Gå til innhold

Ville du tatt ditt eget liv for og redde et annet?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange faktorer som spiller inn:

#1: Alder på folkene, levestandard, helse

#2: Om det ville bli kjent om jeg gjorde det

#3: Om de ville bli torturert eller dødd smertefritt

#4: Om jeg ---------"----------

#5: Hvilken del av livet det var i for både de og meg

Hadde vært en vurderingssak. Hadde en av de vært noen som var yngre enn meg, i familie med meg, kjente meg eller fortjente det mer enn meg hadde jeg ikke tvilt engang.

Lenke til kommentar
Hadde vært en vurderingssak. Hadde en av de vært noen som var yngre enn meg, i familie med meg, kjente meg eller fortjente det mer enn meg hadde jeg ikke tvilt engang.

6413790[/snapback]

Hadde du seriøst tatt ditt eget liv for å redde en tiåring i f.eks Kenya? Det tviler jeg faktisk sterkt på, da 5 kroner dagen fra din side kan redde en tiåring nå.

Lenke til kommentar

6413790[/snapback]

Hadde du seriøst tatt ditt eget liv for å redde en tiåring i f.eks Kenya? Det tviler jeg faktisk sterkt på, da 5 kroner dagen fra din side kan redde en tiåring nå.

6414204[/snapback]

Mange faktorer som spiller inn
Lenke til kommentar

For totalt ukjente mennesker? Helt klart ofret mitt eget liv, noe annet ville vært et hån mot uniformen jeg bærer.

Hadde jeg jobbet i min gamle jobb posten kunne jeg heller vært litt ego :devil:

Vil helst ikke at ungene skal vokse opp uten pappaen sin, men hvilken forbilde ville jeg vært for de om jeg lot to andre dø for å redde mitt eget skinn?

Resultatet av at man lar de to andre dø er at man fort ikke makter å leve med seg selv. Så det blir nok mitt liv, så får jeg håpe det ikke er to jævelunger som får leve, da får jeg heller hjemsøke de.

Lenke til kommentar

Masse rare topics her :)

Den dagen man får en sønn eller en datter så er saken klar. Av instinkt så vil man beskytte dem mot alt og er det noe foreldre sliter med så er det vel nettopp det å gi slipp på litt av dette og la barna klare seg selv...litt etter litt.

Tror derfor guttungen er den eneste jeg med 100% sikkerhet kan si jeg hadde ofret meg for. Han ville også være grunnen til at jeg ikke hadde ofret meg for andre, ihvertfall ikke hvem som helst.

Lenke til kommentar
Hvis du kunne velge om du skulle dø eller 2 andre skulle dø. Hva hadde du valgt? Jeg er ikke redd døden, så jeg hadde absolut valgt megselv.

Det vet du ikke før du står overfor det valget. Det er svært mange faktorer som spiller inn også. Og dette er faktisk noe det er gjort mye forskning på. Det blir en strid mellom selvopprettholdelsesinnstinktet og den etiske og moralske sansen, det er nemlig langt mellom ord og handling, særlig når det gjelder så alvorlige beslutninger.

Lenke til kommentar
JO et liv er et liv, men hadde du hatt valget mellom å redde en liten gutt eller en gammel mann. Hadde vel det mest rettferdige valget vært å redde den lille gutten.  :innocent:

6426749[/snapback]

Hvorfor er det mer rettferdig å redde den lille gutten?

Lenke til kommentar
JO et liv er et liv, men hadde du hatt valget mellom å redde en liten gutt eller en gammel mann. Hadde vel det mest rettferdige valget vært å redde den lille gutten.  :innocent:

6426749[/snapback]

6430403[/snapback]

Å hjelpe den lille gutten vil tjene staten mer enn en gammel mann, og hvis du redder gutten gir du han mange, mange år, fremfor noen få år om du velger den gamle mannen. Om begge er fremmede da selvsagt.

Om jeg hadde tatt mitt liv for å redde et annet er umulig for meg å vite. Jeg tror instinktet vårt er sterkere enn vi tror.

Lenke til kommentar

6426749[/snapback]

6430403[/snapback]

Fordi den gamle mannen kanskje dør om noen få år uansett menst gutten kan leve i mange år?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...