Gå til innhold

Brukt for høy ISO - kan det fikses?


Anbefalte innlegg

Var ute med mitt Nikon D70 i dag, og glemte at jeg hadde stilt ISO opp til 1600.

 

Tok masse bilder, men så feilen da jeg kom hjem. Det er mye støy i alle bildene.

 

Finnes det noe program som lar meg fikse dette slik at bildene blir bedre, eller er bildene "tapt"??

 

Brukte ikke RAW format, men JPEG. :no:

 

post-46264-1151619911_thumb.jpg

post-46264-1151620047_thumb.jpg

Endret av myhken2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan naturligvis bruke et støyfjerningsprogram, som Neat Image eller Noise Ninja. Personlig synes jeg du bør la være. Jeg synes ikke denne støyen var skjemmende. Det er ikke værre enn en iso 400 fargenegativfilm. Det gir faktisk bildet litt karakter, spør du meg. Vi må ikke bli hysterisk redde for støy nå.

Edit: Kun det første bildet var lagt inn da jeg svarte. Det andre bildet (som er tatt innendørs) har mer chromastøy, og den er litt mer plagsom. Synes likevel ikke det er grusomt, og bildet er langt fra like godt som det første uansett.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Ok, takker for kjapp tilbakemelding.

 

Er nok bare jeg som syntes det ble litt mye støy. Fremkaller bildene på papir, så får jeg se hvordan de blir der. Har vært utrolig fornøyd med bildene fra D70 til nå, og har fått skryt fra andre også, siden bildene blir klare og kontrasten og fargene blir kjempe bra.

 

Men det føler det gikk litt tapt i dag. Men har lært meg en lekse, og skal både huske å stille ISO tilbake til 200 etter bruk og sjekke ISO før jeg tar bilder.

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Har selv glemt dette med iso instillingen.

En ting jeg har opplevd angående digitalstøy og filmkorn er at noen bildeprogrammer presenterer noe mere støyete enn hva det egentlig er. (kommer litt ann på resamplingen). Så bare vær litt obs på det. Skal du ha bildene på 10x15cm vil du ikke merke noe særlig til støyen. Men som PMnormal kan du sjekke ut neat image. Det kan gjøre underverker hvis utgangspunktet er bra (slik som dine bilder her er i seg selv). Overdriver du kan du ende opp med et bilde som får "plastikk effekt". Tok en liten NeatImage på det første bildet. Auto-calibrate go 40% reduksjon. (brukte ~60% før men føler da at bildene blir for voks-aktige.

 

post-44224-1151781197_thumb.jpg

 

Trur at NeatImage har brukbare gratis demoversjon...

Endret av sNx
Lenke til kommentar

Det ble merkbart bedre ja. Har prøvd Noise Ninja, og det ble ikke like bra som ditt bilde. Men likevel merkbart.

 

Blir spennende å se hvordan de blir på papir utskriftene jeg har bestilt. Det som er rart er at bildene blir så og si helt bra når jeg ser dem på 42" skjermen min. Men på den vanlige pc skjermen min er de kornete.

 

Uansett, en lærepenge til neste gang.

 

Helt OT: For første gang kom folk bort og spurte meg om kameraet, og om de kunne prøve det. Så speilrefleks er helt klart noe folk legger merke til.

Har ikke opplevd det før med Ixus kameraet. lol

Lenke til kommentar
Blir spennende å se hvordan de blir på papir utskriftene jeg har bestilt. Det som er rart er at bildene blir så og si helt bra når jeg ser dem på 42" skjermen min. Men på den vanlige pc skjermen min er de kornete.

6419315[/snapback]

Ja jeg har opplevd noe av det samme med forskjellige pc skjermer. Kjøpte ny skjerm (NEC multisync 20") til bildebehandling, og bildene på VG siden så forferdelig ut (masse jpeg firkanter i ansiktene). Det minnet om dobbeltkonturer som fotografene på foto.no/diskusjon snakker om. Så det var naturlig å sjekke i menyene på skjermen om fantes det en sharpness funksjon. Den fantes og stod på ~50% (husker ikke). Reduserte den til 19.5% og dobbeltkonturene forsvant samtidig som bildet alikevel er sylskarpt. Apropo oppskarping; støy blir også forsterket mye ved oppskarping. Så noiseninja/neatimage bør du kjøre før du skarper opp.

Lenke til kommentar

Har over hodet ikke noe konstruktivt å komme med til støy-diskusjonen her, men vil gjerne kommentere at det første bildet har en utrolig sjarm. Ble kjempeblid når jeg så det :-)

 

Så absolutt en søt datter (?) som fortjente isen hun fikk - mulig fotografen fortjener en også ;-)

Lenke til kommentar
Har over hodet ikke noe konstruktivt å komme med til støy-diskusjonen her, men vil gjerne kommentere at det første bildet har en utrolig sjarm. Ble kjempeblid når jeg så det :-)

 

Så absolutt en søt datter (?) som fortjente isen hun fikk - mulig fotografen fortjener en også ;-)

6438994[/snapback]

 

Takker for en hyggelig tilbakemelding på bildet. Ikke datteren min, men datteren til kusinen min. Tok bildet da hun var på vei bort for å "ta meg" siden hun lekte tiger. Fortsatte å ta bilder til hun kom for nærme, og så etter på at det ble noen fine bilder av det. Det er det som er kjekt med digital kamera.

 

Bakdelen var at jeg syntes den høye ISO'en ødela litt, men nå har jeg fått mange gode tips (og en meget fin "bruksanvisning") fra sNx ang Neat Image, så bildet ble ganske bra etter en omgang der.

Lenke til kommentar
Det spørs om ikke den høye iso'en kanskje hjalp deg her, fordi det er greit med rask lukkertid når objektet beveger seg mot fotografen.

6441629[/snapback]

 

Du kan være inne på noe her. Kanskje et tips til neste gang, men kanskje prøve med ISO 800 eller noe under 1600.

Men nå pleier jeg ikke å arrangere bilder da, så ikke alltid like lett å planlegge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...