Med all kritikken MS har fått i det siste for WGA så får vi se om det blir noe av selv om de skulle ha planer om det.

Jeg tipper at MS kan komme til å miste mange brukere på dette hvis det blir gjennomført. Eller så kommer nettet til å flyte over med "cracks".

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker kan du velge hva slags "warning" du skal få i selve WGA-programmet. Du kan velge å bare ha en liten stjerne liggende i Tray som er helt inaktiv. Den sier "Your System may be at risk" ved mouseover og dobbelklikker jeg på den kommer jeg til side der jeg kan kjøpe full lisens.

De har gjort det enklere for folk flest, ved at man kan laste ned et valideringsprogram som går over masse reg-filer og småtterier på harddisken og "konverterer" windows'en din til Ekte. Betaler selvsagt for å laste ned denne dingsen, men det er jo i realiteten en full lisens du betaler for da. Kosta vel rundt 1000-lappen, og du trenger ikke installere eller avinstallere noe pånytt.

Før fikk vi lov å dektivere hele WGA i Internet Options (Installed plugins), men etter en nyere sikkerhetspatch var det alternativet grået ut.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Tviler på at dette faktisk blir tilfellet, men hvis det blir det er det jo en glimrende sjanse for sikkert veldig mange å komme seg bort fra Windows og over på andre OS.

Det som kanskje er mer interessant er dette som sto nederst i artikkelen:

In other news, a Los Angeles PC user has filed suit against Microsoft, claiming Windows Genuine Advantage is spyware. The lead lawyer for the case was the lead counsel in the Sony rootkit spyware case. The plaintiff in the Genuine Advantage case is hoping for class action status.

Hadde vært genialt om det ble en class-action lawsuit av dette. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvis flere tenker som deg spørs deg jo om hele strategien til Microsoft mislykkes. Har ølesen av at folk heller går over til Linux enn å kjøpe en lisens. Folk er rett og slett ikke vant til å betale for software - og med all skrivingen om "fri-software" de har vært de siste årene begynner vel folk å se at det finnes fullt bruklige alternativer.

Jeg spår at andelen linux brukere vil øke betraktelig hver gang microsoft gjør slike stunt.

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man får vekk wga. Den dukker opp på min pc ved oppstart og er sinnsykt irriterende. Jeg bruker business utgaven og dermed har jeg installert den på flere pc'er, og det er utrolig irriterende.

6411713[/snapback]

Artikkelen jeg linket til i første post har en link til MS sin offisielle veiledning på hvordan du kan fjerne WGA. De la denne ut rimelig nylig.

Merkelig egentlgi at de gir instruksjoner for å ferjne WGA om de virkelig har planer om å gjøre det obligatorisk snart...

-Stigma

Lenke til kommentar

Den som tror på alt BSet om at Microsoft skal "slå av" alle piratversjoner er rimelig naiv. Er det virkelig noen som tror at Microsoft ville skyte seg i foten på en slik måte? Hele grunnlaget for Microsofts dominans på Operativsystemsiden er basert på en ting. Piratkopiering. Og det VET de. De er livredde for at folk skal få øynene opp for linux og andre alternativer.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Den som tror på alt BSet om at Microsoft skal "slå av" alle piratversjoner er rimelig naiv. Er det virkelig noen som tror at Microsoft ville skyte seg i foten på en slik måte? Hele grunnlaget for Microsofts dominans på Operativsystemsiden er basert på en ting. Piratkopiering. Og det VET de. De er livredde for at folk skal få øynene opp for linux og andre alternativer.

6415480[/snapback]

Ja, deter det jeg synes virker merkelig... piratkopiering av windows jobber sansynligvis mer for microsoft enn imot, ihverfall så lenge det er i moderate mengder.

Men tviler også litt på at denne uttalelsen var helt grunnløs heller.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...